Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Draglinor  (läst 7461 gånger)

pålle

• Gäst
SV: Draglinor
« Svar #20 skrivet: 08 nov-11 kl 15:55 »
då undrar jag vad du använder för gummidämpare? Släta gummiförtöjningar skulle aldrig kunna nypa tag i päsen på något sätt...
Och har man inte hjälp av linförare så har man selat fel...
En draglina ska kunna öppna med 10% om man ska följa "tumregeln"   (det blir alltså 1 dm per m draglina)  vilket medför ca 20cm i kortrigg och 30cm i långrigg för en stor häst, det linspelet kan man utan problem justera med linförare...
Har inga gummi dämpare  så enkelt är det  men funderar på om man kan det i linorna i stället för svängeln . där av resonemanget med prt

Ptr

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 09 nov-11 kl 21:05 »
Funderade på sådana där man sticker i i ena änden samt lindar nåt eller några varv för att sen sticka i i andra änden, ju fler varv desto mjukare. Linan är intakt så den går inte av.

Jo flexibla linor har du kört med Pålle, det är jag övertygad om. Misstänker Arme eller Artelerilinor i hampa, de flexar.

Syntetlinor finns i mängder av olika utförande, men och utan flex. Men lyftslingor som jag nämnde brukar vara relativt stumma. Och då får man använda nåt annat som sviktar, Liksom men körning med länk. Fjädersvängel vid harvning och plogning är fantastiskt. Första gången jag satte det i paret trodde jag att jag lyckats träna mina hästar i en månad i sömnen över natten! Det är inte bara orken utan även att de inte tvekar när det hugger. Borde vara än mer markant vid plöjning, men jag har inte kommit dit än!

När de lägger sig i selen så är det ju av att bena lutar som de får kraft framåt. Och inte snubblar det av det såvida man låter de balansera sig själva och inte tror att man hjälper dem att göra jobbet genom att försöka lyfta hela hästen i tömmen. Det kan vara riktigt att de kan behöva gunga lite fram och tillbaka innan de får med sig redskapet, men det går bra bara man gett tillräcklig eftergift.

Vagnen däremot kräver lite egen omsorg för att det ska funka. För där får man sträcka draglinorna så att de är sträckta mot dragring som är förbunden med skacklarna. Annars så far vagnen in och rycker i bakselen av svikten i fjädersvängeln när vagnen går över en grubba eller dylikt. När hästen tar i kommer svängeln att svikta såpass så att den börjar jobba korrekt. På jämn väg har det har man då satt svängeln ur spel, och ska jag bara köra väg så sätter jag draglinorna nån länk längre.

Enda problemet att göra så här är att hästen blir så dragvillig så det kan vara svårt att hänga med! Men ändå så har han lättere att smyga igång lassen när han få möjlighet att tippa in i selen utan att först behöva backa hovarna för att sen hitta en balanspunkt och därefter få igång alltihop med en jädrans utsjungning.

Men det tog ett tag för hästarna att lära sig, och för husse att ge fan i tömmen!

Ptr
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

pålle

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 09 nov-11 kl 21:19 »
Funderade på sådana där man sticker i i ena änden samt lindar nåt eller några varv för att sen sticka i i andra änden, ju fler varv desto mjukare. Linan är intakt så den går inte av.

Jo flexibla linor har du kört med Pålle, det är jag övertygad om. Misstänker Arme eller Artelerilinor i hampa, de flexar.

Ptr
Jo det är ju sant förstas att ja kört med Arme-linor eller Artilleri-linor samt med länk-linor och typ fjädersvängel.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #23 skrivet: 09 nov-11 kl 23:54 »
Det finns liksom inget självändamål med styva linor, det finns som sagt var linförare och om man kör med tex harv utan annat än linor så ligger ju hästen i drag. Enda gången man får slack på linorna är ju vid inbromsning och backning, och med linförare är ju inte ens detta ett problem.

Och om hästen backar vid harvning, ja då har man ju mer än bara linorna att oroa sig över - i jämförelse med att kliva i harven så är ju draglinorna väldigt säkra även om dom så skulle ligga ringlade på marken.

pålle

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 10 nov-11 kl 00:17 »
Tror inte vi diskuterar ju st harvning utan mer ute slutande i skogen  och där vill inte ja ha några lin hållare som kar korka i i riset

AlnöKrister

• Lycklig med fru och många barn och barnbarn
    • Ångermanland
« Svar #25 skrivet: 11 nov-11 kl 17:48 »
Fjädersvängel vid harvning och plogning är fantastiskt. Första gången jag satte det i paret trodde jag att jag lyckats träna mina hästar i en månad i sömnen över natten! Det är inte bara orken utan även att de inte tvekar när det hugger. Borde vara än mer markant vid plöjning, men jag har inte kommit dit än!

När de lägger sig i selen så är det ju av att bena lutar som de får kraft framåt. Och inte snubblar det av det såvida man låter de balansera sig själva och inte tror att man hjälper dem att göra jobbet genom att försöka lyfta hela hästen i tömmen. Det kan vara riktigt att de kan behöva gunga lite fram och tillbaka innan de får med sig redskapet, men det går bra bara man gett tillräcklig eftergift.

Vagnen däremot kräver lite egen omsorg för att det ska funka. För där får man sträcka draglinorna så att de är sträckta mot dragring som är förbunden med skacklarna. Annars så far vagnen in och rycker i bakselen av svikten i fjädersvängeln när vagnen går över en grubba eller dylikt. När hästen tar i kommer svängeln att svikta såpass så att den börjar jobba korrekt. På jämn väg har det har man då satt svängeln ur spel, och ska jag bara köra väg så sätter jag draglinorna nån länk längre.

Enda problemet att göra så här är att hästen blir så dragvillig så det kan vara svårt att hänga med! Men ändå så har han lättere att smyga igång lassen när han få möjlighet att tippa in i selen utan att först behöva backa hovarna för att sen hitta en balanspunkt och därefter få igång alltihop med en jädrans utsjungning.

Men det tog ett tag för hästarna att lära sig, och för husse att ge fan i tömmen!

Ptr

Ursäkta en nyfiken och ovetande, men hur ser en fjädersvängel ut.
Är ny på just häst i skogen och ser till hästens välfärd före min egen många gånger.
Äger äntligen gård med härlig hustru som är lika knäpp som mig.
Har 1 son och 3 döttrar sedan tidigare som tyvärr inte bor med mig.
3 små  killar och 2 små tjejer.

pålle

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 13 nov-11 kl 10:12 »

Ursäkta en nyfiken och ovetande, men hur ser en fjädersvängel ut.
Är ny på just häst i skogen och ser till hästens välfärd före min egen många gånger.
[/quote]Så här ser en fjäder svängel ut  Och för paret med våg

AlnöKrister

• Lycklig med fru och många barn och barnbarn
    • Ångermanland
« Svar #27 skrivet: 13 nov-11 kl 13:32 »
Tackar så mycket  ;D   
Äger äntligen gård med härlig hustru som är lika knäpp som mig.
Har 1 son och 3 döttrar sedan tidigare som tyvärr inte bor med mig.
3 små  killar och 2 små tjejer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser