Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen  (läst 14542 gånger)

Tännlappen

• -
Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
« skrivet: 04 apr-12 kl 18:15 »
Som sagt mardröm byta vattenpump på Saab 9-3ss vad jag sett. Motorn är en b207e,är det samma motor på vissa Oplar så detta verktyg också passar Saab? Lägger länk här till verktyg som finns i England,finns även i Usa men inte här i Sverige vad jag vet.Såg i Haynes man kan tillverka ett verktyg men då krävs att motorn är ute ur bilen,svårt med spegelns hjälp göra ett sådant,liksom lite trångt att komma åt.

http://www.amazon.co.uk/Laser-4791-Water-Holding-Vauxhall/dp/B003AMO236

Tännlappen

• -
SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
« Svar #1 skrivet: 05 apr-12 kl 00:19 »
...Huuuh...forskat djupt....är nog rätt verktyg...här bild på likvärdigt.http://www.toolking.com/lisle-13800-water-pump-sprocket-holder-for-gm-ecotec/ ...... ytterligare ett... http://www.denlorstools.com/home/dt1/page_17930_520/otc_6616_ecotec_water_pump_holding_tool_like_j-436.html  ... Sedan original verktyg...  http://www.handsontools.com/Kent-Moore-8396103-Holding-Tool-Water-Pump--_p_75849.html .  Verkar inte vara så många som bytt pump ännu på denna Saab modell....gissar att specialverktyget blir eftertraktat snart...tror verstadsräkning går på allt mellan 5 och tio tusen för att byta den pumpen....läst att bara ett termostatbyte kostar runt tusen kronor på den....

Tännlappen

• -
« Svar #2 skrivet: 13 apr-12 kl 21:35 »
Japp...laser-4791 passar vad jag sett,ditskruvat....som sagt ett totalt vansinne att göra så krångligt,blir ju så folk blir tvungna att skrota bilen på grund av en vattenpump,om man inte har tålamod,kan skruva själv.Har tagit loss en tapp på ett ledhandtag,satt i en hylsa 10mm,sedan försöka med en 13mm nyckel som greppar tappen,sedan dra loss bultarna som håller drevet till vattenpumpen.Enligt Haynes ska man ta loss drivaxeln,provar utan...som sagt bara skruva på nu.

Flemming

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 13 apr-12 kl 22:19 »
Måste berömma dig Tännlappen !
Hittade en site från USA http://www.thesaabsite.com/93/Saab-93-water-pump-replacement.html
Verkar vara väldigt komplicerat för att bara vara ett vattenpumpsbyte...
Nu har jag endast bytt pumpar i Volvos 940 och då kanske allt annat känns svårt.

Lycka till och jag håller tummarna !
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 14 apr-12 kl 09:46 »
Vattenpumpsbyte på Saab har ju varit så lätt i alla år sedan ungefär 1981 då de övergav den gamla B-motorns kugghjulsdrivna pump, att någon högre makt ansåg att det måste krånglas till igen av rättviseskäl.

Tännlappen

• -
« Svar #5 skrivet: 14 apr-12 kl 21:57 »
Måste berömma dig Tännlappen !
Hittade en site från USA http://www.thesaabsite.com/93/Saab-93-water-pump-replacement.html
Verkar vara väldigt komplicerat för att bara vara ett vattenpumpsbyte...
Nu har jag endast bytt pumpar i Volvos 940 och då kanske allt annat känns svårt.

Lycka till och jag håller tummarna !
.. :D Tack för support  :D ...Hittade på Saab centralen detta:

"I've been wanting someone to ask about a water pump replacement.... I have a 2003 Vector, pump had been leaking for some time I guess - it as all gunked up. That explains the water/puddles in the driveway from time to time..

Anyway, regarding the pump change. This was by far the most time consuming fix I've done to my Saab to-date. The WIS will give you items to remove & also tell you to cut the front exhaust pipe to do the job. That isn't required. There are bolts on the bottom of the convertor that will allow you to get the job done. As for the items to remove - air box, intake tubes, blow-off valve on side of turbo, loosten convertor from the bottom & remove the bolts holding it to the turbo - push it back but there is no need to totally remove it. Remove the heatsheilds around the turbo & valve cover. Drain the coolant obviously, both from the radiator & the drain valve on the bottom of the water pump - makes a huge mess.

Now on to the water pipe that runs to the water pump from ther thermostat housing. There are 3 bolts near the water pump housing that have to come off - you'll be able to get to those once you move the convertor back out of the way. Next take the access cover off the timing chain cover. This allows you to get to the sprocket bolts that drive the water pump. attach the special tool to hold the sprocket in place while you remove the pump. This tool can be ordered from Oreily's Auto parts - sure there are others on ebay, etc.. for around $30. Once the tool is in place you can remove the bolts - use a magnetic socket b/c if you drop the bolts into the cover you are screwed for sure.

Pull the water pipe out the driver side, then the pump bolts can be removed ( 4 large bolts on the side of the motor where the access cover attaches). This water pipe is attached to the thermostat housing - you should take the 5 extra mintues & $20 to replace the theromostat while this is out. Also need 3 O-rings for the thermostat housing - one is only available from Saab so order by prior to starting the job.

Reverse order to put back together. I changed mine out in 7 hours, it wasn't impossible, but it was time consuming. Putting the sprocket bolts back on without dropping them down into the engine was the most tricky part. I used a magnetic socket & electrical tape to keep the bolt from falling into the engine.

Good Luck, drop me a note if you get into a jam replacing the pump."

Tännlappen

• -
« Svar #6 skrivet: 14 apr-12 kl 22:00 »
Vattenpumpsbyte på Saab har ju varit så lätt i alla år sedan ungefär 1981 då de övergav den gamla B-motorns kugghjulsdrivna pump, att någon högre makt ansåg att det måste krånglas till igen av rättviseskäl.
...Bara hoppas dom andra bilmärkena gjort det mindre krångligt att komma åt....tydligen en hel del bilar som har ecotechmotorer...

Tännlappen

• -
« Svar #7 skrivet: 17 apr-12 kl 02:37 »
...Bara lägga till...man får pressa in vattenröret i pumphuset,tog hjälp av en träribba som verktyg för det,passar i ett uttag på motorn så det går att pressa,då hade jag termostathuset väck från röret. Sitter speciella klämmor på vattenslangarna,underlättar om man har en tång anpassad för sådana klämmor,spar mycket tid,finns nog sådana tänger på t.ex biltema. Svårt jobb utan sådan tång...mycket trångt...10mm magnethysla eller lite maskeringstejp i hylsan till skruvarna i kedje eller pumpdrevet...bra att även ha liten hylssats 3/8 eller mindre...lättare komma åt vissa skruvar då...7mm nyckel till slangklämmorna på laddluftröret,svårt med mejsel där...just det, kanske en ny packning mellan termostathuset och motorn, nog bara Saab som har den,själv böt jag inte den,verkade vara i servicebart skick,inte helt platt,någorlunda mjuk...lade lite tätmassa där med...

Flemming

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 18 apr-12 kl 22:16 »
Tännlappen: "Putting the sprocket bolts back on without dropping them down into the engine was the most tricky part. I used a magnetic socket & electrical tape to keep the bolt from falling into the engine"
Tolkar jag det rätt,man kan tappa bultarna rakt in i motor ?  :o
Nä,jag behåller nog min 945...
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Tännlappen

• -
« Svar #9 skrivet: 19 apr-12 kl 18:47 »
Tännlappen: "Putting the sprocket bolts back on without dropping them down into the engine was the most tricky part. I used a magnetic socket & electrical tape to keep the bolt from falling into the engine"
Tolkar jag det rätt,man kan tappa bultarna rakt in i motor ?  :o
Nä,jag behåller nog min 945...
...Har man inte specialverktyget,rätt modell av det så är risken mycket stor,dom små m6 skruvarna hamnar då innanför kamkedjekåpan vilket betyder ännu mer skruvande...tejja fast skruvarna är bra för man jobbar med en hand i blindo så man med känsla kan få dit skruven. För mig jag skruvade med pek och långfinger...Volvon rena drömmen när det gäller mek...har själv 740..

Flemming

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 19 apr-12 kl 22:48 »
...Har man inte specialverktyget,rätt modell av det så är risken mycket stor,dom små m6 skruvarna hamnar då innanför kamkedjekåpan vilket betyder ännu mer skruvande...tejja fast skruvarna är bra för man jobbar med en hand i blindo så man med känsla kan få dit skruven. För mig jag skruvade med pek och långfinger...Volvon rena drömmen när det gäller mek...har själv 740..

Påminner lite om en garagegranne som skulle byta vattenpump på en VW Passat,bultarna gick att dra ut till 50%,därefter tog dom i fronten...
Jag tassade iväg med lätta steg...
Pumpen är bytt och han sa också något med att,Volvo är lätt att laga...
Men även Volvo har blivit svårare med åren,tänk när Amazonen fanns,där riskerade man trilla ner mellan motor och skärm.
Sätt ihop Saaben och sälj den !

Misse

• nr 9424
« Svar #11 skrivet: 20 apr-12 kl 00:04 »
Volvo har väl ändå inte varit lättmekade på läääänge, iaf inte de senaste 17-20 åren :P

Tung törstig otålig skitbil är min åsikt.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Tännlappen

• -
« Svar #12 skrivet: 20 apr-12 kl 17:28 »
Volvo har väl ändå inte varit lättmekade på läääänge, iaf inte de senaste 17-20 åren :P

940 tillverkades till 1998...hållbar bil...bör vara lättskruvad kanske som en 740...såg video på rem och vattenpumpsbyte Volvo v70,mycket skruvande....inget omöjligt... Saaben har kedja, iallafall den jag skruvade på....lätt byta bromsklossar fram,där bak får man skruva in kolvarna med speciellt verktyg..men lätt gjort. Störande med Saaben är småfel med typ elhissar till rutorna...sånt där småstrul,tycker ju att en så lyxig bil ska vara utan sådant strul. Annars går den som en raket...200km tim..no problemo...

Tännlappen

• -
« Svar #13 skrivet: 20 apr-12 kl 20:55 »
..Hittade här en video på kamremsbyte,även vattenpumpen på Volvo V-70..... lite skruvande  :D ....

Solnabilteknik - Volvo v70, Stor Service + Kamrem, del3.m4v

Här byts det på en Ford...tydligen rent våld som gäller  :o ...om det nu inte är ett skämt.. :D
kamremsbyte på en ford..måste ses :-))

Jämför man med andra moderna kärror så kanske inte SAAben är så svår ändå :D ....

Flemming

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 20 apr-12 kl 22:11 »

Akta kissekatten den kan bli överkörd  >:D
Smaken är som baken och det får vi väl vara glada för,tänk vilket bry man skulle haft på stormarknadens parkering,om alla hade likadana bilar...

Flemming

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 20 apr-12 kl 22:21 »
..Hittade här en video på kamremsbyte,även vattenpumpen på Volvo V-70..... lite skruvande  :D ....

Solnabilteknik - Volvo v70, Stor Service + Kamrem, del3.m4v

Här byts det på en Ford...tydligen rent våld som gäller  :o ...om det nu inte är ett skämt.. :Dkamremsbyte på en ford..måste ses :-))

Jämför man med andra moderna kärror så kanske inte SAAben är så svår ändå :D ....

Volvon var mer komplicerad än jag trodde men filmen med Forden kan inte vara sann,ett spett används nog inte på Fords verkstäder
Tänk om man slinter och träffar lacken...

Trivs du med Saaben då skall du naturligtvis behålla den och inte lyssna på Internetdiskussioner !

Rättade två stavfel !
« Senast ändrad: 22 apr-12 kl 22:17 av Flemming »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #16 skrivet: 20 apr-12 kl 23:06 »
Det kanske är lätt att byta vattenpump på en gammal "rödblocks" Volvo, men att få tätt mellan vattenpumpen och toppen kan vara desto besvärligare.

Tännlappen

• -
« Svar #17 skrivet: 21 apr-12 kl 13:13 »
..Sätter man press på pumpen uppåt med lämpligt brytjärn och sedan drar dit skruvarna så ska det bli tätt. Ska ju även in ett värmerör med o-ring i pumpen,där får man kolla så o-ringen inte kränger. Ser man till det hela så är det ett enkelt skruvjobb på rödblockaren,gott om plats,vill man ha mer plats kan man lätt lyfta bort kylaren....

Tännlappen

• -
« Svar #18 skrivet: 21 apr-12 kl 13:42 »
 :D...Får väl ta en film på Audi med...gissar detb kostar skjortan att lämna in en sån till verkstad...

Audi Timing Belt

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #19 skrivet: 21 apr-12 kl 23:00 »
Det finns i alla fall en positiv sak med att hålla på med vattenpumpar på bilar. Saker brukar inte vara lika hopplöst hoprostade som när man ska komma åt vattenpumpen på en utombordare som har gått i saltvatten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser