Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räcker 24 tums tv?  (läst 12687 gånger)

ClaesMotKlass

• -
Räcker 24 tums tv?
« skrivet: 20 jan-12 kl 21:10 »
Jag måste köpa ny tv. Och jag tänker inte köpa begagnad denna gång den som nu gått sönder var en jag köpte på loppis för att ersätta den jag köpte på loppis för att ersätta min gamla från 87. Så nä jag måste inte ha det senaste.

Till saken hör att marknadens intressantaste tv bara är 24 tum, men drar bara 22 watt inklusive mottagare och dvd...ingen annan tv kommer i närheten av det idag. Men räcker 24. Tänk om man inte ser texten? Avståndet är ca 3 meter.

Det handlar kanske inte om att tjäna pengar på driften. Mer ett intresse för strömsnåla apparater. Kanske kan man driva tvn med solpaneler?

alternativ light

Händig Man

• Gäst
SV: Räcker 24 tums tv?
« Svar #1 skrivet: 20 jan-12 kl 22:01 »
om du vill ha bättre begagnade men fullt fungerande tv med fjärr kan du höra av dig, jag har ett antal apparater som jag ska göra mig av med för en billig peng

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 jan-12 kl 22:07 »
Jag har 22", men den står på skrivbordet intill datorskärmen så jag kan se på TV samtidigt som jag surfar. På tre meter tror jag 24" är på gränsen. Widescreen blir ju väldigt litet i tum räknat jämfört med de gamla i format 4:3

Kollar man på blocket så skänks det ju bort jättefina 32" bildrörs-TV, apparater som kostade 10.000kr i början på 2000-talet. Men de drar ju mycket ström och upptar en halv kvadratmeter golvyta.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 20 jan-12 kl 22:10 »
Jag vet var det finns flera fungerande tjocktv-apparater till en billig peng. Tycker bilden är mycket bättre på tjocktv jämfört med platt-tv av samma storlek. Och väldigt mycket billigare. Har tre stycken som jag är rädd om själv, vill helst aldrig ha någon platt-tv, men det är väl jag som är konstig...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 jan-12 kl 22:19 »
Jag vet var det finns flera fungerande tjocktv-apparater till en billig peng. Tycker bilden är mycket bättre på tjocktv jämfört med platt-tv av samma storlek. Och väldigt mycket billigare. Har tre stycken som jag är rädd om själv, vill helst aldrig ha någon platt-tv, men det är väl jag som är konstig...

Vidskreensapparater brukar mixtra till bildformatet på gamla grejer har jag märkt. Dra ut det gamla formatet till vidskreen så man måste ändra med inställningar.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 20 jan-12 kl 22:25 »
Tja, jag är duktig på att fixa inställningar och ännu bättre på att läsa instruktioner, om det skulle behövas. Jag blir galen på pixligheten på nya platt-tvapparater, och tycker att färgåtergivelsen är sämre, och då menar jag även på riktigt dyra grejer som jag sett hos bekanta. Jag vägrar ha sådan skit.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 20 jan-12 kl 23:34 »
Det är stor skillnad på effektförbrukningen mellan olika tjock-tv av de årgångar som nu slängs ut (typ 2001-2004). Philips 32" widescreen kan nöja sig med 60-70 W medan en betydligt mindre Sharp av samma årgång kräver 170 W (och det är lika mycket som en typisk fullstor färg-tv drog i mitten av 70-talet, eller en svart/vit i början av 60-talet).

En tumregel för att välja tv-storlek är att tittavståndet bör vara 5-7 gånger bildhöjden, eventuellt upp till 10 gånger bildhöjden. En 24" platt widescreen-tv borde ha bildhöjd omkring 300 mm, och det ger alltså tittavstånd 1,5 - 2,1 , kanske 3 m. Så 24" är nog drägligt men kanske något i minsta laget för 3 meters tittavstånd. Det beror ju också på hur bra syn tittarna har.

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 jan-12 kl 23:37 »
Det är stor skillnad på effektförbrukningen mellan olika tjock-tv av de årgångar som nu slängs ut (typ 2001-2004). Philips 32" widescreen kan nöja sig med 60-70 W medan en betydligt mindre Sharp av samma årgång kräver 170 W (och det är lika mycket som en typisk fullstor färg-tv drog i mitten av 70-talet, eller en svart/vit i början av 60-talet).
De där äckliga sharparna med nästan helt ytmonterade chassin? Jag hoppades att det inte skulle finnas några sådana kvar längre  :P

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 jan-12 kl 00:12 »
ingenting i din hjärna - Philemon arthur and the dung

:)

ClaesMotKlass

• -
« Svar #9 skrivet: 21 jan-12 kl 00:13 »
Fast efter 2 loppisfynd tänker jag köpa en ny platt tv - basta...en det får väl bli en 32a då
alternativ light

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 21 jan-12 kl 10:06 »
De där äckliga sharparna med nästan helt ytmonterade chassin? Jag hoppades att det inte skulle finnas några sådana kvar längre  :P

Ja, de där som var tillverkade i Spanien. Här är det fritt från dem numera, jag slängde de två sista härom året.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #11 skrivet: 21 jan-12 kl 19:41 »
Hushållets största skärm, en 22-tummare, sitter på mediedatorn i det lilla rummet. När jag ligger på futonen har jag ansiktet ungefär tre meter från skärmen (och tiolitershögtalarna). Datorn har TV-funktionalitet och textningen är fullt läsbar på det avståndet. Hela systemet drar förresten kring hundra watt i full drift och ersätter dvd-spelare, video och stereo. Den lilla datorn bidrar liksom jag själv till rummets uppvärmning (det elektriska elementet bakom datorn har aldrig varit påslaget) och avlastar också min telefonräkning.

En annan idé är att se om den tilltänkta TV:n har mediaspelare inbyggd. Den 32-tummare som föräldrarna fick i julklapp för lite över ett år sedan har vid några tillfällen bjudit på underhållning från USB-minne. Att se mamma mysa av gamla goa låtar var en hjärtvärmande upplevelse.
« Senast ändrad: 21 jan-12 kl 19:44 av vattuvarg »
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 jan-12 kl 21:01 »
Det är klart att 24 tum räcker. Vår gamla svartvita 12-tummare med sprötantenn gick utmärkt att läsa texten på.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 22 jan-12 kl 00:12 »
Det är klart att 24 tum räcker. Vår gamla svartvita 12-tummare med sprötantenn gick utmärkt att läsa texten på.

Javisst, men kanske inte på 3 meters håll.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 22 jan-12 kl 00:15 »
Javisst, men kanske inte på 3 meters håll.

Jo.

Edit: en gång i tiden påstods det att man skulle hålla upp knytnäven framför sig och den skulle då täcka rutan. Nu finns det väl ingen människa med en knytnäve stor nog att täcka 50-tummaren på normala vardagsrumsavstånd.

Vargerik

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 22 jan-12 kl 01:29 »
Glöm ej noll-alternativet, skit i att köpa TV! 8) Tänk all skit du slipper.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #16 skrivet: 22 jan-12 kl 02:15 »
"Tumregeln" är 10" per meter,,,, så på 3 m behövs en 30".

Jag har en 46´a på 4 meter, men hade gäääääärna haft en 55á  ;D ;)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #17 skrivet: 22 jan-12 kl 10:22 »
"Tumregeln" är 10" per meter,,,, så på 3 m behövs en 30".

Jag har en 46´a på 4 meter, men hade gäääääärna haft en 55á  ;D ;)

Det stämmer nog relativt bra med den gamla tumregel jag angav.

För en widescreen-tv (16:9-format) med absolut skarpa hörn är bildhöjden 0,49 gånger diagonalmåttet.
En 30" tv har alltså bildhöjden 14,7", dvs 373 mm. 3 meters tittavstånd blir alltså i det här fallet 3000/373 = 8,04 gånger bildhöjden.
Med 46" på 4 meter får vi 6,99 gånger bildhöjden, 55" på 4 meter blir 5,84 gånger bildhöjden.

Tumregler från tidigt 60-tal (Tekno's TV-teknik band 1) stämmer alltså fortfarande bra! Det är först när tittavståndet är mindre än 5 gånger bildhöjden som tv:n börjar vara för stor.

Skytten

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 14 feb-12 kl 11:15 »
Här får man en tjocktv lätt gratis, bara att kolla lappar på ICA. Mina tre sista har jag fixat så. Oftast håller de några år.
Har för mig att en tjocktv drar lite mindre el oxså.

Det har ingen betydelse om TV är 17 tum eller större, man flyttar bara närmare på en mindre.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

_PoLo_

• -
« Svar #19 skrivet: 14 feb-12 kl 11:35 »
Jo.

Edit: en gång i tiden påstods det att man skulle hålla upp knytnäven framför sig och den skulle då täcka rutan. Nu finns det väl ingen människa med en knytnäve stor nog att täcka 50-tummaren på normala vardagsrumsavstånd.

Detta gällde på analoga tv-tiden, men det är förhoppningsvis inte så många som fortfarande måste titta på analog tv :) ska man ha någorlunda dräglig tv-storlek så skulle jag säga precis som någon annan sa, ca 10"/m titt-avstånd, sen spelar det ju lite in hur stor man haft sen tidigare och miljön där tv'n ska stå, osv.

Men vill trådskaparen annars ha en strömsnål tv så kan jag rekommendera samsungs 32" led-tv UE32D6505/07/15/17 (olika färg/digitalmottagare beroende på siffror) den mätte jag upp på jobbet i energisparläge och då låg den runt 38-46W i drift :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser