Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det här mina vänner,det måste ni prova!  (läst 1852 gånger)

hallstabonden

Det här mina vänner,det måste ni prova!
« skrivet: 23 nov-11 kl 17:35 »
Ok,fel avdelning! ;)
Men jag ville dela med mej till er,nu e jag riktigt gomättt&belåten.

Får i kål,detta har ju alla hört talas om.Bara namnet är ju en rysare....kanske dags för kokböckerna att döpa om till lamm i kål.

Hur som helst.Två lammbogar,Uppkapad i bitar,benen skall vara med(för buljongens skull)
Ta din stora gryta,eller stora kokkastrullen,minimum tycker jag 10l.
Putsa köttet,bryn i ganska het panna i RIKTIGT SMÖR!
Sedan köttet är brynat,ner i gryta el kastrull.Krydda med salt,vit&svartpeppar,hela kryddpepparkorn.Ca en tesked rosmarin.en skvätt vitvinsvinägor,samt en skätt vanlig soya,så pass att det ger färg.På med vatten i lagom mängd.Låt nu småkoka/sjuda ca 2 timmar.Jag använde ca 1kg morötter,samt ett kilo kålrot.Skiva kålroten i bitar,samt även morötterna.Efter köttet sjudit ca 2timmar,i med kålrot&morot.Ytterligare ca en 45min senare.skiva i vitkål,jag tog ett halvt huvud.Efter ytterligare ca en timma är det klart.
Detta avnjutes med ett gott rågbröd med ost&mycket kall mjölk.
Smakar underbart,köttet liksom bara smälter i munnen

JBF

• Småland
SV: Det här mina vänner,det måste ni prova!
« Svar #1 skrivet: 23 nov-11 kl 17:47 »
Mmm.. Bra att jag har 8 lamm som hänger i ladan nu!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

hustran

« Svar #2 skrivet: 23 nov-11 kl 18:20 »
Får i kål är en höjdare. Jag gör så här: använder revbenen,steker dem, sedan skär jag kålen (när benen puttrat en stund) lägger i kål och kummin och låter koka en stund till. Oj, vilken underbar måltid.Värmande och tänk LCHF dessutom.  ;D

Fårtokig

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 24 nov-11 kl 16:37 »
Mm, håller med. Fantastiskt gott! Men så gillas jag ju kokt kött. :-)

rackarns

• Närke
« Svar #4 skrivet: 24 nov-11 kl 19:46 »
Nåt av det godaste som finns :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 2 användare (1 dolda)
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser