Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snabb, akut hjälp önskas!  (läst 3077 gånger)

hursomhelst

• Småland
Snabb, akut hjälp önskas!
« skrivet: 15 mar-12 kl 22:54 »
Hittade nu precis ett bagglamm. Drygt en månad gammal. Han stog för sig själv. Uppsvälld buk. 40.0 i temp. Isakall i munnen, nosen öron, ben. Dålig färg i slemhinnorna tycker jag.
Hans syster mycket pigg.

Fick ut ett par bajspluttar när jag kände i rumpan på honom. Väldigt ljusbruna och avlånga, lite lätt mjuka.

Igår fick de för första gången vara ute med en stund på dagen! De lekte och busade och åt på ALLT!!!! Mossa, löv, pinnar, HÄSTBAJS! (gammalt)

Vad göra? Finns nåt att göra?!

Observera, jag kan bara inte ta ut veterinären en endaste gång till, då jag redan har skyhöga räkningar hos distriktet, 5 siffriga belopp. Hoppas på hjälp här, och förståelse för detta!

Tacksam för oerhört snabba svar!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Snabb, akut hjälp önskas!
« Svar #1 skrivet: 15 mar-12 kl 23:39 »
Jag är ingen fårexpert men jag tänker trumsjuka. Alla idisslare kan ju få det. På små kalvar brukar en trädgårdsslang vara lagom att använda som sond ner i vommen för att få ut gasen. Kanske för grov för en lammunge men du har kanske någon slang som är något smalare?
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

hursomhelst

• Småland
« Svar #2 skrivet: 16 mar-12 kl 00:05 »
ja jag var med inne på det! Jag har ju sond-slang till lamm...
Var inne på gasbrand först, men nej, det har jag lagt ner...

hursomhelst

• Småland
« Svar #3 skrivet: 16 mar-12 kl 01:37 »
jag har nu fört ner sond-slagen, och lite gas kom ut, men inga direkta mängder... men tycker nog (om det inte är inbillning) att magen minskade lite i omfång. Han var varmare i munnen nu med när jag gick in.
Dock vill han INTE ligga ner!
Men fick han och ligga ner lite i mitt knä och vila! Han står mest och skakar! Suck vad jobbigt det är när de blir sjuka, och man inget kan göra!
Han har även vitt sekret/slem i munnen.

Pratade även med veterinären, men hon hade inget mer att komma med, mer än och köra ner sond-slang...

ninna b

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 mar-12 kl 06:47 »
Om det är trumsjuka så hjälper olja med en droppe diskmedel i

Du kan också ge honom lite bikarbonat , typ Samarin men ta oljan först

ardagan

• Ångermanland
    • HeLe Gård
« Svar #5 skrivet: 16 mar-12 kl 07:19 »
Ge han matolja i en ingivare eller sondspruta längst in i munnen sas. Det verkar vara trumsjuka och då behöver han nåt skumdämpande och olja är det.

Lycka till!

gnällvis

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 16 mar-12 kl 09:13 »
Låter som trumsjuka. Prova förslagen på matolja i lite ljummen mjölk och efter, bikarbonat.

Nedley

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 16 mar-12 kl 21:02 »
Eller kör ner slangen och blås med tryckluft FÖRBI änden på slangen, då bildas ett vakuum så det suger ur slangen!

Om det inte är en magomvridning.... ??

Lycka till!

Ulricaa

• -
« Svar #8 skrivet: 18 mar-12 kl 18:59 »
...hade ett lamm för några år sen som hade dom symtomen, hon hade ätit lite för mycket spannmål. Hon fick ricinolja och blev sen bra igen...
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser