Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tålig potatis?  (läst 5097 gånger)

RM

• Västmanland
Tålig potatis?
« skrivet: 12 feb-12 kl 16:10 »
Jag vill ha tips på potatissorter som är bra att lagra i jordkällare!

Tack!

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Tålig potatis?
« Svar #1 skrivet: 12 feb-12 kl 17:12 »
Jag tror att alla potatissorter är bra att lagra i jordkällare. Precis alla. Vad jag vet finns det inget bättre sätt att lagra potatis, utom möjligen i stuka.

Så det är nog något annat du skall ta hänsyn till när du väljer potatissort.

Men det är nog lättast att vinterlagra sen potatis. Helt enkelt för att jordkällaren har börjat kallna lite på hösten. Och även för att sena sorter brukar få chans att få lite mer rejält skal och lagra upp mer stärkelse. Bra för lagring.

Asterix och Matilda är exempel på vanliga sena potatisar.
« Senast ändrad: 12 feb-12 kl 17:20 av sɹǝpuɐ »

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 13 feb-12 kl 11:06 »
Hur gör jag om jag har en väldigt blöt och möglig jordkällare? Vin/saft/sylt-flaskorna/burkarna och hyllorna blev helt täckta med mögel i höst och vinter. Kan jag lagra där ändå och täcka med något? Hinner nog inte få ordning på fukten och möglet i år - hinner inte bygga tak över nu utan har bara en stor ful blå presenning över - det borde väl i och för sig göra lite nytta.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 feb-12 kl 11:12 »
Hur gör jag om jag har en väldigt blöt och möglig jordkällare? Vin/saft/sylt-flaskorna/burkarna och hyllorna blev helt täckta med mögel i höst och vinter. Kan jag lagra där ändå och täcka med något? Hinner nog inte få ordning på fukten och möglet i år - hinner inte bygga tak över nu utan har bara en stor ful blå presenning över - det borde väl i och för sig göra lite nytta.

Nä, potatisen ger så mycket fukt ändå, så du måste ha en torr och fräsch källare när du börjar.

kentha

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 15 feb-12 kl 22:42 »
hej. såg att du har problem med fukt och mögel i din matkällare.på 60.talet förra århundranet.tala en gammal trädgårdsmästare om ,hur dom alltid fick gör i sina mat och potatiskällare .stryka allt trävirke med en påse citronsyra utspätt i5 liter vatten, innan hösten då möglar inget trävirkei hyllor och stolpar .sen på hösten när källaren är ordentligt luftad och nerkyld till +3-5grader går man ut skogen averkar 2-3 st.enbuskar ca.1.5m.höga ställer in dom suger åt sej massor med fukt.måste ändå ha en bra ventilation med tilloch frånluft.både jag och många av vänner och bekanta praktiserar nu detta med gott resultat.värt att prova.hälsn. kentha
kentha

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 16 feb-12 kl 09:55 »
Åh, tack så mycket! :D Har en en jag kan undvara i alla fall, så det får provas :)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #6 skrivet: 22 feb-12 kl 19:23 »
hej,

sava och ovatio är väldigt bra sorter för lagring som även är lämplig för ekologisk odling.

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser