Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billig begagnad bil - var börja? Kan det betala sig/försvara sig?  (läst 42992 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 17536
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Just vid skrotbilar ska man ha halvförsäkring med pluspaket, man får ju en hyrbil sålänge dit eget vrak står på verkstan. Man blir hembogserad och liknande.

Jag skulle vilja ha en bil där inte koppling eller växellåda går sönder när jag kör med mitt släp. Så snart jag försöker ta hemmabacken med 4 eller 5 ensilagebalar på släpet så blir mina bilar ledsna.

Köp en 4 krafsare.  Nissan eller en Toyota gärna diesel.
 Peta i 4x4 och låg när du skall upp för backen så håller det.
Jag har släpat lastbilar med mina 4x4 och dom klarar det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
Nu har jag inte lusläst hela tråden, men efter vad jag förstår så har TS fått rådet att, trots att det finns 34 000 för att köpa en bil, köpa en för 10 000 och lägga undan resten av pengarna till reaparationer??

En totalt obegriplig ide , enligt mig.

För 34 000 får man en bra bil, som inte nödvändigtvis måste lagas inom det närmaste.

För 10 000 får man garanterat en skrotfärdig bil, som kommer att suga pengar till meningslösa reparationer.

Finns det dessutom lite inkomst, så lägg 34 000 kontant hos en bilhandlare och ta 20 000 på avbetalning och köp en bil för 55 000, då åker man problemfritt i några år.
För 20år sedan kanske, nu är ju en 35000-55000:- bil inte säkrare än en för 10000:- det gäller bara att ha tur och hitta rätt exemplar.
Att köpa en beg bil är ett lotteri och man ska inte satsa mer än man har råd att förlora för nästan vad som helst kan haverera.
Att köpa på en firma tycker inte jag är säkrare än privat och varför betala 20% extra för en bil för att de har putsat upp den?
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Huggorm

  • Gäst
Som sagt tycker jag inte det är någon större skillnad på bilar för 10k och 34k. Inte så stor skillnad att det är värt pengarna i alla fall. Även för 34k har man en gammal och sliten bil som kommer gå sönder relativt snart. Enda skillnaden är att det kostar mycket mer.

Huggorm

  • Gäst
Ja vem vill inte ha en gammal Mercadiesel,  :) men de gamla riktiga har ju tidens tand tagit. :(
Jag vill inte ha någon. Fruktansvärt trötta, hög skatt, nästan lika hög förbrukning som bensinbilar. Bra driftsäkerhet dock, men när det krånglar är det mycket svårare att laga än bensinbilar. Skall det löna sig att köra mercadiesel skall den vara så gammal att den är skattefri, och så måste man ha möjlighet att köpa billig fuldiesel.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
Köp en 4 krafsare.  Nissan eller en Toyota gärna diesel.
 Peta i 4x4 och låg när du skall upp för backen så håller det.
Jag har släpat lastbilar med mina 4x4 och dom klarar det.

Jag har stått i backen med släpet och 5 ensilagebalar med B2600, lågdrift och snurr på alla fyra hjul, vi kom ingenvart i alla fall.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Fru Jansson

  • Gäst
@Skogsvilde: Bilen ska jag _bara_ ha om jag flyttar till vårat gård/torp i Sverige, som ligger högst upp på en höjd, som man inte kan cykla uppför, en lång jvl backe...  Men moppe... kanske skulle va nåt. Flakmoppar finns det ju :) Hmm. Inte får man ha barn i dem...?

Man kan ju faktiskt kombinera bil och moppe... Köpte en volvo 740 för tio tusen förra året. Himla trevlig bil, som tagit mig ungefär 2500 krångelfria mil under det år jag ägt den.. Gått prickfritt genom besiktningen, och bara kostat lite normal service. Typ, oljebyte. Förvisso drar den lite mycket soppa, men... med en så bra och trygg bil kan det vara värt det.

För att minska soppakostnaderna nu sen vi flyttade ut på landet, och jag fick lite drygt cykelsvstånd till jobb, så blev det en piaggio. Har inte ens hunnit köra den ännu, men hade en liknande moppe i tonåren, som gick åtskilliga mil med mig, så det känns bra! Kunna skippa bilkörning för kortare sträckor, och bara ta bilen när man ska långt, lasta mer än moppen tar, eller det är riktigt trist väder...

Finns det dessutom lite inkomst, så lägg 34 000 kontant hos en bilhandlare och ta 20 000 på avbetalning och köp en bil för 55 000, då åker man problemfritt i några år.

Heh... Farsgubben tyckte liknande, och så blev jag med relativt ny vw polo. Den kostade tio tusen i reparationer de första tre månaderna, och jag körde den med ständig ångest för att nåt skulle gå sönder. Då skulle jag stå där med en bil som inte var betald, och inte brukbar. Den dag jag blev av med den var det en tung sten som togs från mina axlar!!

En billig bil innebär i bästa fall att man har väldigt mycket bil för pengarna, och i värsta fall att man har råd att skaffa en annan billig bil om den första strejkar.
« Senast ändrad: 20 nov-11 kl 01:16 av Fru Jansson »

Skogsvilde

  • Inlägg: 17536
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Köper man en tyngre större bil som en dieselcheva van så kan man nyttja fördelen med dygnsskatt. så kan man utnyttja fördelen med det om man bara använder bilen sporadiskt.
Använder man den inte så är den avställd och måste man använda den så ställer man på den tror det var 17 kr/dygnet + 50 kr avgift så är det försvarligt.
Försäkringsbolaget få automatiskt meddelande om man har avställningsförsäkring på bilen.

@ take sen så spelar juh viktförhållandena en viss roll oxå, har man en lätt bil så kommer man inte upp om släpet är för tungt.  Väglaget är oxå vesäntligt.
« Senast ändrad: 20 nov-11 kl 01:14 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp


@ take sen så spelar juh viktförhållandena en viss roll oxå, har man en lätt bil så kommer man inte upp om släpet är för tungt.  Väglaget är oxå vesäntligt.

rullgrus

jag löste problemet med ett c-kort
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Ulric Eriksson

  • Gäst
IMHO skulle en bandtraktor vara en tillgång i takes backe.

woodmant1

  • Gäst
Tycker alla verkar lägga stora pengar på gamla bilar som ändå bara ska skjutsa ändan från a till b eller om det mer är märkesfixering.
Bland den dyrare bil jag haft var A6 quattro -95 underbar på alla sätt utom reservdelar och soppaförbrukning annars en given kandidat
att frakta ensilagebalar uppför.Mellan 2 och 4000 brukar jag betala dom gånger jag får bestämma för inte får jag bättre bil för 10 än för
4000:- och då brukar jag tänka den ska klara en besiktning i min ägo med.

Huggorm

  • Gäst
Jag har haft mängder av gamla bilar, men det är egentligen bara två stycken jag saknar och de är bland de billigaste, 4000kr och 4500kr kostade de. När jag haft lite dyrare bilar för 20-40.000kr har jag haft ständig ångest för att de skulle gå sönder. Och sönder gick de, ungefär lika ofta som de billiga bilarna...

andtol

  • Gäst
För 34 000 får man en bra bil, som inte nödvändigtvis måste lagas inom det närmaste.

Jag tycker Ex har kommit med bra förslag. Det är ju alltid ett lotteri att köra beg bil utan garantier. Men lägger man lite mer pengar kan man få en bättre bil...

Man får alltid kontrollera vad som hänt med bilen, service etc. Provköra. Ta med någon som är duktig.
« Senast ändrad: 20 nov-11 kl 10:15 av Toll »

Existens?

  • Gäst
Efter vad jag förstod, så var inte TS den som kryper under bilar och fixar allt själv, utan är hänvisad till bilreparatörer. Och då är en reparationsbudget på 20 000 snart uppäten. Ett kamremsbyte, och efter nästa besikting en genomgång och byte av bromsar, sen ryms det bara lite smågrejer.
Det är alltid ett lotteri att köpa beg bil, det är helt sant, men vinstchansen minskar betydligt om man hittar en bil för 10 000 på Blocket.

Det finns ju faktiskt lite garantier även på beg bilar, men då är det en vettig bilhandlare som gäller, och helst dessutom att man köper en bil för över 50 000.

http://www.gsbil.se/bilar/garantier.asp

Sen låg ju TS stuga på en kulle, inte Kebenekaises sydsluttning.. så fyrhjulsdriven bil bara för att åka till stugan är ju en totalt borkastad kostnad. Även råd om stora dieselslukande cheva-pickuper ter sig i mina ögon lite märkliga.

Sen bör man hamna en bit in på 2000-talet, för att få en bättre rostskyddad bil.
Tänk också på att det är köparens marknad när det gäller bilar...det är ingen direkt bristvara med beg bilar, om man säger så...

Här en bil som troligen skulle ge åtminstone 10 000 problemfria mil, och dessutom med Opels erkänt bensinsnåla motorer.

http://www.blocket.se/orebro/Opel_Astra_1_8_Sv_sald_Bes_AC_Avbetalning_37279200.htm?ca=17&w=3

Och här en annan som ryms inom budgeten.

http://www.blocket.se/gavleborg/Opel_Astra_Edition_Kombi_bytes_mot_V70_37153938.htm?ca=17&w=3

 

Fru Jansson

  • Gäst
Efter vad jag förstod, så var inte TS den som kryper under bilar och fixar allt själv, utan är hänvisad till bilreparatörer. Och då är en reparationsbudget på 20 000 snart uppäten. Ett kamremsbyte, och efter nästa besikting en genomgång och byte av bromsar, sen ryms det bara lite smågrejer.

Visst. Ska man lämna in bilen för precis allt, så kostar det därefter. Är man villig att göra lite själv, klia sig i huvudet, och kanske lära sig nåt på kuppen, så köper man en billig äldre bil, utan allt för mycket elektricitet och blingbling, som är erkänt lättskruvad. Dvs, det är inte så trångt i motorrummet att man inte kommer åt nåt.

Jag kan noll och nada om bilar. Men, jag vet också att det finns grader av ingenting, och på den gradskivan mäts framförallt intresse. Jag vet att jag fixar service som oljebyte och tändstift och sånt. Inte för att jag vet hur man gör, utan för att jag tar rätt på, och försöker innan jag ger upp. Jag har inget bilintresse alls, men jag är väldigt intresserad av att klara mig så mycket som möjligt själv..

Med en femtitusenkronorsbil som krånglar så känner man (ja, jag får jag väl erkänna) sig maktlös, orolig, och får ångest och elände över hur mycket det kommer att kosta, hur mycket bilen minskar i värde och hela det köret. Jag kände mig tvungen att lämna in den på verkstad hela tiden, och var jämt nervös över den.

En billig bil har man råd att överge om den bråkar. Ser man till att få ett riktigt välhållet exemplar, så har man mycket bil för pengarna, slipper oro, och kan med gått mod ge sig på att försöka, prova, och lära sig en massa på kuppen! Med lite flyt finns det alltid någon runt en som kan lite mer än en själv, och kan lära ut...

Men det är klart. Lämna in gamla billigbilar på dyraste verkstaden för lite service, det är ingen bra affär.

Svarthönan

  • Inlägg: 924
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
(Jag trodde bilar kostade flera hundratusen? :-o)
Nejnej.

Har inte läst hela tråden, hoppar bara in lite snabbt. Det är ju enormt mycket pengar du har, du kan få en bil i jättebra skick för dem! Jag har hört att en bil som är ungefär 7 år gammal är bäst att satsa på, värdet har sjunkit mycket men den har inte fått så mycket ålderskrämpor än.
För mig är det inte möjligt, jag har inte de pengarna och så gillar jag faktiskt äldre bilar. Jag är inne på min fjärde bil nu, en volvo 245 igen. Okej, inte så miljövänlig, men jag kör extremt lite så det kan nästan kvitta. Att skrota gamla funktionsdugliga bilar och producera nya är inte heller bra för miljön, det är det inte så många som tänker på. Jag gav 10.000 för min första bil, sen 6000, 6500, 6000. Köper så nybesiktigad som möjligt och ber en bilkunnig bekant om hjälp och råd. Jag har fått ha mina bilar i flera år, men det vet man ju aldrig innan. Topplocket gick på den förra och då är det bara att skrota, men jag förlorar hellre 6000 än 34.000. Sen finns det folk med kontakter som köper bil för typ 2000 och kör tills den går sönder och skrotar direkt. Ibland undrar jag om inte det är det smartaste sättet, man kan ju ha tur och skulle man ha otur så har man inte förlorat så mycket.
Jag har ingen buffert alls, alltihop är en ren chansning. Om jag vore som du skulle jag hellre köpa en billigare bil och lägga undan pengar för reparationer.
När det gäller märke gillar jag som sagt volvo, har haft en ford men den tyckte jag inte om. Ovanligare bilar kan vara svåra att hitta reservdelar till, det kan bli onödigt dyrt då. Gamla volvodelar får man nästan gratis överallt. Fast 245:orna börjar bli lite skröpliga om jag ska vara riktigt ärlig, jag köpte en sån igen av ren envishet.
Leta på blocket, jämför, ha tålamod tills den rätta bilen dyker upp.
Undvik märkesverkstäder!! Försök hitta någon liten privatverkstad som du kan lita på, fråga runt bland dem som har bil. En sjysst och ärlig verkstadskille är guld värd! De säger ärligt vad som verkligen behöver göras, försöker ta begagnade delar så långt det är möjligt osv.
En försäljare som inte har något att dölja går gärna med på att ta bilen till en verkstad så du får lyfta upp och titta underifrån mm. Vägrar försäljaren ska du inte köpa bilen.

Ulric Eriksson

  • Gäst
Om en bil för 50000 skall bli billigare än en för 5000 som skrotas efter ett år måste den hålla i tio år utan reparationer. Det är orealistiskt.

Broberg

  • Gäst
Om en bil för 50000 skall bli billigare än en för 5000 som skrotas efter ett år måste den hålla i tio år utan reparationer. Det är orealistiskt.

Är man inte så händig med bilar är också risken stor att man får lämna bilen på verkstad för de enklaste saker, såsom lampbyte och att dessa dessutom kostar multum.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
Det viktigaste när man köper en billig bil är att man inte bli kär i den, visst man kan byta en snutt avgasrör om bilen i övrigt har gått genom besiktningen, men så snart listan växer, bort med eländet och köp nytt. Försök inte heller att fixa kosmetika, bortkastade pengar, är bakrutetorkaren trasigt, låt det vara, är det spricka i framrutan, låt det vara tills besiktningen säger ifrån, man kan fixa vassa skärmkanter med en stålborste och gaffatejp så det kommer genom besiktningen, en trasig original baklykta kan man spackla igen och bulta på en universalbaklykta från en släpkärra för 29,90.

En hel del skrotar betalar också för att ta emot din gamla bil, senast jag skrotade fick jag 1600kr, inte illa på en bil som kostade 4000kr när jag köpte den.

Min ford escort höll i 3 år precis, därefter blev den stulen och utbränd, men det är inte direkt en åldersåkomma. Köptes för 10000kr, åtgärdades 2 gånger för sammanlagt 2000kr och det är synd att den är borta nu.

Jag köpte en previa för 14000kr, det var ett dumt köp, det ena efter det andra gick sönder samtidigt som den hade en väghållning modell värdelöst.

För 7 år sen hade jag en opel kadett kombi inköp 4500, höll i 3 år, byte oljetrycksensor efter2 år, kort efter 3e besiktningen skar växellådan.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Fru Jansson

  • Gäst
Är man inte så händig med bilar är också risken stor att man får lämna bilen på verkstad för de enklaste saker, såsom lampbyte och att dessa dessutom kostar multum.

Äldre bilar är oftast bättre gds-objekt. För att byta lampa på volvon så skruvar man helt enkelt ur den gamla, och skruvar i den nya. Precis som det ska vara! Att lämna in på verkstad för en sån grej vore ju som att ta ut elektriker när glödlampan i köket gått...

För att byta halvljuslampa på min vw-polo var man tvungen att skruva bort batteriet för att komma åt. Dumt, trångt, meckigt, och tog fånigt mycket tid för ett enkelt lampbyte. Men...fick vara glad att jag inte hade en nyare renault clio eller megane. För att byta halvljus på dem måste man plocka bort framhjul och skärm för att komma åt. Runt tre tusen spänn tar en verkstad för ett sånt lampbyte...


davidB

  • Inlägg: 203
    • Västergötland
Tänk på att det kan vara bra att ha bilen på en torr plats.
Att låta bilen stå på en gräsmatta brukar leda till att allt under bilen lättare rostar, och därmed framförallt en massa extra problem med bromsar.
Varmgarage, kallgarage, carport eler bara en grusplan finns det olika åsikter om.

Angående bilval så bör du nog ta reda på om det finns någon bekant eller hemmafixande granne i närhet som kan hjälpa dig vid problem. Är vännen volvofanst så köp en volvo, är han BMW fantast så köp en BMW osv. BMW fantast vägrar troligen att röra en volvo.

Förövrigt så anser jag val av bilmärke är mer utav en religion än vetenskap.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

726 gäster, 5 användare
roskva89, ärt, Anders Flix, Karlsdotter, Dyane68

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser