Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästarna sprang genom stängslet!  (läst 9207 gånger)

tringeling

• Gäst
SV: Hästarna sprang genom stängslet!
« Svar #20 skrivet: 17 jan-12 kl 15:27 »
Däremot har jag sett allvarliga skador på ben på en häst som sprang igenom ett elstängsel för den ville in till mina och en ko som också fastnat i ett elstängsel, veterinären sa att de skadorna där en tråd kommer runt benet är allvarliga pga de sliter sönder senor och nerver.

Vad var det för typ av tråd i det elstängslet?

ett rätt skött taggtrådsstängsel är inte farligt.

Håller jag inte med om.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #21 skrivet: 17 jan-12 kl 21:26 »
Hästar är dumma djur som gör dumma saker, sen kan det väl finnas en och annan smart men över lag så är de ju faktiskt i grunden ganska dumma flyktdjur. Fastnar de så sliter de gladerligen av ben och hovar. Medans andra (som mina) står som förstenade och väntar på hjälp. Men som idag  ::) Jag har en häst jag köpte i somras från Täby. Han är 100% trafiksäker och van vid både lastbilar och traktorer. Och idag skulle jag leda ut honom till hagen efter att ha ridit honom och ser att det kommer en bil och stannar honom vid sidan av vägen vid en infart för säkerhets skull. Vad gör idioten är bilen väl kommer, jo backar ut i körbanan såklart rakt mot bilen som precis lyckas väja med minsta marginal. För övrigt reser han sig när bilen passerat och vi ska väl inte gå in på hur förbannad jag blev. Det kan vara så att han reagerade på att bilen var en svart halv lättlastbil som såg lite konstig ut men sådana har passerat massor av gånger när jag ridit utan att han reagerat. Efter händelsen gick han som en kossa mot hagen så han var varken rädd eller uppspelt över händelsen. Det är möjligt att han var irriterad för att han ville ut och fick stanna men han stod lugnt ända till bilen nästan var framme och vände då rumpan ut mot vägen och bara backade. Jag har inte varit med om något så korkat tidigare och tror faktiskt inte att det kommer att hända igen. Men vad jag vill säga är att djur som normalt är lugna kan under en sekund göra de dummaste saker av ingen direkt orsak. Att tro att till exempel ett taggtrådsstaket är ofaligt för att man alltid har haft det är inte heller säkert. När det gäller hästar finns det tre grundregler. Stora saker som väggar, transporter sånt som man binder fast hästarna i osv ska hålla för allt. Men "små" saker som staket, tyglar, grimmor och grimskaft ska ge med sig vid en viss belastning just för att det ofta kan fastan runt ben eller är saker som hästarna kan hänga sig i. Och det viktigaste av allt är att man ser till att aldrig själv sitta fast i hästen. Man ska alltid kunna komma loss på ett ögonblick. Inga öglor eller fast surrningar kring till exempel händer. Hästar är farliga och dumma djur. Sen vänjer de sig vid mycket och är fantastiska kompanjoner. Hästar är det bästa som finns och de har ett hjärta av guld, de är väl lite som Nalle Puh "Han har en mycket liten hjärna och allt han gör gör han med gott hjärta." :-[ Så staketets utformning är viktig och bara för att de har betett sig på ett sätt de senaste 12 åren (syftar på min gammelhäst) så behöver han inte bete sig så idag  ::)

djeen

• Ångermanland
« Svar #22 skrivet: 18 jan-12 kl 11:47 »
Hej,
jag har genom åren haft ett 100-tal hästar och ponnyer i mina hagar, och har haft en lite allvarligare stängselskada. Vad jag vet har inte hästarna någon gång forcerat ett fungerande stängsel - däremot har de ibland gått ut genom elstängsel där elen slutat fungera eller där tex. älgar sprängt en eller två av trådarna, eller gått ut genom hagar med fårstängsel (eltråd högst upp) där stolparna gått av och lagt sig. Dock utan skador.

För 6-7 år sedan hade jag dock ett föl som hade slitit upp ena halva bakbenet. Det såg ut som det var skuret rakt in till benet och sedan uppfläkt nedåt. Det var en stor sårskada men konstigt nog var fölet aldrig halt. Såret sköttes om och läkte fint, men han fick ett rejält skönhetsfel där benet under såret blev betydligt smalare efteråt. Han såldes till en familj som var väl införstådda med vad han varit med om, och han är numera en omtyckt familjeponny som tävlar ganska framgångsrikt i hoppning på nivån över den lättaste.

Det var en dumt placerad hörnstolpe som var orsaken till skadan, en stolpe satt i ett hörn som flocken ofta passerade i full fart. Någon måste ha stött till stolpen i farten så den fallit, och fölet trasslade in sig i undertråden och slet upp benet, och fick den här skadan som följd. Det var en ganska tjock eltråd - inte den där tunnaste utan lite tjockare - 4/5 mm kanske, med sex ledare. Efter den här olyckan har jag försökt vara noga med att inte göra tvärvinklade hörn i hagarna.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 19 jan-12 kl 18:44 »
Jag kör oftast med järntråd och trästolp. Den går av när det bjuds motstånd och den leder ström bra. På utsatta ställen där älg och rådjur rör sig mycket brukar jag dra ett vitt elrep överst. Dels är det lätt för mig att se att staketet är helt och dela ser de vilda djuren tråden bättre.

Här går hästarna ut lite nu och då. Småhästarna tråcklar sig igenom de tre trådarna när det är grönare på andra sidan. Men jag har en av fjordingarna som inte bryr sig så mycket om det där med el och trådar egentligen ::) Det är mer en regel än ett undantag att hon går igenom när jag släpper i ny hage och speciellt på nytt ställe. Hon ställer sig 5 meter från tråden, klipper med öronen ser sig om, åsså går hon...med snurpig mun.  När hon får stötarna blinkar hon lite med ögonen, men fortsätter gå. Det gäller att ha spänd tråd och oftast åker det med ett par stolp, men inget värre.

I tonåren tog jag däremot loss taggtråd som snott sig tre varv och skurit in i ett bakben på en nordsvensk.... jag har aldrig ens funderat på taggtråd efter det :-X

Nu i vuxen ålder fick jag för mig att sån där spiralgrind skulle va bra. Det blev bråk i hagen och en av damerna sparkade upp i spiralen och den snodde sig runt bakbenet. Den gick INTE av. Jag är lyckligt lottad som har hästar som flyr 4 meter, sedan ställer se sig. Skadan som blev var en reva på ena örat, då själva handtaget rätat ut sig och fjångat upp på örat. Vi har inga spiralgrindar nå mer ::)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #24 skrivet: 19 jan-12 kl 21:43 »
Jag har inte haft någon häst som gått genom staketet förutom mitt föl som tråcklade sig igenom (utan skador). Jag tror att det allra viktigaste är väl spända staketet med "utlösare". Taggtråd skulle jag aldrig rekommendera, det är ju dessutom inte tillåtet till häst.

Kira

• Småland
« Svar #25 skrivet: 19 jan-12 kl 21:57 »
Spiralgrindar (metallisk fjädergrind) är inget vidare för hästar. Jag hade en häst som fastnade med svansen i en sådan grind för många år sen, vi hittade grinden löst liggande långt in i hagen med massor av tagel i. Den var rejält utsträckt/deformerad men hästen var oskadad som tur var. Förmodligen hade hon fått en rejäl stöt, det hade regnat och ston har ofta salt i svansen pga brunstpinkeriet, saltvatten leder ström bra, stackars häst...

Sarina

• Skåne
    • samiramis
« Svar #26 skrivet: 26 jan-12 kl 20:36 »
Mina hästar har gått igenom ett antal gånger. Senast på nyår när grannen smällde av en "rakettårta" rakt över mina stackars hingstar. Den ena gick igenom 2 stängsel in till den andra, som inte ville vara i närheten (jobbigt med en bror som vill in under skinnet) så han gick igenom och fortsatte ner till stona där han valde att ta sig in i en tom fårhage med fårnät runt. Otroligt nog inga fysiska skador på hästarna och dessutom ingen vinter så det var bara att köra ner stolparna och sätta upp staketet. Har 8 mm elrep och aldrig haft skador när de gått ut, men stängslar så att det finns många grindar som går av och de vill gärna ta sig igenom vid grindarna och ev mellanstaket lossnar och drar inte med sig en massa ytterstaket. Vad gäller el i staketet så fungerar mina så att vill de igenom så går de igenom oavsett... Har sett min äldsta hingst (då 5år) sikta på staketet när en ko var på rymmen (han har koskräck och tillhör dem som springer mot faran). Stod ca 20 meter utanför hagen och såg hur han verkligen tyckte att han skulle ut oavsett att det var skarp el. Jag tror inte det spelar någon roll vad man har för staket - vill de ut så går de ut. Det viktiga är väl att de inte går med sig staketet så att de trasslar in sig. Lagar hellre staket än häst...
Värmländska skogsfår, skånska blommehöns, brahmahöns och blandrashöns, hästar (araber och svenska halvblod), katter och hundar

Kira

• Småland
« Svar #27 skrivet: 16 mar-12 kl 18:41 »
Appråpå stängsel, kolla denna häst
TOUR DE HORSE

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser