Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga gratis hus?  (läst 11312 gånger)

sprithitler

• Swedish survivalist.
Re:Bygga gratis hus?
« Svar #20 skrivet: 28 sep-06 kl 14:00 »
Tack för åsikterna, Nu är det planering som gäller för att fixa mark, magasin och inte minst högsta a-kassenivå, på det att man kan se till att vara arbetslös om typ tre år eller så och bygga sitt hus.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

wikhall

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 28 sep-06 kl 14:49 »
Citera
Ha! Det trodde jag med.

Här finns allt som finns i Norrland. Skogsmarker, avfolkningsbygd, - 35 grader kallt och en halvmeter snö på vårkanten,  byskvaller, fylla, dåligt självförtroende och älgjakt.

Enda skillnaden är att det är mindre socialdemokrater och mer knallar.

Du glömde att skriva att ni har Leif Olsén i Herrljunga också...

Angående gratis hus så kan man bygga hus gratis - i princip.
Återbrukat material, gratis bortskänk, och någon teknik som t ex stampad jord, kubbhus, halmbalsbygge om man har eget allting.

Men, bygglov kostar. Och ritningar och kvalitetsansvarig. Bland annat. Bygger du svart finns risken att bli påkommen, åtminstone i vår kommun satellitfotas det då och då. Men det är klart, bygg under jord! Jag vet faktiskt en gubbe i Trollhättan som gjort det...

En annan gubbe jag känner till ute i Bohuslän har byggt en liten kåk av fruktlådor. En mycket hållbar sådan, lådorna är av cederträ... säkert inte dumt alls, åtminstone materialmässigt.
« Senast ändrad: 28 sep-06 kl 14:52 av wikhall »

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #22 skrivet: 29 sep-06 kl 20:39 »
Håller i stort med, men att ha gamla 70-tals spisar o kylskåp är bara dumsnålt.
Vedspis!! :D Finns även i vackert 40-talsbenvitt...

(Och vad gäller elen, så kommer man långt med återvinning även där, men jag skulle satsa på iaf nya kablar, kopplingsdosor och kontakter kan ju den ögonskarpa snålvargen se om dom är rediga :) . Och satsa på jordat förstås, och en (ny) jordfelsbrytare. Väl investerade hundralappar!)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

nad

« Svar #23 skrivet: 30 sep-06 kl 18:04 »
Om man vill leva billigt bör samtliga anslutningar till kommunala nät, såsom el vatten o avlopp undvikas. Det kan vara värt att ta en större engångskostnad för att få låga driftskostnader .Noll driftskosnader per månad bör eftersträvas detta får man kanske kompromissa lite med om man har ett vanligt lönearbete. Se till att tomten du köper har tillräckligt med träd för att bygga dit hus. Köp eller hyr ett minisågverk och såga till det virke du behöver. alt timmra upp huset, ganska enkelt du tar hjälp av någon med de första 2 varven om du inte har lärt dig då lär du dig aldrig. då får du låta timmra upp hela stommen.
Taktäckning anv du takspån tex.
Grunden består av stenar under hörnen osv.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #24 skrivet: 17 okt-06 kl 19:36 »
Farsan byggde vårat landställe för tretti år sen och det var väl i stort sett gratis. Han rev tre fritidshus mot gratis mot bortforsling, ett per helg och köpte en billig tomt i Norrtälje sen slog han och min morfar upp huset på en vecka!

Båda är snickare å jag med :)

Det kanske är lättare då men han la inte en spänn på materialet. Taket bestod av taktegel med tre olika storlekar, det var jobbigt att läkta det taket vill jag lova.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Suresh

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 25 okt-06 kl 21:40 »
Du kan radera dina egna inlägg, det vet du va.

G Frick

« Svar #26 skrivet: 25 okt-06 kl 21:46 »
Visste inte det. Jag är inte precis någon data-guru. Det är nog bättre om jag är koncentrerad och skriver rätt saker i rätt forum.
Tack i alla fall!!
« Senast ändrad: 25 okt-06 kl 21:50 av G Frick »

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #27 skrivet: 02 nov-06 kl 17:58 »
jag köpte ett "nästan"gratis hus med 1000 kvm tomt och uthus för 50 000. jag har renoverat det under tiden som jag gått sjukskriven. Det tog två år innan vi kunde flytta in. då hade vi "hittat" en egen drickvattenbrunn på tomten som faktiskt efter rengörning fick godkänt vid vattenprov. avloppet visade sej vara betalt på 70 talet men anslutningen hade aldrig blivit av. så det var bara att koppla på. 80 träd högg vi ner när vi röjde fram trädgården
 :) så vi hade gratis ved under tre år. det finns liknande hus att köpa, bara man vågar åka dit och titta. mitt hus hade stått öde i 50 år. de rötskador som finns är lätta att fixa då de finns under fönstren. När det rivs hus i närheten eller när någon bygger om så hämtar jag det virke som blir över. om det inte går att använda till huset så värmer det gott när man eldar. allt är inte en dans på rosor. ett år hade vi 10 grader "varmt" inne. men finns viljan och visionen så går det. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 2 användare
saltajag, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser