Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu hände det - hon bet ett barn i ansiktet  (läst 23446 gånger)

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Nu hände det - hon bet ett barn i ansiktet
« Svar #40 skrivet: 20 dec-11 kl 17:58 »
Nu har jag inte läst alla svar på denna tråd men spontana reaktion är att om  hunden ska vara kvar ska den aldrig vara i miljöer med barn. Har själv haft en rottis schäferblandning (omplacering)  som jag litade fullt ut på men ej med andras barn, då morrade hon och skällde.  Jag tog alltid undan henne, ex.  barnen på övervåningen och hunden nere alt sitta i bilen där hon storm trivdes  Barnen inne hundarna ute eller viseversa.
Det finns inga barn som ska bli bitna av en hund oavsett om det ramlar.....   en 2 åring ska de klara lätt.  Hunden ska alltid gå undan, men som vuxen måste man även tala om för barnet att inte röra en hund som vill vara ifred, det är ju inte alltid så lätt.  Så utsätt inte din hund för barn .....  de e mitt råd.    :)

Charlotte

• -
« Svar #41 skrivet: 21 dec-11 kl 10:36 »
Det som pratas om modernthundhavande tycker jag är trams. En hund är en hund och mår bäst att bli behandlad som en hund. Även om man älskar den som en människa ;)
Ja, det är ju det som är intressant med "modernt" hundhavande...
Det innebär att behandla en Hund som en Hund, till skillnad från att basera sin uppfostran på gamla förlegade teorier som bygger på konstlat sammansatta zoovargflockar med begränsade resurser.
En Hund är en Hund, inte en varg...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Just_me

• Småland
« Svar #42 skrivet: 21 dec-11 kl 13:05 »
Det innebär att behandla en Hund som en Hund, till skillnad från att basera sin uppfostran på gamla förlegade teorier som bygger på konstlat sammansatta zoovargflockar med begränsade resurser.
Mvh
Charlotte

Håller absolut med om att hunden inte är en varg, skulle inte spva med en varg  sängen hur snäll den än var.
Men man har också många vildhundar att forska på och studera. Jag tycker de mest intressanta studierna gjorts på Kanan dog, de har väldigt många beteenden som är lik vargen men ändå fungerar de bra med människor trotts att de är nyinfångade och levt vilt hela livet, det skulle vargen aldrig göra.

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #43 skrivet: 21 dec-11 kl 23:09 »
Mvh
Charlotte

En hund är en hund och bör behandlas som en hund tyckte jag precis att det var det jag skrev. Inget om att en hund bör behandlas som en varg ;) Modernt hundhavande klingar i mina öron negativt men det upplevs ju olika. Jag kör efter Brukshundsklubbens principer för de tycker jag känns bäst för mig och jag har stabila trygga flockmedlemar. När man går valpkurs är något av det första man lär sig att en valp inte får morra vid maten och man skall kunna ta allt från sin hund.

Men självklart finns det många skolor att gå. Var och en blir salig på sin tro... Jag tror TS är mycket kapabel till att uppfostar sin hund och önskar denne all lycka med voffen i framtiden :)

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #44 skrivet: 22 dec-11 kl 07:14 »
hmm, en hund kan ju inte prata precis, så va tycke ni att hunden skulle ha gjort om den blir rädd?. alla hundar gillar inte te x när man klänger osv.  Att avliva ett djur för att den säger ifrån  tycker jag är ett dåligt val, finns fler chanser att ge el att ge bort hunden till någon som inte har barn. menar hade detta varit hennes valp och valpen bet henne där det gjorde ont så hade hon sagt ifrån med ett nyp. el knuff.  har inte heller läst alla kommenterare men har ni haft hunden sen valp, den kanske har varit utsatt för saker och ting innan, när det gäller barn
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

DaisyMalone

• Västergötland
« Svar #45 skrivet: 22 dec-11 kl 08:46 »
Nu har jag inte läst alla svar på denna tråd men spontana reaktion är att om  hunden ska vara kvar ska den aldrig vara i miljöer med barn. Har själv haft en rottis schäferblandning (omplacering)  som jag litade fullt ut på men ej med andras barn, då morrade hon och skällde.  Jag tog alltid undan henne, ex.  barnen på övervåningen och hunden nere alt sitta i bilen där hon storm trivdes  Barnen inne hundarna ute eller viseversa.
Det finns inga barn som ska bli bitna av en hund oavsett om det ramlar.....   en 2 åring ska de klara lätt.  Hunden ska alltid gå undan, men som vuxen måste man även tala om för barnet att inte röra en hund som vill vara ifred, det är ju inte alltid så lätt.  Så utsätt inte din hund för barn .....  de e mitt råd.    :)
Håller fullkomligt med. Och går det inte garantera barnsäkert så bör hunden tas bort. Jag älskar hundar och barn, men hunden måste vara att lita på, annars mår den inte själv bra heller!
Herren gav oss djuren till att vårda och ta god hand om.
2 blandrashundar, 3 katter, Brahma och loman höns, 2 getter, 3 barn.

Just_me

• Småland
« Svar #46 skrivet: 22 dec-11 kl 14:38 »
Håller fullkomligt med. Och går det inte garantera barnsäkert så bör hunden tas bort. Jag älskar hundar och barn, men hunden måste vara att lita på, annars mår den inte själv bra heller!

Den är nu i en helt barnsäker miljö. I sommar kan det komma att vara syskonbarn till mig i stugan, då kommer hon vara kopplad och enbart utomhus och då korta stunder.
Hade jag haft egna små barn hade jag avlivat eller sålt henne. Vi kommer nog aldrig skaffa barn och då inte de närmsta åren, och hunden är 8 år.

Håller inte med dem som säger att hundar får bitas pga klängande ungar. Jag tycker tvärt om. Alla hundar jag haft har fått sig nyp i örat och ryck i svansen på skoj av mig själv. Jag leker ganska hårt med dem (inte denna gamla dam då men de andra jag haft) för de ska tåla.
Å andra sidan så låter jag aldrig barn gå efter hunden om den drar sig undan, de reglerna gällde för mig som liten också, hundens säng var hundens egen och ingen lekplats för oss ungar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 3 användare
Nataks, Karlsdotter, gronesmyg

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser