Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedlogistik  (läst 3124 gånger)

Lindelöw

• Skåne
Vedlogistik
« skrivet: 18 okt-11 kl 22:21 »
Jag har börjat inse att livet till stor del handlar om logistik. Det gäller att få transporterna, släpandet och lyftandet att fungera, vara effektivt och samtidigt roligt. Min vedbod ligger ca. tio-tolv meter ifrån pannan som står i bostadshuset. Dessutom finns det en nivåskillnad på ca. en meter, där vedboden ligger lägre än bostadshuset. Nu bär jag in veden i korgar, men det tar för lång tid, så detta måste jag ändra på. Har funderat på olika alternativ, tex bygga en sorts linbana, på vilken jag kan hänga en säck ved och dra in den i pannrummet. Eller en ramp och medar där jag kan föra eller dra upp en vagn med veden i. Eller skall jag bygga ihop vedboden med pannrummet?
Vad tycker ni?
Lindelöw
Nu har jag köpt min skogsgård. Kommer att fälla varenda granelände, gallra fram lövet och sätta ädellöv. Inser att jag måste ta itu med huset innan jag hinner med skog och djur.
Om jag dessutom hittar just dig här, blev jag glad för det är svårt att dra lakan ensam.

Neiklot

• Gäst
SV: Vedlogistik
« Svar #1 skrivet: 18 okt-11 kl 22:26 »
Hörde att Gubben Pettson byggde en automatisk vedinkastare...

:)

anders50

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 okt-11 kl 22:26 »
Transportband ?

Lindelöw

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 okt-11 kl 22:30 »
Jag tänkte att ha något som gick med handkraft.
Nu har jag köpt min skogsgård. Kommer att fälla varenda granelände, gallra fram lövet och sätta ädellöv. Inser att jag måste ta itu med huset innan jag hinner med skog och djur.
Om jag dessutom hittar just dig här, blev jag glad för det är svårt att dra lakan ensam.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 19 okt-11 kl 02:49 »
Transportband - om du prompt vill ha handkraft så kan du sätta på en vev + enkel växel med remskivor. Ett transportband kräver inte mycket energi men uträttar storverk med sin kontinuerliga "myrtrafik".

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 19 okt-11 kl 03:11 »
Har du pannrummet i kallaren? Isafall kan du gora som man gjorde forr i tiden, bygga ett inkast (enkelt om du har en ljusbrunn eller fonster till kallaren. Da har du all ved i kallaren bredvid pannan, bara att langa in. Om du har pannrummet pa markplan finns det ingen anledning att inte bygga ihop vedboden med huset (aterigen, en lucka in till pannrummet racker om du inte vill ta upp en hel dorr). En pabyggnad fungerar ocksa som en extra isolering pa den biten av vagg den hamnar. Linbanor och liknande later bokigt, aven om det kan vara kul att konstruera. 

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #6 skrivet: 19 okt-11 kl 07:45 »
Jula har vedvagnar (säckakärra med båge). Hårdgjord yta utan trappsteg och två sådana är en billig och rätt effektiv lösning.

Moraggarn

• -
« Svar #7 skrivet: 19 okt-11 kl 08:40 »
Varför inte lägga veden i en skottkärra och dra in det du behöver för en dag eller två? Jag har 25-30meter till mitt vedskjul och det tar 5 min att fixa in en kärra med ved. Ser inte problemet med att du har vedboden 10-12 meter från pannrummet. Vari finns det jobbiga och tidskrävande med detta? Om du nu inte har några fysiska hinder förstås som gör att du helt enkelt inte klarar av det, utan gör det på ren skär stönighet, för då är det ett annat läge och jag förstår att du vill hitta en annan lösning. Men läser man ditt inlägg så tycker jag att det låter som ren lathet. För inte kan du påstå att det skulle spara mer tid eller bli lättare med någon slags "handdriven anordning" för att få veden dit du vill. Motion har aldrig dödat någon.

Anders G.

• -
« Svar #8 skrivet: 19 okt-11 kl 10:00 »
Låter precis om mina avstånd och höjdskillnader. Jag har en smal skottkärra som går in genom pannrumsdörren. En liten ställning i kärran gör att jag kan stapla högt. Kör in en månads behov åt gången, så är veden torr, varm och trevlig. Stor skillnad på ved som är nyinkörd -20°C...

Lindelöw

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 20 okt-11 kl 22:33 »
Som sagt, pannrummet ligger en eller två meter över vedboden. Nu lyfter jag upp vedkorgarna upp på en ramp utanför pannrummet. Ett handdrivet transportband låter som en bra idé, eller att bygga ihop vedboden med pannrummet och få dem på samma höjd vore nog bra. Tack alla ni positiva rådgivare!

Moraggarn

• -
« Svar #10 skrivet: 23 okt-11 kl 11:52 »
Ok!! Ja då missförstod jag från början. Började nästan undra om du var rädd att röra på dig ;) SORRY!!. Men kan du inte skaffa dig en telfer som man har när man hissar upp grisar,älgar m.m. Fyll en stor korg eller liknande med veden och sedan är det bara att trycka på knappen så hissas kalaset upp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 2 användare
javill, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser