Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konstigt beteende hos får?  (läst 2878 gånger)

Karin1986

• Finland
    • Mitt ritblock
Konstigt beteende hos får?
« skrivet: 07 jan-12 kl 21:28 »
Hej!

Min mamma har två tackor av finsk lantras. Häromkvällen vid utfodringsdags betedde sig båda, men i synnerhet den vita, väldigt konstigt. Båda verkade vettskrämda - den svarta stod blickstilla i ett hörn och stirrade och den vita vägrade komma fram till höhäcken trots att den var full av hö. Lockade man med bröd smög hon sig fram, nappade åt sig brödbiten och störtade bort igen. Hon verkade nästan vingla, lade sig ner och steg snabbt upp igen, reste sig på bakbenen som om hon var "baktung", rullade med ögonen och hade öronen bakåtstrukna.  Kort sagt som om hon varit berusad och skräckslagen samtidigt. Detta tycks ha pågått bara den kvällen, för nästa dag betedde de sig helt normalt och har gjort det sen dess.

Båda är dräktiga i 4:e månaden, och har utfodrats med morotsskal, havre och hö. Vi funderade på om det skulle ha kunnat vara någon slags förgiftning, men enligt våra böcker brukar symtomen för det vara slöhet, och de här tackorna gick snarare på övervarv.

Har någon varit med om något liknande, eller förslag på vad det kunde ha berott på? Brist på någon mineral, vitamin eller spårämne? Kan det ha varit en råtta eller katt som smugit sig in i fårhuset och skrämt dem? Eller kan någon giftig växt ha slunkit med i höskörden i somras?

Båda tackorna mår bra nu, men det skulle ändå vara intressant att höra era synpunkter och erfarenheter!

Hälsningar från Karin
« Senast ändrad: 08 jan-12 kl 23:21 av Karin1986 »
Finlandssvensk agrolog, uppvuxen med får och höns till husbehov, studerar svenska och etnologi. Önskar mig hus på landet, stor familj och höns som tigger ost på trappan.

kanka

• Västerbotten
SV: Konstigt beteende hos får?
« Svar #1 skrivet: 07 jan-12 kl 22:27 »
Är det öppet så att nåt annat djur kan komma i närheten,
tänker närmast på hund eller annat rovdjur som de känt
lukten av?
Jag har haft både hundar i hagen och björn i närheten
av mina och de var helt skräckslagna efter det.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Karin1986

• Finland
    • Mitt ritblock
« Svar #2 skrivet: 07 jan-12 kl 22:59 »
Vi har haft dörrar och luckor stängda, men det kan ju ha gått en räv eller lo utanför som de känt lukten av. En råtta i ströbädden skulle vara mest troligt, men jag vet inte om får blir rädda för råttor?
Finlandssvensk agrolog, uppvuxen med får och höns till husbehov, studerar svenska och etnologi. Önskar mig hus på landet, stor familj och höns som tigger ost på trappan.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #3 skrivet: 07 jan-12 kl 23:09 »
Mårddjur ska tydligen skrämma slag på vissa djurarter. När vi var hos veterinär med kaninerna fick vi veta att vissa kaniner kunde dö av skräck när de kände lukten av iller ???
Nu kanske inte en iller kan ta ett får, men något i dem vägen kanske?
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Karin1986

• Finland
    • Mitt ritblock
« Svar #4 skrivet: 07 jan-12 kl 23:26 »
Ja, det kan tänkas! Vi har visserligen aldrig sett mårddjur el. motsvarande här, men det hindrar ju inte dem från att tassa förbi nån gång.

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #5 skrivet: 07 jan-12 kl 23:28 »
Varg skrämde slag på våra hästar, de sprängde stängsel och sprang sex km in i skogen, spåren visade att vargen varit mycket nära.
www.dissolve.blogg.se

Karin1986

• Finland
    • Mitt ritblock
« Svar #6 skrivet: 07 jan-12 kl 23:39 »
Oj då, det var värst! Det var säkert ett sjå att få hem hästarna igen! I vårt fall tror jag inte det var varg, men nåt mindre skulle säkert kunna ha samma effekt.

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #7 skrivet: 07 jan-12 kl 23:44 »
De brukar klara varg, men det var en fruktansvärt kall vinter och vi hade hästar i flocken antagligen inte upplevt varg.
Med lite tur så blev era får rädda, det skulle vara hemskt tråkigt om de var sjuka :(
www.dissolve.blogg.se

Sjaunja

• -
« Svar #8 skrivet: 08 jan-12 kl 00:18 »
Min erfarenhet av får är att dom ibland blir småhysteriska av de mest obetydliga saker.  Förmodligen är det du såg inget att bry sig så mycket om.

irma56

• Småland
« Svar #9 skrivet: 08 jan-12 kl 09:19 »
Tror liksom föregående "talare" att det inte behöver vara något speciellt. Eftersom det bara är två får så tror jag att de kan bli rädda för väldigt lite/små saker eftersom de inte har flockens trygghet. I stor flock finns det enstaka djur som blir rädda för nästan allt men de lugnas ju av de övrigas beteende.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #10 skrivet: 08 jan-12 kl 11:47 »
Går baggen kvar i flocken? Det har hänt mig någon gång att någon tacka betett sig så just vid utfodringen och då har det varit baggen som börjat stånga och det har mao varit dags att ställa undan honom.
Ibland kan också två tackor just ha gått en "rond" (de kan hålla på länge) och då är de fortfarande på sin vakt och rejält trötta  ;D   
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Karin1986

• Finland
    • Mitt ritblock
« Svar #11 skrivet: 08 jan-12 kl 23:26 »
Nej, baggen går inte med tackorna längre. Med tanke på att den vita blir på sin vakt bara man nyser så var det väl nog något de blivit skrämda eller uppspelta av, även om de inte betedde sig som när de blir skrämda annars (tänker främst på vinglandet och att hon lade sig ner och steg upp). Hur som helst så råder där frid och fröjd nu. Tack så mycket för era kommentarer!  :) /Karin

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 2 användare
javill, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser