Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tömma oljetank?  (läst 5534 gånger)

Hanna H

• Skåne
Tömma oljetank?
« skrivet: 20 jan-12 kl 23:49 »
Hej.

Jag håller på att använda upp den sista oljan i min oljetank. Ska efter det byta ut brännaren till pellets.
Jag har fått tipset om att lyfta upp tanken i ena sidan för att tömma tanken så mycket som möjligt. Men vad händer när oljenivån är så låg att det inte pumpas fram någon olja till brännaren? Finns det några säkerhetsrisker med detta? eller går pannan snällt över till att köra på el när den inte får någon olja?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Tömma oljetank?
« Svar #1 skrivet: 21 jan-12 kl 10:16 »
När oljebrännaren suger luft så slocknar lågan och det är ingen fara med det. Samma sak händer ju varenda gång någon råkar köra slut på olja. Flamvakten eller vad det nu finns för säkerhetsutrustning på din oljebrännare stänger av motorn någon minut efter att lågan har slocknat. Sedan kallnar pannan och om det finns någon annan värmekälla (t ex elpatron eller värmepump) med lämpligt inställd termostat så lär väl den gripa in så småningom.

Det kan vara lämpligt att lyfta upp tanken i ett hörn, skruva bort manluckan och skicka ner en provisorisk sugledning till det hörn där det finns mest olja kvar. Pumpa upp den till t ex ett fat eller stora dunkar så att eventuell bottensats och vatten får sätta sig där, sedan kan du låta brännaren suga ur fatet eller dunken med en sugledning som inte går riktigt hela vägen ner till botten. Om brännaren har tvårörssystem kan man pumpa ur tanken relativt snabbt genom att dra returledningen från brännaren till en dunk eller fat, men då måste man såklart vakta det hela så att inget rinner över.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 jan-12 kl 11:14 »
Jag använde en liten pump på borrmaskinen för att pumpa över den sista oljan i dunkar. Sedan kapade jag rören från tanken och körde ner dem i en dunk, körde slut på den och sedan ner i nästa. Jag kan nämna att arrangemanget inte uppskattades vid brandskyddsinspektionen.

Hanna H

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 21 jan-12 kl 14:08 »
Tack. Nu kan jag sova tryckt om natten. Och tack för tipsen om hur jag pumpar upp den sista oljan. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

661 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser