Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avbrutet horn - infektionsrisk?Vad göra?  (läst 3382 gånger)

Ladusvalan

Avbrutet horn - infektionsrisk?Vad göra?
« skrivet: 21 jan-12 kl 18:23 »
Hej!
Var ute och gav mina getter kvällshö och fick se att den ena (av mina två sötnosar) hade brutit av sitt ena horn ungefär 5 cm från spetsen. Det är ett rakt brott o inget blod. Hon verkar inte alls ha ont, men jag är orolig för eventuell infektionsrisk. Kan man göra nåt själv eller är det veterinären som gäller i sådana här lägen? Jag såg också att det andra hornet hade ett märke/linje på samma ställe som hornet som gått av. Geten Stina som jag pratar om gillar att "jobba" med sina horn, det ser ut som om hon har varit och försökt lyfta något tungt (kanske ladan hon bor i...)
Vore tacksam för synpunkter o tips från lite mer erfarna getägare!
/Annica

ninna b

• Gäst
SV: Avbrutet horn - infektionsrisk?Vad göra?
« Svar #1 skrivet: 22 jan-12 kl 10:00 »
Har hon inte brutit hornet så långt ner så att pulpan har blivit skadad...? Då behöver du väl inte bry dig

Vi klipper ibland hornspetsarna på våra getter, speciellt på dom som liksom har filat hornen så att dom har blivit riktigt spetsiga, och man kan utan vidare ta några centimeter. Det har aldrig hänt att vi har klippt för långt men om det hade hänt så kan jag tänka mig att det skulle blöda ganska rejält

Ladusvalan

« Svar #2 skrivet: 22 jan-12 kl 15:09 »
Ok! Läste någonstans att hornen är ihålig ner till bihålorna och blev då nervös för eventuella infektioner... Men då är det alltså bara "rent" horn i topparna? Hon ser inte ut att ha blött någonting. Men man kanske ska tejpa för hålet så det inte kommer ner massa smuts? Man undrar ju också varför hornet kan ha gått av så här...dålig kvalitet månne eller någon brist?
/Annica

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 22 jan-12 kl 17:54 »
Jobbar hon med hornen, så blir det ju slitage.  Vad menar Du med "hål"?  Ett foto kan underlätta att hjälpa Dig att bedöma hur allvarligt det är, men som redan sagts: toppen av hornet är utan pulpa!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ninna b

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 jan-12 kl 18:12 »
Ett gethorn är inte ihåligt utan inne i hornet finns en pulpa ungefär som i en hundklo.

Man kan se typ årsringar på hornet och hon har kanske haft en sämre period som liten som gett ett skörare horn.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 22 jan-12 kl 18:29 »
Ska vi säga att hornämnet är ihåligt?  (Slidhornsdjur)  Inne i det hålet finns pulpan, med ben i centrum.  Detta ben är ganska poröst, och har förbindelse med bihålorna, därav allvaret om det ÄR hål ända in.  Att tappa en bit av ytterhöljet är en baggis, ungefär som när vi klipper naglarna.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ladusvalan

« Svar #6 skrivet: 23 jan-12 kl 20:38 »
tack så mycket för alla synpunkter! Man lär sig nåt nytt varje dag... Jag tror att det är lugnt och att brottet inte är vid pulpan. Hon är pigg och obesvärad - men jag håller lite extra koll på henne framöver...
/Annica

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 2 användare
Nina W, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser