Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gåsbete  (läst 5589 gånger)

kackelo

• Skåne
    • Solåkra
Gåsbete
« skrivet: 04 jan-12 kl 21:31 »
Under normala år, alltså inte för torrt eller för blött, hur många stor yta behöver en gås för att ha bete hela säsongen och hålla vallen så man slipper putsa den? Vi har ca 1 hektar gräsvall som vi skulle vilja ha avbetat och funderar just på gäss.
Får: Finull och Dorset/finull. Höns: Faverolle, Dvärg Kochin, Isbar (endast hönor), Maran (endast hönor), Maran (endast hönor)...och så hundar, katt och bin såklart :)

Xoot

• Gäst
SV: Gåsbete
« Svar #1 skrivet: 04 jan-12 kl 21:39 »
Låter som att du kan ha ett par stycken eftersom 1hektar är 10.000kvm.  ::)
Planerar du att hägna in eller alla ska få ströva fritt?

kackelo

• Skåne
    • Solåkra
« Svar #2 skrivet: 04 jan-12 kl 21:49 »
Helt rätt Xoot! 1hektar ÄR 10000 kvm....

Hade tänkt att hägna in dem och flytta inhägnaden allt eftersom (zickzack varannan stolpe). Behöver inte vara gäss på hela ytan....
Får: Finull och Dorset/finull. Höns: Faverolle, Dvärg Kochin, Isbar (endast hönor), Maran (endast hönor), Maran (endast hönor)...och så hundar, katt och bin såklart :)

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 07 jan-12 kl 18:13 »
Hela säsongen är inte självklart med gäss. Vi har köpt daggamla gässlingar på försommaren och från det att de kan gå ute beta vid ca en månads ålder är de mycket effektiva. Vi hade 8 st sommaren 2010 på ca 1000-1500 m2 gräs och det var aningen för mycket, men ingen gräsklippning behövdes från 1:e juli. I somras hade vi 5 st på samma yta och det var lagom, jag klippte över utkanterna två gånger med gräsklippare efter mitten av juli. Så 300 m2 per gässling kanske kan vara lagom, 30 st i ditt fall. Men då kommer du inte att få något betat alls när det växer som allra bäst i början på säsongen, därför är det inte så självklart med gäss.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 07 jan-12 kl 18:33 »
När man köper gässlingar så säljs de ju under vissa perioder. Har man så att man kan kläcka gässlingar själv, så finns det raser som har lång äggläggningssäsong. Så man kan kläcka en omgång i mars, som kan komma ut i mitten av april, vid ca 2-3 veckors ålder, om man passar dem lite för dåligt väder i början. De kan ofta slaktas vid typ 20-24 v ålder, dvs i augusti. Man kan då kläcka en andra omgång, som man slaktar i november (förutsatt fint sydsvenskt väder) som då måste kläckas i juni. Då får grupperna gå parallellt i några veckor, men det bör gå bra, de små äter inte så mycket, och de stora har minskat i tillväxt och äter inte heller lika mycket som de gjorde tidigare.

Men ska det lyckas att sätta ut gässlingar så tidigt, och ha kvar dem till så sent, måste man ha koll på vädret och ha möjlighet att sätta in mer spannmål om betet tryter. Det krävs att man har möjlighet att skydda gässlingarna mot dåligt väder i början, dvs de får bara vara ute när det är soligt och varmt de första veckorna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #5 skrivet: 10 jan-12 kl 14:05 »
klarar sig frigående gäss på endast gräs en hel sommar?  :-[ perfekt för plånboken i såfall  ;D
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 10 jan-12 kl 14:06 »
Ja, om ytan är tillräckligt stor. Men det gäller för fullvuxna djur, växande ungdjur behöver oftast ett litet tillskott av spannmål för att växa bra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #7 skrivet: 15 jan-12 kl 18:57 »
vi går i samma funderingar med samma förutsättningar som kackelo. vilka gåsraser vore aktuella, så att man skulle hinna med 2 omgångar med kläckningar? om man har avelsgäss man sparar på, finns det chans till att kunna klara en del med naturruvade gässlingar eller måste man kläcka fram alla i maskin?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 15 jan-12 kl 19:05 »
Den sista omgången går såklart att kläcka under gässen, men om man låter dem ruva så värper de ju inte. De kan däremot mycket väl värpa en andra omgång när den första blivit lite större, men då finns det risk för att den andra kullen kläcks väldigt sent.

Italienska gäss är de som lägger flest ägg, och håller på länge. De blir inte så stora, men de flesta vill ändå inte ha så stora gäss, då går de ju inte in i ugnen. De väger kring 4-4,5 kg slaktade.

En gåsras som blir riktigt stor är emdengås, den största jag slaktade vägde 6 kg, och då var det ett ungdjur. De värper också ganska bra, har man tur värper de så länge att man kan ta en andra kull enligt metoden jag beskrivit i mitt tidigare inlägg.

Har man plats och lust att ha många avelsdjur så kan man ju ha dubbelt så många som man behöver, och låta hälften kläcka fram första omgången och andra hälften kläcka fram andra.

Överblivna gåsägg som man inte tänker kläcka är väldigt goda att äta. En omelett på två gåsägg står man sig bra på...

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #9 skrivet: 15 jan-12 kl 19:08 »
och vilken av de står sig bäst på enbart bete så att man behöver mata till minst?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 15 jan-12 kl 19:22 »
I båda fallen så får avelsdjuren bara lite värpfoder för att förhindra att de får någon näringsbrist, och fri tillgång på snäckskal, under äggläggningen. På vintern behöver de ca 1 dl spannmål per djur och dag. På hösten, när de slutat värpa, men det finns bete kvar, så får de i princip inget foder, bara en liten muta för att de ska gå in snällt på kvällen.

Vad gäller de växande ungdjuren, så behöver de ordentligt med mat tills de blivit typ 6 veckor, startfoder för kycklingar, enbart i början, och sedan gradvis blandat med vete. Ska de bli slaktklara hyfsat bra behöver de ca 1/2-1 dl vete per dag efter 6 v ålder, fram till slakten, beroende på hur bra betet är. Det gäller nog oavsett ras. Vill man inte ge dem spannmål får man räkna med att de får växa lite längre, och då går det nog bara att hålla en omgång ungdjur på marken. De måste dock ha köpefoder de första 4-6 veckorna.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #11 skrivet: 15 jan-12 kl 19:42 »
ok, jag förstår. det låter inte sådär jättekrångligt. när man hägnar in gäss - måste man ha nät uppepå inhägnaden också som för höns eller hur stor är risken att rovfåglar tar alla gässlingar innan de blivit för stora för dem?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 15 jan-12 kl 19:49 »
Som jag skrivit tidigare så måste de skyddas för dåligt väder i början. De är för stora för typ kråkor och liknande vid 2-3 v ålder. Jag har dem i typ betesbur för kanin tills de är så stora. Sedan har jag dem med min ena gås grupp, där hanen adopterar dem. Han skyddar dem för allt möjligt. Men det ska nog gå bra utan adoptivpappa också. De måste dock vara instängda rovdjurssäkert på natten, annars kommer räven ofelbart förr eller senare.

Jag har vanligt villastängsel alternativt fårnät runt mina inhägnader, iofs dubbel höjd på de flesta ställen, men det beror mer på hundarna än på gässen eller rovdjuren. Gässen flyger inte över en inhägnad som är typ 80 cm eller högre.

Man kan ju inte skydda sina djur till 100 %, man får nöja sig med rimligt bra. Det går ju inte att ha tak på en inhägnad på flera tusen kvadratmeter  ::) ...

Jag har hittills aldrig förlorat någon gås/gässling till rovdjur, däremot några ällingar och några tuppar, som duvhöken tagit. Det är risken man tar när man har frigående djur, men jag anser att det är en risk man får ta för att djuren ska må bra. Stänger man in dem skymning-gryning så tar man bort den största risken.

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #13 skrivet: 15 jan-12 kl 20:13 »
Gässen flyger inte över en inhägnad som är typ 80 cm eller högre.

Alltså jag vill inte säga emot dig men våra gäss flaxade lätt över vårt staket som var 1 meter högt. Det var blandisgäss om det nu spelar någon roll.
Det var inte alla av de som flaxade ut. En som alltid fog sig ut och så två som ibland följde med över staketet. Tre som aldrig tog sig ut. Jag trodde först att det var någon av barnen som släppt ut de men så var det inte insåg jag då förstarymmaren glatt flaxade till och vips var på andra sidan. :)
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #14 skrivet: 15 jan-12 kl 20:28 »
Det går ju inte att ha tak på en inhägnad på flera tusen kvadratmeter  ::) ...

nä precis. jag hade liksom ingen riktig lust att göra det därav min fråga ;D men blir de så pass stora så fort som du skriver är det ju inga problem. bara man har några "snälla" ::) gäss från början som tar hand om småttingarna så blir det nog fint i slutändan. då har jag då fått mig ett litet projekt till hösten i förberedande syfte till nästa vår. sen återstår det ju bara att lära sig gåsslakten också ... ::)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 16 jan-12 kl 08:46 »
Alltså jag vill inte säga emot dig men våra gäss flaxade lätt över vårt staket som var 1 meter högt. Det var blandisgäss om det nu spelar någon roll.
Det var inte alla av de som flaxade ut. En som alltid fog sig ut och så två som ibland följde med över staketet. Tre som aldrig tog sig ut. Jag trodde först att det var någon av barnen som släppt ut de men så var det inte insåg jag då förstarymmaren glatt flaxade till och vips var på andra sidan. :)
Jo, unggäss och vissa lättare gåsraser tar sig över. Har man tyngre raser eller äldre djur så flyger de inte över. Jag har ju flera inhägnader, där ungdjuren går är staketet 180 cm, det har ingen flugit över hittills. Till någon av avelsgrupperna är stängslet bara ca 90 cm på sina ställen, de har heller inte flugit ut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 2 användare (1 dolda)
Lars - Magnus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser