Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vem har säkerhetsutrustning i bilen?  (läst 20674 gånger)

Gille

• -
SV: Vem har säkerhetsutrustning i bilen?
« Svar #20 skrivet: 24 dec-11 kl 06:09 »
Förstahjälpen-kudde är ju ett måste.
Mobil.
En hammare för fönsterglas (typ sådan man har på bussarna).
Kniv (för viltolyckor).
Motorsåg vid storm.
Fleecefilt under vintern (främst till barnen ifall vi blir stående i kö eller liknande).

Toapapper, det var ju bra! (ska fixa)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Sirpa

• -
« Svar #21 skrivet: 24 dec-11 kl 07:40 »
Alla vet väl att Knivar ska förvaras i bagageutrymmet  o:)
Höns och Liljor i min trädgård.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 24 dec-11 kl 07:48 »
Vilka bra utrustningslistor ni har presenterat, jag ska nog gå igenom dem och komplettera min.

I min bil finns: Salt, sand, startkablar, fälgkors, sax, silvertejp, spade, filt, vinterrock, termobyxor, ficklampa, vantar och några glödlampor (som jag inte vet var de passar). Vinterrocken ska till kemtvätten, men får tjänstgöra som bilrock en vinter först.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Charlotte

• -
« Svar #23 skrivet: 24 dec-11 kl 08:18 »
Alla vet väl att Knivar ska förvaras i bagageutrymmet  o:)
Ja, tänk på det.
Min kompis son åkte dit för brott mot knivlagen (eller vad det nu heter korrekt???) för några veckor sedan...
 Nu var det en del "oturliga" omständigheter, han var chaufför åt en kompis som tidigare sysslat med div, bl.a. Hasch och den kompisen stod utanför bilen och pratade med en annan kompis som fortfarande är involverad i såna affärer.
Detta gjorde att polisen tyckte att en noggrann undersökning av bilen var på sin plats...
 Pojken körde sin mammas bil och hon hade sin fiskekniv i förvaringsutrymmet i framdörren...
Så det är bra att tänka efter före...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Brasa

• Västmanland
« Svar #24 skrivet: 24 dec-11 kl 09:43 »
Ja, tänk på det.
Min kompis son åkte dit för brott mot knivlagen (eller vad det nu heter korrekt???) för några veckor sedan...
 Nu var det en del "oturliga" omständigheter, han var chaufför åt en kompis som tidigare sysslat med div, bl.a. Hasch och den kompisen stod utanför bilen och pratade med en annan kompis som fortfarande är involverad i såna affärer.
Detta gjorde att polisen tyckte att en noggrann undersökning av bilen var på sin plats...
 Pojken körde sin mammas bil och hon hade sin fiskekniv i förvaringsutrymmet i framdörren...
Mvh
Charlotte

Tror aldrig polisen skulle bry sig om allt det övriga ser bra & seriöst ut umgås man därimot med brottslingar så tar dom vad dom kan hitta för att störa
Ja vad ska vi börja?

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #25 skrivet: 24 dec-11 kl 10:03 »
Fast det är jäkligt konstigt egentligen att det skulle vara brott mot knivlagen att ha en kniv i bilen.
För en bil är ju inte ALLMÄN PLATS. Och dessutom så får man lov att ha kniv om man behöver det tex hantverkare.
Så om det ligger en kniv som del av räddningsutrustning.... så borde det vara lagligt.

Man kan behöva kniv tex för att skära sig själv eller andra loss från säkerhetsbältet vid olyckor. ( Och då måste den
ligga så att den kan nås från förarsätet).
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Sirpa

• -
« Svar #26 skrivet: 24 dec-11 kl 10:10 »
"Lag om förbud beträffande knivar och andra föremål" .
I 1 § står det i inledningen: Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade (är tänkta att) användas som vapen vid brott mot liv och hälsa.....
Av detta ska man förstå att syftet med att ha en kniv eller ett baseballträ ska vara brottsligt.
I andra stycket sägs att förbudet inte gäller om föremålet ingår i viss tjänst eller uppdrag eller om det annars med häsyn till föremålets art, behovet eller andra omständigheter kan anses befogat.

I praktiken vill jag bestämt avråda från att ha en kniv eller baseballträ lätt tillgängligt i bilen, eftersom det vid en given  situation  kan uppfattas som provocerande av omgivningen, även om du inte har något särskilt syfte med detta. Om du t.ex. blir stoppad i en trafikkontroll skulle detta kunna innebära onödiga problem för dig själv, men öven för Polisen.
Om man tänker till och använder sunt förnuft kan man ha med sig både knivar, baseballträn och trädgrenar i bilen. Särskilt om dessa förvaras i bilens bagagerum där bara du har tillträde.

Med vänliga hälsningar
Nyberg
polisinspektör
Enheten för stöd och styrning
Polismyndigheten i Södermanlands län"
« Senast ändrad: 28 dec-11 kl 11:54 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #27 skrivet: 24 dec-11 kl 10:12 »
Ja, tänk på det.
Mvh
Charlotte
Arbetsgrupper som har behov av kniv får bära kniv . Jga som har djurräddar företag berörs inte av den lagen .
Jag får ha kniv med mej överallt , min man som är byggare får ha kniv med på arbetstid.
Men kniven ligger i bagaget.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Gille

• -
« Svar #28 skrivet: 24 dec-11 kl 10:22 »
Man kan behöva kniv tex för att skära sig själv eller andra loss från säkerhetsbältet vid olyckor. ( Och då måste den
ligga så att den kan nås från förarsätet).
Finns bra bälteskärare. Vi har en på bilnyckelknippen.
Kaninuppfödare och pelargontant.

anders50

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 24 dec-11 kl 10:37 »
Är man "ren" för övrigt och inte stammar fram en förklaring så är det lugnt med kniv i bilen!  Men visst.... nitiska poliser finns. 

Varg-älva

• Finland
« Svar #30 skrivet: 24 dec-11 kl 10:43 »
Choklad i handskfacket....

Och en virknål

(och i baksätet använda hästskor)

Charlotte

• -
« Svar #31 skrivet: 24 dec-11 kl 10:44 »
Tror aldrig polisen skulle bry sig om allt det övriga ser bra & seriöst ut umgås man därimot med brottslingar så tar dom vad dom kan hitta för att störa
Detta är vad advokaten i fallet sa:
Att det stod en person som kunde misstänkas för narkotikainnehav utanför bilen gjorde att polisen hade rätt att undersöka bilen, och när dom hittar en kniv på fel ställe så är det ett brott.
Själv kör jag omkring med kniv, yxa, spett och hammare i stort sett hela sommaren (stängselbyggarutrustning), men det kan alltså vara läge att plocka ur sånt om man tror att man kan råka ut för en nitisk poliskontroll.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #32 skrivet: 24 dec-11 kl 14:51 »
Arbetsgrupper som har behov av kniv får bära kniv . Jga som har djurräddar företag berörs inte av den lagen .
Jag får ha kniv med mej överallt , min man som är byggare får ha kniv med på arbetstid.
Men kniven ligger i bagaget.

Hur fungerar ett djurräddarföretag?

De finns ju inte på hitta.se, hur blir man kontaktad?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Aqualize

« Svar #33 skrivet: 28 dec-11 kl 10:50 »
Det verkar vara många som släpar runt med mycket i bilen.
Tänk på att spänna fast det väl, gör man en frontalkrok så slängs sakerna framåt med en hiskelig kraft.
På riskutbildningen så visade de bilar som krockat med någon lös drickaback (eller liknande) i lastutrymmet på bilen. Baksätet hade tryckts fram/ner och backen hade nått fram till framsätet. Ett tips är att förhindra det här med att baksätet (speciellt fällbart) är att spänna fast säkerhetsbältena i kors över baksätet. De klarar att stå emot krafterna (de klarar ju att hålla flera vuxna personer på plats när de används på tänkt sätt).

kackelmann

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 28 dec-11 kl 11:14 »
Det är en väldigt bra poäng!
Gillar själv inte oordning i bilen så allting är instuvat i fack eller bakom lastgallret (kör LB-reggat) men man har ju sett andra som kör omkring med halvt ton skrot i kombiluckan nästan jämnt.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Starlight

• Hälsingland
« Svar #35 skrivet: 29 dec-11 kl 11:11 »
Jag har en liten smyckeskniv hängande i backspegeln. 2 cm blad. Funkar bra till att öppna paket och kapa ev bilbälte. Och måtten gör den laglig vad jag kan förstå.

Humle

• Västerbotten
« Svar #36 skrivet: 29 dec-11 kl 12:23 »
Oerhört tråkigt att även denna tråd tenderar att handla om juridik, paragrafryttande diskussioner. Kanske det bästa man kan ha i bilen är den svenska lagboken? Men se till att ha den väl fastsurrad längst bak i bagageluckan då den är ett potentiellt mordredskap i fel händer.

Nåja åter till frågan. Nu under vintern har jag en plåthink med grus, en snöspade, liggunderlag, värmeljus, sådär 4 isskrapor.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Halte

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 29 dec-11 kl 12:28 »
Jag har inte ett skit i bilen.. Förutom just skit då i form av drivor med skräp..
Det som händer det händer, det löser sig nog i.a.f.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #38 skrivet: 29 dec-11 kl 12:54 »
Hur fungerar ett djurräddarföretag?

De finns ju inte på hitta.se, hur blir man kontaktad?
Kontakter framför allt.
Känner massa folk som känner andra o så sprids ordet.

Framförallt djurtransportörer ser mkt skit , dom ringer mej .
Djurhandlare ,,marknadsfolk mm  mm

Jag har nog annonserat en enda gång för en massa år sen .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Huggorm

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 29 dec-11 kl 18:51 »
Jag har inte ett skit i bilen.. Förutom just skit då i form av drivor med skräp..
Det som händer det händer, det löser sig nog i.a.f.
Precis, det har det ju alltid gjort hittills i alla fall

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser