Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Småskalig biogas för kallt klimat  (läst 25884 gånger)

fishyerik

• Uppland
SV: Småskalig biogas för kallt klimat
« Svar #40 skrivet: 09 mar-12 kl 15:48 »
Jag tycker det är intressant att du är så nära, men missar på grund av lösa antaganden.

Jag vet att när man jäser mäsk kan man få problem med kylningen på grund av egengenererad värme om man gör lite för stora satser, från ca 200 liter och uppåt. Det är anaerob jäsning utan isolering och från rumstemp. Man kan få en högre mikrobiologisk aktivitet ju varmare det är så länge man håller sig inom organismernas optimalområde.

Jag tror du gör en tanke-vurpa och missar poängen, termofil rötning går MÅNGA gånger snabbare än rötning runt 20 grader, vilket gör att du kan ha mycket mindre behållare om du isolerar den och termostatstryr temperaturen. Att total-gasutbytet blir bättre, och rötningen mer fullständig med termofil än med psykrofil rötning är ytterligare fördelar. Att hålla på och svänga mellan olika organismers optimalområden kan ge rejäla produktionssvackor. Då de bakterier som gynnas av rådande tempretur kommer att konkurrera ut de som trivdes i den förra temperaturen, och man får extrema populationsminskningar i processen.

Här är en länk till dig: www.jti.se/uploads/jti/JTIinfo107.pdf

Jag hade en gång en cirkulationspump på 3 watt i en EPS-back på 50 liter, väggarna i backen var ca 30mm, omgivande temp var under rumstemp,  men det var riktigt varmt vatten i backen, så där att det var obehagligt att stoppa ner handen på grund av det var så varmt.

Det kostar dig inte många tior att få tag på en sån back jag hade på 40-50 liter för att se om jag har rätt i att termofil rötning kan ge användbar värme av sig självt.

Som bekant får man bättre förhållande mellan yta och volym ju större behållare man gör, materialet till att bygga en låda för fyra farmartankar i 100mm EPS kostar inte många tusenlappar. Eller, om du tänkt klara dg på 4st 1000liters farmartankar med växlande temperatur, så klarar du dig definitivt på 4st 200 liters plastfat om de är ordentligt isolerade och konstant har termofil rötning, en EPS-låda som det ryms i kostar någon tusenlapp i material, och behöver inte många watt för att hållas varm, jag tippar att värmen från rötningen fixar lejonparten av den uppvärmningen.

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #41 skrivet: 09 mar-12 kl 17:04 »
http://www.wcasfmra.org/biogas_docs/Small%20Scale%20Biogas%20Plans.pdf

En länk jag hittat.  När vi bodde på gården, var en liten "ovärmd" rötkammare något som verkade högintressant tyckte jag då (och nu).  Var inne på att göra den av ett PE-rör, med diam 40 - 50 cm och 2 - 3 m längd.

Heja Skytten

Skytten

• Skåne
« Svar #42 skrivet: 09 mar-12 kl 18:35 »
Jag tycker det är intressant att du är så nära, men missar på grund av lösa antaganden.

Jag vet att när man jäser mäsk kan man få problem med kylningen på grund av egengenererad värme om man gör lite för stora satser, från ca 200 liter och uppåt. Det är anaerob jäsning utan isolering och från rumstemp. Man kan få en högre mikrobiologisk aktivitet ju varmare det är så länge man håller sig inom organismernas optimalområde.

Jag tror du gör en tanke-vurpa och missar poängen, termofil rötning går MÅNGA gånger snabbare än rötning runt 20 grader, vilket gör att du kan ha mycket mindre behållare om du isolerar den och termostatstryr temperaturen. Att total-gasutbytet blir bättre, och rötningen mer fullständig med termofil än med psykrofil rötning är ytterligare fördelar. Att hålla på och svänga mellan olika organismers optimalområden kan ge rejäla produktionssvackor. Då de bakterier som gynnas av rådande tempretur kommer att konkurrera ut de som trivdes i den förra temperaturen, och man får extrema populationsminskningar i processen.

Här är en länk till dig: www.jti.se/uploads/jti/JTIinfo107.pdf

Jag hade en gång en cirkulationspump på 3 watt i en EPS-back på 50 liter, väggarna i backen var ca 30mm, omgivande temp var under rumstemp,  men det var riktigt varmt vatten i backen, så där att det var obehagligt att stoppa ner handen på grund av det var så varmt.

Det kostar dig inte många tior att få tag på en sån back jag hade på 40-50 liter för att se om jag har rätt i att termofil rötning kan ge användbar värme av sig självt.

Som bekant får man bättre förhållande mellan yta och volym ju större behållare man gör, materialet till att bygga en låda för fyra farmartankar i 100mm EPS kostar inte många tusenlappar. Eller, om du tänkt klara dg på 4st 1000liters farmartankar med växlande temperatur, så klarar du dig definitivt på 4st 200 liters plastfat om de är ordentligt isolerade och konstant har termofil rötning, en EPS-låda som det ryms i kostar någon tusenlapp i material, och behöver inte många watt för att hållas varm, jag tippar att värmen från rötningen fixar lejonparten av den uppvärmningen.

Det finns nära nog ingen termophil rötninganläggning, förutom att man i Japan använder det. En termophil jäsning kräver främst storlek och hightech om det inte är ett labförsök. Att det jäser snabbt betyder inte att man får metan i stor mängd.  Det som ibland kallas termophil jäsning, som dock inte är metanjäsning, är att man förberarbetar och steriliserar främst cellulosarika substrat, för att göra det lättsmält senaret, för att i en mesophil efterprocess tillverka gasen(eller spriten). Ibland används renodlade enzymer. Värmekontrollen i termophila och mesophila anläggningar är en av de större tekniska problemen, och det påverkar lönsamheten. Jäst är en svamp och en eukaryot organism, med helt andra förutsättningar till hög ämnesomsättning, kräver dessutom främst höganrikad näring, som socker. Metanogener har en ämnesomsättning på promille av vad en eukaryot cell kan ådstadkomma. Extremophiler som arkeer kan vara, kan jobba i höga temperaturer,  viket inte en eukaryot  kan. Arkeer kan leva på nästan vad som helst, järnföreningar, svavelföreningar tom arsenikföreningar eller organiska syror.
För att få ekonomi har man gjort försök med att ha värme i mitten på reaktorn, och kunna styra en termophil process där, låta sedan en mesophil process fungera i ett isolerande lager ytterst.  Nu händer det mycket, då biogas har fått stor spridning, och många olika projekt är igång, så kanske kan man hitta lönsam termophil teknik, men en sådan är ännu inte etablerad och vanlig.  Jag bor inte långt ifrån en anläggning, som uteslutande forskar på biogas.
Varför finns det inte idag mycket små biogasanläggningar i kalla klimat?  Svaret ligger just i temperaturen.

Förr och då länge sen förekom rötning med låg temperatur, man grävde en grop, fyllde med dynga och täckte den, stack ner ett rör, och fick gas, något som man i viss mån tagit upp när man utvinner gas från soptippar. Soptippen finns och är ett miljöproblem, så då kan tekniken användas.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skytten

• Skåne
« Svar #43 skrivet: 16 mar-12 kl 20:56 »
Jobbar på detta, 25-litersdunken gav givetvis mer gas, men inte mer kunskap. Ska fortsätta med denna, då jag vill försöka klara ut vad en större apparat kan ge innan uppskalning (krävs sen tillstånd, som bekant kan kosta multum). 200 liter blir det nästa gång, och då blir det inte lab-försök. Vi får se men det bör bli motsvarande en liter olja/dag, på köksavfall. Kanske testar utan att fixat tillstånd. Kommunpampar och deras rådgivande tjänstemän är ju utbildade för en tid sen, och tror inte på småskalighet, utan på storskakighet.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #44 skrivet: 16 mar-12 kl 23:25 »
Hej!

Tillstånd? Från vilken storlek eller produktion krävs tillstånd? Vad krävs tillståndet för; explosiv gas, tanken, eller vad, jag fattar inte?

Hittade 1 m3 plasttankar på blocket för 800 kr/st. En eller ett par såna vore ju helt ok. Skulle jag behöva tillstånd för att hälla lite kompost i en sån och leda av gasen - upprörande!  ;D  Det ingen vet har ingen ont av - så länge man inte skadar någon.

Det fanns även plasttunnor för ett par hundringar, kan användas till gaslager.

/Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

fishyerik

• Uppland
« Svar #45 skrivet: 17 mar-12 kl 09:40 »
Tillstånd ja, jag kan ju tycka att det kan vara rimligt med tillståndskrav för storskalig hantering av explosiva gaser så länge alla är med och betalar kostnaderna vid eventuell olycka. Däremot anser jag att det ska vara relativt enkelt att få tillstånd när det är rimliga mängder som hanteras och av en person som har någorlunda koll på vad han/hon sysslar med.

Skytten, hur stor behållare tror du behövs för att konstant hålla en liten låga vid liv vid på rumstemp, lite grovt gissat så där, utan att behöva lämna några garantier?

För att få ut energi motsvarande en liter olja per dag måste man tillsätta något mer energi, grönsaksrester/spill är 90-95%+ vatten så på enbart grönsaker skulle man behöva tillsätta mer än 40kg våtvikt per dag, eftersom det som inte är vatten inte är så energirikt som olja.

Räknar man torrvikt så borde man med spannmål och kött kunna komma ner i nära två kg per dag. Så om det är ett normalhushåll tror jag man sparar mer på att se över sin mathantering än vad man kan få ut från gas motsvarande en liter olja om dagen.

Kött är delar av djur!

fishyerik

• Uppland
« Svar #46 skrivet: 17 mar-12 kl 09:46 »
Hej!

Tillstånd? Från vilken storlek eller produktion krävs tillstånd? Vad krävs tillståndet för; explosiv gas, tanken, eller vad, jag fattar inte?

Hittade 1 m3 plasttankar på blocket för 800 kr/st. En eller ett par såna vore ju helt ok. Skulle jag behöva tillstånd för att hälla lite kompost i en sån och leda av gasen - upprörande!  ;D  Det ingen vet har ingen ont av - så länge man inte skadar någon.

Det fanns även plasttunnor för ett par hundringar, kan användas till gaslager.

/Jens

Jag vet inte från vilken storlek det krävs tillstånd.

800:-/st är det högsta priset jag sett på länge för IBC-tankar, beroende var man bor kan man komma ner i 2-600:- eller, med rätt kontakter få dom gratis.
Kött är delar av djur!

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #47 skrivet: 17 mar-12 kl 11:16 »
Hej!

Har någon något tips var man kan hitta såna plasttankar kring 500 kr inom 10 mil från Nyköping får du gärna säga till! Samma sak med blå plasttunnor med stort och tätt lock.

Vad gäller gasen så kan jag tycka att om man får ha en bil med kvarts tank stående eller en husvagn med en gasoltub stående så borde det inte vara något bekymmer (det borde inte behövas tillstånd) för en kubikmeter gas vid normaltryck. Jag förstår vad ni skriver men jag tycker att det inte borde behövas. Något ogenomtänkt kanske men min magkänsla är att det finns lite för mycket intresse av att registrera, kontrollera och utfärda tillstånd för småsaker.

Vänligen
Jens

Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #48 skrivet: 17 mar-12 kl 14:19 »
http://www.bioenergiportalen.se/?p=1965&m=1633

Att få tillstånd för explosiva varor är inte särskilt krångligt och kostar några 100.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Skytten

• Skåne
« Svar #49 skrivet: 17 mar-12 kl 19:20 »
På blocket brukar det vara fullt med annonser för 1000-liters tankar. Jag kan få dem för 200-till trehundra. Åkaren levererar den när en bil med plats kör förbi för 200:-.

Min 25-liters apparat var inte helt tät, jag får göra en ny.
« Senast ändrad: 17 mar-12 kl 19:31 av Skytten »

fishyerik

• Uppland
« Svar #50 skrivet: 18 mar-12 kl 09:47 »
Jäshinkar på 32 liter brukar man kunna hitta för typ en hundring, tätt lock med färdigt hål för jäsrör, och packning till det som även en jäshävert brukar passa bra för. Dock klarar väl inte plasten extrema temperaturer och locket lossnar vid övertryck, jag har testat med ca 100millibar, och då lossnade locket direkt.

Kött är delar av djur!

Skytten

• Skåne
« Svar #51 skrivet: 18 mar-12 kl 17:22 »
Jag skulle inte oroa mig för en jäshink, den tål "extrema" temperaturer, som bekant utgör den en del av de sk "spiralbrännaren" som går upp mot 90 grader i timmar.   Jag missade i tätningen på det rör som jag skulle fylla material i.

Richard

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 27 mar-12 kl 20:08 »
vad ska ni göra med afvallet?

Skytten

• Skåne
« Svar #53 skrivet: 27 mar-12 kl 21:35 »
Det blir inget avfall efter det att allt rötats, avfall in gödsel ut. 
Den nya jäsflaskan är ännu inte klar, har haft fullt upp med att få träkolsprojektet/gengasen att fungera.
Egentligen behövs bara en tät behållare, ett rör som går under vätskeytan, för påfyllning, en gasledning ut. Gärna ett system för att förhindra bakfyr och kan göras som ett vattenlås.  Vill man ta bort svavelvätet, är det inte svårt. Ibland kan det vara ide att ha det kvar, då det skvallrar om läckor. En del gastuber med propan har det tillsatt av den anledningen.

fishyerik

• Uppland
« Svar #54 skrivet: 28 mar-12 kl 08:20 »
Träkol/gengas? Har du en tråd om det? Om du har det har jag missat det.

Träkolsframställning känns som en annan sak som traditionellt är för de med lite mer investeringskapital och inte alltid görs särskilt optimalt heller.

Jag vet inte om det går till så överallt, men på "dirty jobs" fyllde de en container med trä, tände på den och lät det bli kol. Vad jag kunde se utan att ta hand om vare sig gengas eller värme.

Om du lyckas få till småskalig biogasframställning och träkol/gengasframställning som är rimlig så är du tidernas miljöhjälte.

Det var just den kombinationen jag tänkte mig i min idé fast för tropiskt klimat, i stor skala, och odla biogas-biomassan. Med helt andra "grödor" som växer väldigt många gånger fortare än grödor/träd här. I min tankebana var jag inne på biochar-framställning, men utgår man från ved i gengas-framställningen så lär grillkol betala mycket bättre, särskilt på kort sikt.

Spillvärme från gengasproduktionen kan du utöver att värma huset använda för att höja tempen på rötningen, och få de fördelar som termofil rötning ger, men det har du väl redan tänkt ut?

Träkol kan man väl sälja för mer än vad veden kostade, jag vet inte hur mycket det krymper, men träkol i påse brukar väl kosta mer än en krona litern i konsumentled.

Kött är delar av djur!

Skytten

• Skåne
« Svar #55 skrivet: 28 mar-12 kl 11:43 »
Jo jag har en tråd om kolningen, den finns under uppvärmning i bygga & bo.

fishyerik

• Uppland
« Svar #56 skrivet: 11 apr-12 kl 14:43 »
Hur går det?

Kolningen var inte riktigt så som jag tänkt det, men jag har kollat lite löst på biogasproduktionen.

Att isolera en kubikmeter plus lite spillutrymme till ett U-värde på ca 0,1 kostar i material under 3000:- Om man köper nytt material.

Står tanken i oisolerat utrymme kan vi räkna på att vi vill ha 60 grader varmare i tanken än i omgivningen i genomsnitt över året för att hålla termofil rötning. 

Om isolerade ytan beräknas till 7m2 behöver vi i snitt 420 watt för att hålla den varm.  Eller ca 10 kWh per dygn, vilket om jag minns rätt motsvarar ca en fjärdedel av möjlig produktion från en rötgaskammare på en kubikmeter. Då har vi inte tagit hänsyn till bakteriernas egna värmealstring som visserligen ska vara relativt låg. Vilken storleksordning "relativt låg" handlar om i det här fallet vet jag ännu inte.

Om man använder stor del av biogasen för att omvandla till el räcker spillvärmen mer än väl till för att värma upp rötgasbehållaren med sådan isolering. Ska man köra upp all biogas i bil eller traktor finns det massor med billiga sätt att minska uppvärmningskostnaderna för rötgastanken.

Ett av de mer intressanta vore väl om man hade utrymme inomhus, så att man får tillbaka spillvärmen som lämnar rötgaskammaren vintertid.

Sen finns ju solfångare, eller alternativet att frysa biomassan så länge det är minusgrader ute, grundvattenvärme osv.

Kött är delar av djur!

Skytten

• Skåne
« Svar #57 skrivet: 11 apr-12 kl 15:09 »
Pga yta och volym kvoten, blir det aldrig billigt att köra på termofil nivå, i kallt klimat. Termofila anläggningar är stora, och kräver stora mängder insatsvaror, långt mer än ett hushåll nånsin kan ha. De flesta anläggningar i Sverige är inte heller termofila, utan mesofila.

Vad är inom eller utomhus? Isolering med ditledd värme, eller i ett utrymme som kostar en del att hålla varmt. Vet ännu inte hur jag ska tackla detta, men är säker på att termofil nivå inte är genomförbart i liten skala, då det  dessutom krävs avancerad styrteknik.

Jag har haft ont om tid att gå vidare, det ligger fortfarande på "dunknivå". Då jag ska prova en del andra ideer om hur energi kan utvinnas från varor som har lågt värde. Jag har idag beställt en brikettpressanläggning, med kapacitet som räcker till  en eller två villors behov av fastbränsle för uppvärmning. Detta har för närvarande större prioritet.

fishyerik

• Uppland
« Svar #58 skrivet: 17 apr-12 kl 09:14 »
Jag vill inte verka tjatig Skytten, jag vet att du har högre prioriteringar just nu, men här är en länk som jag ramlade på igen som kan vara av nytta:

www.slf.fi/Filer/Biogas_webb.pdf

Där kan man bland mycket annat utläsa ur tabeller att termofil rötning ger ca 20% mer gas, vilket ger en betydligt mindre rest, och så står det att läsa att termofil nedbrytning går dubbelt så fort som mesofil nedbrytning. Info finns också om svavelväte-rening.   
Kött är delar av djur!

Skytten

• Skåne
« Svar #59 skrivet: 17 apr-12 kl 11:09 »
Jag har redan läst detta, och mycket mer än så. Du har rätt att det ger högre utbyte, men det är mycket dyrare att genomföra, ej ekonomiskt utan i mycket stor skala. Räkna upp alla termofila anläggningar i Sverige? Riktiga sådana inte de som upphettar till 70-80 en stund före laddning för hygenisering.

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser