Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Undvika bygglov, maxhöjd?  (läst 3131 gånger)

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
Undvika bygglov, maxhöjd?
« skrivet: 29 feb-12 kl 14:56 »
Om jag vill bygga på tomten (till djuren) men vill undvika bygglov, finns det någon maxhöjd som man ska komma under för att det inte ska räknas som byggnad?
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Undvika bygglov, maxhöjd?
« Svar #1 skrivet: 29 feb-12 kl 15:02 »
Där måste du nog höra med din kommun då det är olika regler beroende på vars man bor.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #2 skrivet: 29 feb-12 kl 15:04 »
Är det en lantbruksfastighet behöver du inga bygglov för stall och likande, om du bygger stort behöver du dock förpröva hos länstyrelsen när det gäller djurskydd
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #3 skrivet: 29 feb-12 kl 15:07 »
Det är på landet men inte lantbruksfastighet, finns dock ett stall.

Det jag funderar på att bygga är enkla, men isolerade, byggnader till fåglarna, så de får tillgång till utevistelse hela året, då de annars får vara inne (i stallet) den delen av året.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #4 skrivet: 29 feb-12 kl 15:20 »
Vilken typ av fåglar? om det är byggnader som går att flytta så är det nog bara att bygga
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #5 skrivet: 29 feb-12 kl 15:32 »
Du behöver höra med din kommun om din fastighet ligger inom detaljplanerat område. I så fall styr detaljplanen olika utformningar, höjder osv.
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

MittUtopia

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 29 feb-12 kl 15:50 »
Höjd vet jag inget om men du får upprätta en fristående byggnad på max 15m2 räknat på yttervägg under tak. Bygger du flera får den sammanlagda ytan vara sammanlagt 15m2.
Så du kan alltså inte bygga flera fristående byggnader på 15 m2 utan bygglov- men t.ex 3 st 5 m2's friliggande.
Bygger du mot en befintlig vägg, t.ex växthus ska man ansöka om bygglov oavsett m2.
Ring kommunen och fråga om höjden.
-Ditt liv är summan av alla dina val-

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #7 skrivet: 29 feb-12 kl 16:25 »
Det är inte inom detaljplanerat område, utan en villatomt i lantbruksbygd.

Flyttbara är väl relativt, men reglar som vilar på lekablock och sedan permanenta utehägn. Detta då det primära inte âr att hålla fåglarna innanfôr utan att hålla mina hundar utanför, så jag är ganska säker att mobila lõsningar inte är säkra nog.

Det är hôns, ankor och kalkoner som är planen.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #8 skrivet: 29 feb-12 kl 17:28 »
Tänker du utnyttja "Friggebodsregeln" så gäller 3m
Min bästa ägodel är min vedspis!

fredda

• Timmerman
    • Jämtland
« Svar #9 skrivet: 14 mar-12 kl 17:33 »
är det utanför detaljplanlagt område brukar det kunna vara fritt så länge "det inte dominerar över det befintliga" så är det hos mig men kolla med kommunen din för säkerhets skull.

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 3 användare (1 dolda)
peterm, Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser