Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slidframmfall tror jag, och krystar... eller är det nåt anant?!?!  (läst 9701 gånger)

hursomhelst

• Småland
Tacka nr 2 med slid framfall, antar jag iaf att det är...

Denna tacka är högdräktig, och borde lamma när som.
För 3-4 dagar sedan, började hon bädda.. hade värkar, vad det såg ut som! Men åt och tuggade och idisslade... Sedan allt lungt...
Idag hittade jag henne krystandes av och till.. och idisslar och går och smakar lite ensilage mellan varven... bäddar och krystar och ja så håller det på.

Då jag haft så mycket elände här, med fellägen, kastningar (1 tacka sent och en tacka tidigt, iaf vad vi misstänker på henne) och ett lamm som 3 dagar gammal dog för oss igår...
Så jag gick in och kände efter, så det inte är nåt lamm på tvären elelr nåt.. men  det enda jag kan känna är en "tunnel" in och längst inne som en ring av gummiband (livmoderöppningen?!?!) går att innanför "gummibandsringen" går det att få in 2 fingar ca 2 cm bara. Inga lamm känns... och hon krystar är det som en stor röd/blå blåsa som tittar fram, för att sedan krypa tillbaka... ingen "öppning" i "blåsan!

Den andra tackan, som också är högdräktig och bör lamma snart har det under ett par veckors tid när hon ligger ner tittt ut som en rund "snopp"  ;) :P Ja alltså mer som överdelen på ett päron och med en öppning uppepå/frampå lixom... men hon krystar INGET!!! ingen bäddande och mår som vanligt!
Haha snygga beskrivningar va ?!?!?!

PS, haft veterinären här 4 gånger på 6 dagar för ett belopp på 10-12 000 kr så jag tar helst inte ut som igen, för nåt som ändå betraktas som "normalt"... den tackan som beskrivs som nr 2 här, henne har de kikat på. när hon står upp utan att tycka det är nån fara på taket...

Så ge mig gänra lite tips... TACK!

Fårtokig

• Skåne
Hej!
Får verkligen hoppas du får en trevligare o billigare lamning nästa år!!
Jag brukar aldrig göra något så länge det mesta åker in igen när de reser sig. Det finns ju framfallsbyglar att köpa. Det behöver inte betyda något trist bara för att de krystar lite innan det är dags.
Har där kommit något slem från tackan du var inne o kände i?
Är tackorna besläktade? Det kan ju vara genetiskt med framfall men kan även ha med fodret att göra.
Så länge de har normalt beteende för övrigt o det åker in igen hade jag inte oroat mig!

hursomhelst

• Småland
tack för svaret!

Nej tackorna är inte besläktade, iaf inte på nära håll. Och rasen är ostfrise!

Ingen av de här tackorna hade framfall förra året, ja ingen annan heller för den delen. Och alla lammingar gick super och alla lamm klarade sig och mådde finfint!!! (ifos bara 8 lammningar och 12 lamm)!

Men denna lammning lär gå till historien i elände...

Men alltså, det är fullt normalt att de krystar och vad jag TROR är slidan som tittar ut?! Och hon bäddar och grejjar?!

Nej, inget slem när jag var inne och kände, liiiite blod men inte mer! Är bara så orolig att det skulle vara nåt lamm som ligger galet och det /och eller tackan dör, för jag inte ingrep! Jag har ju aldrig varit inne i tackor, där man inte ser lammet utifrån så att säga!

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Det låter som slidframfall och om det åker in igen när hon står så behöver det inte vara någon fara.

Men om det blir större och om det är ute ofta, även när hon står, så skulle jag rekommendera att sätta in en bygel. Det brukar fungera bra med mindre slidframfall.

Vi är hårda och tar bort alla djur som haft slidframfall, eftersom det finns stor risk att det kommer tillbaka och även blir värre vid nästa lammning. Vi har hittat en tacka i vår flock, som alltid lammar utan problem och är en bra mamma, men som gett flera tacklamm där det varit problem med slidframfall. Hon går kvar hos oss men vi sparar inga lamm efter henne.

Hoppas att det går bra med din tacka och att framfallet håller sig litet.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

mille

• -
    • Gångemad
Läste lite noggrannare om att hon krystar... Har hon gjort det länge utan att något händer? Går hon runt och hukar, ser kissnödig ut?

Det kan ju vara så att det ligger ett lamm fel och att hon inte klarar att få ut det. De brukar inte krysta länge. Har du någon bild på framfallet? Är det så att det kommer ut varje gång hon krystar?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

hursomhelst

• Småland
Läste lite noggrannare om att hon krystar... Har hon gjort det länge utan att något händer? Går hon runt och hukar, ser kissnödig ut?

Det kan ju vara så att det ligger ett lamm fel och att hon inte klarar att få ut det. De brukar inte krysta länge. Har du någon bild på framfallet? Är det så att det kommer ut varje gång hon krystar?

Hej... ja idag har det kommit ut när hon har krystat, varje gång, men åker in igen så fort hon slutar. Hon går inte runt och hukar.. bara "boar" men det går i vågor.. nu har jag varit ute där nån timme, och nu har hon betett sig helt normalt igen! Fattar ingenting! Dock är hon riktigt tjock om magen.. lika bred som hög ;-)

Inga bilder på hennes framfall alls faktiskt.. ska se om jag kan lyckas ta någon bild imorgon, om hon beter sig likadant...
Ringde veterinären och rådfrågade lite med, och hon tyckte med att det lät som ett slidframfall, då det nu är så trångt och all vävnad måste ta plats nånstans och ja, då kommer det ut lite... och att hon krystar trodde hon att det berodde på att det lixom retade slidväggarna så det framkallade krystnignarna, och krystningana framkallade boandet!

Ja jisses...

Däremot hände nåt kul ikväll... var där ute och donade.. hörde en tacka som enträget gick runt och skrek, tänkte, jaha, nu är det en tacka som slarvat bort sitt lamm (läs:lammet sover gott och skiter i mammas rop) men när jag kom ut till får-avdelningen, ja då va det en tacka som va igång och skulle lamma...
Och det roliga är att jag trodde inte hon skulle lamma än på nån månad  :P då hon är så usligt mager (går verkligen itne få upp i hull) och hon hade i förrgår ett juver som knappt syntes!!! Snacka om att luras! Idag va juvret välfyllt och hon fick ett starkt tacklamm och lammningen gick som på räls!
Och ändå har jag tillbringat mååååååååånga timmar hos fåren idag och inte sett en endaste tendens till att just HON skulle lamma!!!
Det där med får, det är rätt intressant och överraskande minsann....

zeina66

• Värmland
Härligt att du hade en bra lammning :) när det börjat krångligt för dig. Jag har gutar och de brukar fixa lammningarna bra...men man vet aldrig. Tycker det är intressant att läsa hur det går för andra fårvänner
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

mille

• -
    • Gångemad
Gott att lammningen gick bra!

Hur stort är framfallet? Som ett äpple eller mer som en vattenmelon?

hursomhelst

• Småland
framfallet när det tittar ut är som ett äppel...

hon håller på och krystar som en tok idag med! Blir tooooosig på detta!

Har försökt och ta bilder, men blir inget bra, för när hon krystar så sätter hon sig lixom upp, och då kommer ju framfallet ner i ströbädden...

mille

• -
    • Gångemad
Jag tycker att det låter som att hon har krystat väl länge (flera dar?), jag hade nog gått in och känt efter om något är fel. Tror du att hon har många lamm?

Sen är det väl så att om man väl går in och börjar hjälpa till så måste man fortsätta?

hustran

Om du har en aning om när hon skall lamma så tycker jag också du skall prova en framfallsbygel alt. boxa henne med rumpan lite uppåt.

Fårtokig

• Skåne
Det är ju skitsvårt att råda utan att sett djuret..
Men jag tror nog att veterinären har rätt om att framfallet retar till att krysta. Dom har ju inte förlossningsvärkar flera dygn. Jag hade gjort som hustran skriver om du är rädd hon ska krysta ut livmodern. Lycka till!

hursomhelst

• Småland
Jag tycker att det låter som att hon har krystat väl länge (flera dar?), jag hade nog gått in och känt efter om något är fel. Tror du att hon har många lamm?

Sen är det väl så att om man väl går in och börjar hjälpa till så måste man fortsätta?

Jag har ju kännt efter, och vad jag kan känna så har hon inte ens öppnat sig...

Ja jag misstänker hon har många lamm, eller ja, 2-3 st iaf! Andra gången hon ska lamma... Jag har en framfallsbygel från LG här hemma. Ärdet svårt att sätta dit en sådan? Risk att man gör fel?!
Svårt att båxa in henne så hon har rumpan uppåt, det är ju beroende på hur hon lägger sig ju  :P

Anna i småland

• Småland
Vi hade ett jobbigt framfall förra året så jag förstår verkligen hur jobbigt du har det. Glädjen som annars infinner sig då man är bland fåren förvandlades till ångestladdad stress. Vi fick ta ut veterinär som sydde ihop tackan för att hålla framfallet inne. Morgonen efter hade hon krystat upp det. Tog ut erfaren fårveterinär igen som lyckades "plocka ut" två fina lamm som inte kunnat komma ut pga av en missbildning hos tackan. Tackan syddes ihop och fick stå högt med bakdelen i en vecka men tog trots detta fint hand om sina pigga lamm. Hon fick en fin sommar men vi kunde inte behålle henne (inte heller hennes lamm). Hoppas verkligen att de ordnar sig för er.

hustran

Vi byggde en box av pallar så pass smal att hon inte kan vända sig men självklart lägga sig bekvämt. Huvudet in mot de andra tackorna,gärna mot foderbordet så det är bekvämt att fodra och vattna. Har ju ingen aning om hur det ser ut hos dig. Hon bör ju vara lätt att titta till "bakvägen "också.  ;D För att fästa framfallsbygeln så använde vi hängslen el. en del av som vi fäste runt tackan framför juvret och altså inte bara "knyta" i ullen som jag har för mig att det står i "bruksanvisningen".Har varit med om att den trillat ut då och då så där får man prova sig fram. Tycker nog att "boxen" ändå kändes bäst för tackan även om hon inte kan vända sig, man behöver inte luta den så mycket framåt, det ser man. Bygeln känns lite otäck om man måste ha den länge med tanke på  infektioner.
    Lycka till och hoppas hon lammar snart.

mille

• -
    • Gångemad
Det är inte svårt att sätta dit bygeln men kan vara lurigt att hålla den på plats. Vi har gjort selar av tjocka remmar och spännband, så att det sitter ordentligt spänt. Selen har en gjord om magen, framför juvret och en gjord fram på bogen. Det finns säkert bra bilder av selar på nätet om du googlar.

Hoppas att det går bra!

hursomhelst

• Småland
När veterinären va här så sa hon att framfall som bara syns när de ligger ner behöver man inte göra så mycket åt när det är nära lammning... vad anser ni om det?!

Blir det alltid en besvärligare lammning när det är ett slid-framfall?!

ardagan

• Ångermanland
    • HeLe Gård
Krystar tackan? Fortfarande?
Gå in och kolla efter. När du kommer till ringen som bara är öppen 2 cm så massera den så öppnar den sig mer och mer.

När jag har haft det på det där sättet (men jag har inte låtit det ta lika lång tid) så har oftast ett dött lamm legat först och det retar inte livmodermunnen att öppna sig ordentligt så då kan hon inte föda. För två år sen hade jag tre tackor som gjorde sådär och då var det första lammet dött och livlöst. Sen jag fick ut det lammet på båda tackorna så födde de normalt. En tacka hade två lamm och de andra två hade tre lamm.

hustran

bra tips där. Du borde då se, känna på juvret om det är nära.

hursomhelst

• Småland
ajdå, låter inte bra!

Då får jag gå in igen och känna efter...

sen bara ett förtydligande... hon krystar alltså inte hela tiden...

I magen är det ett evigt sparkande...

Hon BORDE som sagt lamma närsom, hennes juver är ordentligt fyllt, och slidan på henne är röd och svullen och fin  ;) ;D

Förövrigt mår hon hur fint som helst! Äter och idisslar...

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser