Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ang.spritkök!  (läst 10676 gånger)

nettan

• Gäst
ang.spritkök!
« skrivet: 23 okt-06 kl 22:06 »
hej!

går det att använda något annat än t-sprit i spritköket??

Stiptar Ghadd

• Gäst
Re:ang.spritkök!
« Svar #1 skrivet: 23 okt-06 kl 22:30 »
Hej, "nettan"!  Jag vet faktiskt inte! Spritkök är ju en anordning där bränslet hälls i en "skål" undertill, och det som skall värmas placeras ovanpå! Provade i somras att använda E85, d.v.s etanol med 15 % bensin! Hade dessvärre inte sprit hemma. Jo , det fungerade men doftade inte så angenämt och sotade en hel del, men maten ordnades trots strömavbrottet! Av "aromatiska" skäl hade jag köksdörren öppen!  Rekommenderar "normal" sprit!  Hälsningar!  S.G

nettan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 okt-06 kl 22:45 »
Hej, "nettan"!  Jag vet faktiskt inte! Spritkök är ju en anordning där bränslet hälls i en "skål" undertill, och det som skall värmas placeras ovanpå! Provade i somras att använda E85, d.v.s etanol med 15 % bensin! Hade dessvärre inte sprit hemma. Jo , det fungerade men doftade inte så angenämt och sotade en hel del, men maten ordnades trots strömavbrottet! Av "aromatiska" skäl hade jag köksdörren öppen!  Rekommenderar "normal" sprit!  Hälsningar!  S.G

vaddå normal sprit?? typ absolut vodka eller? brinner det?

torparn

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 23 okt-06 kl 22:45 »
öh, hembränt så klart!!

8)
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

nettan

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 okt-06 kl 22:48 »
öh, hembränt så klart!!

8)

håller inte på med sådant!! :o

Stiptar Ghadd

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 okt-06 kl 07:00 »
Hej! Det finns s.k. teknisk sprit att köpa på många ställen; bensinstationer, byggvaruhus, "vanliga" varuhus" .Teknisk sprit är etanol som denaturerats, d.v.s gjorts odrickbar. "T röd" är en känd sådan sprit; brukar finnas i 1-litersflaskor och 4-litersdunkar.(eller är det 5-liters?)   Tillräckligt starkt hembränt går säkert att använda, men DET kallar jag "spritmissbruk!" Om man exempelvis häller ut litet vodka på ett fat eller en plåt vet jag att det går att antända, men har inte provat i spritkök! Hälsningar! S.G.

jagvetej

• Gäst
SV: ang.spritkök!
« Svar #6 skrivet: 17 jun-11 kl 17:21 »
det verkar finnas oändligt många olika saker att bränna och olika ideer om blandningar.

här är ett forum där ämnet diskuteras

http://www.utsidan.se/forum/forumdisplay.php?f=19

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 17 jun-11 kl 20:05 »
Man kan väl helt enkelt säga att ett spritkök är gjort för att elda bränslen som huvudsakligen består av etanol. Om det sedan går under varumärket T-sprit eller om det kallas för något annat spelar ingen större roll.

E85 är inte så hälsosamt att elda inomhus eller i samband med matlagning pga diverse tillsatser. Bensinen gör också att den sotar mer än T-sprit.

Om man tycker att även T-sprit sotar för mycket är ett gammalt knep att blanda ut den med lite vatten - men man ska vara medveten om att värmeeffekten sjunker kraftigt vid för stor vattenhalt. Lågan brinner men kastrullen blir inte varm. Om man har använt vattenhaltigt bränsle i ett spritkök så bör man "elda ur" det med vattenfri sprit efteråt om det ska förvaras länge innan det används nästa gång.

Man bör inte använda bränslen som är baserade på andra alkoholer än etanol - således är metanol och isopropanol inte lämpliga.

Neiklot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 18 jun-11 kl 18:04 »

Jag utgår ifrån att "nettan" menar typ Trangia.

Det finns andra brännare att köpa som passar trangia.

Rödsprit helt okej om man ex. paddlar kanot eller inte använder köket så ofta.
(1lit per person/vecka brukar man räkna)...

Det finns ju brännare idag där alla typer av bränsle kan användas!

Kostar från ett par hundralappar (inte så bra kvalité men funkar) till en bra bit över tusenlappen (och ännu mer!).

Att blanda ut vatten minskar nersotningen - mjo, men bara lite!
Och det går mer bränsle...

Diskar man eller "skrapar" kärlen mot backen/mossan direkt efter att man använt dom så brukar det gå bra.

Ingrodd sot får man bort med cocacola eller en blandning av ättika och bakpulver.

/Neiklot :)

Anders G.

• -
« Svar #9 skrivet: 18 jun-11 kl 22:10 »
Att blanda ättika och bakpulver är en märklig ide som förekommer på många håll.
Ättika = ättikssyra.
Bakpulver = Na-bikarbonat (huvudsakligen)

Att blanda ger Natriumacetat och koldioxid. Acetatet har ingen som helst rengörande verkan, och koldioxiden avgår i gasfas.

elenin

• Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
« Svar #10 skrivet: 20 jun-11 kl 07:33 »
En gammal fråga men, vet ju inte exakt vilken typ av brännare vi talar om här men jag har använt flera olika bränslen med bra resultat, t-röd (och andra märken av samma sak) som är etanol, hembränt, som är etanol, metanol samt isopropanol.

Varför är det fel?
Internet, katter, te och mysiga sockar!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 20 jun-11 kl 09:07 »
Metanol är giftigt och bör därför inte hållas i närheten av matlagning.
Isopropanol är ju ett som man säger tyngre kolväte än de andra alkoholerna och påminner mer om bensin än om etanol ur förbränningssynpunkt. Den sotar mer än de andra alkoholerna och ger mer illaluktande och otrevliga rökgaser vid ofullständig förbränning.

elenin

• Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
« Svar #12 skrivet: 21 jun-11 kl 00:42 »
Man är ju änå väldigt noga med att bränslet inte ska komma i kontakt med maten, så jag vet inte om jag köper det där om metanolen.

Vad gäller isopropanol, är det bara när det brinner som det kan vara farligt? Tänker på alla provtagningssköterskor som baddar patienter med isopropanol och andas in ångorna dagarna i ända (Själv tål jag inte ens lukten av isopropanol så om möjligt går jag till vår större provtagningsenhet där man använder etanol).
Internet, katter, te och mysiga sockar!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 21 jun-11 kl 09:06 »
Ja, det är bara förbränningsgaserna från isopropanol som är mindre trevliga än från etanol. Folk som av någon anledning har försökt dricka isopropanol har vad jag vet inte blivit allvarligt sjuka av det. Ur kemisk synpunkt kan man ju notera att om man hänger på en OH-grupp till på isopropanol så får man propandiol, även kallad propylenglykol. Och den är tillåten som livsmedelstillsats - används bl a som konsistensgivare i muffins.

Anders G.

• -
« Svar #14 skrivet: 21 jun-11 kl 21:55 »
Propanol som bränsle är inte farligt, det brinner bara sotigare och luktar lite mer. Propanolfylla lär ge kraftig baksmälla (andrahandsuppgift). Metanol är giftigt (på riktigt, så som kemister menar) i små mängder både oralt och cutant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 3 användare
MickeMård, Ollefund, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser