Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kåt kastrerad bock  (läst 1852 gånger)

trassla

• Gäst
kåt kastrerad bock
« skrivet: 22 nov-11 kl 23:25 »
Ja så kan man faktiskt säga. Kastrerade min lilla bock i somras, när han var runt 3 månader. Men tror ni inte på den att han springer runt alla tjejerna, uppvaktar dem och sedan " är som en liten kanin" (ursäkta uttrycket). Jag trodde inte att han skulle ha denna drift kvar, eftersom han kastrerades så tidigt, hade inte visat någon "bockighet" innan. Kan vetrinären gjort något fel, jag menar, kan hon ha missat något, för jag vill defenitivt inte ha mer killingar, och framför allt inte någon inavel. Så ni som har kastrerade bockar, beter de sig likadant? Kan ärligt säga att jag är totalt överlumpad, för han kastrerades ju för att inte lämna killingar eller få någon " bockighet".

Sussilo

• Gäst
SV: kåt kastrerad bock
« Svar #1 skrivet: 23 nov-11 kl 18:09 »
Hur kastrerades han? Togs kulorna bort eller krossades sädesledarna med tång?

trassla

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 nov-11 kl 22:02 »
Kulorna togs bort. Därför tycker jag att detta är konstigt, med hans beteende.

balotte

« Svar #3 skrivet: 24 nov-11 kl 12:59 »
Göte gör likadant nu när flickorna brunstar >:( Han är 2 år och kastrat.
Ägare till 3st shettisar 1 russ,4st  leghorn 2 st sussex och en dv kochintupp,1 kanin,2st  getter,1 hund,1 katt

peppz

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 24 nov-11 kl 13:19 »
En gång bock, alltid bock...
Drifterna finns kvar, dom bara mildras en aning.
Han kan fortfarande betäcka, även om han inte kan befrukta.
De flesta bockar behåller sitt parningsbeteende, om än inte lika intensivt som annars, och de flesta underordnar sig andra icke kastrerade bockar i rang.
Men det är inget konstigt eller ovanligt med hans beteende.
Han kommer inte ge upphov till några dräktigheter och du slipper bocksmaken i köttet..
Är han kirurgiskt kastrerad så är han infertil, det kan du vara lugn för,  Jag tror vi törs lita på att de flesta veterinärer vet att en bock har TVÅ kulor och att de bägge måste bort ;D
Däremot bock-mentaliteten finns det inga garantier för att man kan kastrera bort.  Vissa blir lika fromma som getterna, på andra märks det inte alls, och de flesta hamnar nån stans mitt emellan...
Kennel SweetCaileanz

trassla

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 nov-11 kl 20:13 »
Tack för era svar, då vet jag. Trodde att det var som med andra djur, att när man kastrerade dem så tidigt som möjligt, innan de kommit i könsmognade, så slapp man detta. Jaja då får både han och getterna ha sitt lilla roliga :-[.

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[Igår kl. 08:31]

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[28 jul-25 kl 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser