Tack peppz och lorita för era omfattande svar. Jag ska försöka svara. Jag borde säga i förhand att jag inte har nån erfarenhet av får i sånna kalla klimat.
Jag måste bygga nytt, skydd och/eller stall. Det finns givetvis ett ek-byggnad, men ingen möjligheter till djur (förutom fyra kattor).
Foderhantering skulle bestäms sen, efter vad som finns tillgängliga så pass sent under år. Förhoppningsvis inte stora rundbal - ensilage eller hö hade varit mer hanterbart, känns det. Det handlar nu om två lamm, nästa år två/tre till.
Visst tänker jag avelsarbete.
Marken är 1Ha åkermark som har varit i trädde i två år. Den kommer att delas upp till odling och bete. Jag har nyligen klippt ner / röjd, så det är rimligt plan, fast plöjarens spår sitter en. Ytan är mest gräs, en del ogräs mellan andra arter som humle, lönn, alm, vildpersilja, pepparrot, alltså typisk för sliten åkermark, tror jag. Marken är helt i söder läge. Beten och vinterläge blir nog mer praktisk.
Eftersom boende till djur inte existera än, hoppas jag kunna placera den på ett praktisk/smart sätt. Framöver kommer jag att bygga hus till höns och ankor/gås (kanske 25 stycken totalt) och gris (två stycken). Frostfritt vatten finns, men/och kommer att föras ditt med slang. Vi äger marken.
Vi är familj med två barn i 4 och 8 ålder, så det blir nog mest jag som sköter djur, och då för hand, två gånger om dagen kan jag når utan problem.
Ännu ingen 'problem med' vilt. Några små rådjur passerar säsongvis, såsom hare och fasan, ingen täcken av vildsvinn på våra mark, men en hel del i närheten, ( i små skogs parti i närheten t.ex). Vi är omringad av hästhage och lite åkermark (sockerbete osv.)
Jag hade iaf inte tänkt på tyngden av is på el-rep typ av stängsel, jag ska fråga grannar som har sånt hur dem har det under vinter.
Tack igen, alla alternativare...