Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med får?  (läst 4876 gånger)

wille

• Hund, höns och fiskar :)
    • Västmanland
Hjälp med får?
« skrivet: 16 okt-11 kl 14:37 »
Hej!
Jag tänkte skaffa lite får till våren, men har inte sån stor koll på vad dom äter och hur mycket osv.
Jag undrar om någon kan berätta för mig vad dom äter och hur mycket av det dom äter.
Hur behöver deras vinterhus se ut/vara inrett eller kan dom gå ute året runt, samt om man behöver några speciella tillbehör mer än en vattenhink och och ngt ställe att ha maten på?

Tacksam för svar.

//Wille

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: Hjälp med får?
« Svar #1 skrivet: 16 okt-11 kl 15:04 »
Det bästa är nog att låna några böcker på biblioteket och om du letar bakåt i fårtråden så hittar du mycket matnyttigt.
Extremt kortfattat så äter får hö och ibland kraftfoder samt salt och mineraler. Man brukar säga att vuxna får ska ha 2 kg hö per dag men det är så klart beroende på vilken kvalitet man har på höet och hur stora fåren är och om de är dräktiga eller ger di.
De behöver ha åtminstone ett ordentligt vind/regnskydd. Allmogeraser klarar sig bäst som utegångsfår.
Man måste klippa deras päls 1-2 gånger per år och deras klövar vid behov. Ska man låta dem föda lamm så kräver det rätt mycket jobb.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

MittUtopia

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 17 okt-11 kl 14:13 »
Följer med på tråden och undrar vidare: Vid vilken ålder köper man lammen?

Vilken ras är lämpligast som husdjur i barnfamilj?
-Ditt liv är summan av alla dina val-

Feffe

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 17 okt-11 kl 15:36 »
Jag tycker att det är viktigt att man inte köper djuren när de är för unga. Precis som människor behöver djur en bra och trygg barndom för att bli hela individer som vuxna. Minst fyra månader, helst fem, sex tycker jag.
Sen tycker jag att det är oklokt att starta en flock med bara lammungar. När vi köpte våra lamm var vi mycket noggranna med att köpa med en tacka med ett par år på nacken som uppfostrare och ledare. Säljare tyckte inte att det var nödvändigt, de hade själv bara köpt lammungar när de startat. Vi stod på oss och fick med en fin tacka, och det har vi inte ångrat oss alls; hon är den lugna självklara ledaren som har visat de unga hur man är får, hur man beter sig på betet osv.
Bor tillsammans med frun på en liten gotländsk gård och har Finullsfår, Blekingeankor, Skånsk blommehöna, ett par bikupor och två randiga småtigrar.

MittUtopia

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 17 okt-11 kl 17:22 »
Vi ska starta upp en flock för första gången så jag pluggar på lite innan dess om vad som är lämpligast.
Vill inte vara helt grön när vi får hem våra första djur och vill vara säker på vad som gäller teoretiskt och sedan praktiskt.
Uppvuxen med hästar men detta blir en ny erfarenhet.

Är någon av raserna mer eller mindre sällskaplig?
-Ditt liv är summan av alla dina val-

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
« Svar #5 skrivet: 17 okt-11 kl 17:54 »
Hej, Vad kul att Du ska skaffa får.

Jag funderade på vad du ska ha dom till om du bara ska ha dom för sällskap & ullen eller även för kött, mjölk & fällar m.m. Dom behöver främst gräs & hö, men även lite extra kraftfoder under vintern.

Vill man vara en riktig hjälte försöker man att starta en genbank med någon av dom Svenska Allmogefår raserna. Finns flera raser här & då bevarar man utrotningshotade raser av får. http://www.allmogefar.se/

Annars tycker jag att man kan ha lite blandrasfår med allmogeraser i om man vill ha vänliga, färgvarierande & mysiga djur. För mer info om får: http://www.faravelsforbundet.com/
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

peppz

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 okt-11 kl 18:22 »
Råd nr 1:   
Får, som så många andra djur lär sig av att se på sina vuxna förebilder, Vill du ha en lugn trygg lycklig flock så skaffar du inte bara lamm, utan även vuxna djur som de små kan präglas på.
Mitt förslag är att du köper en grupp dräktiga ungtackor.
Ska du ha en bagge dessutom så köper du den från annat håll så kan den gå med BÅDE tackorna och de döttrar dom föder till våren när de är gamla nog att betäcka så behöver du inte byta så snart...

Råd nr 2: 
Läs Erik Sjödins bok "FÅR" från pärm till pärm tills du kan den utan och innan.
Den är i mina ögon ett minimum för vad man ska kunna innan man skaffar sig egna får. och en god hjälp i de flesta lägen..

Lycka till
Kennel SweetCaileanz

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #7 skrivet: 17 okt-11 kl 18:35 »

Vill man vara en riktig hjälte försöker man att starta en genbank med någon av dom Svenska Allmogefår raserna. Finns flera raser här & då bevarar man utrotningshotade raser av får. http://www.allmogefar.se/

Det är inte varje dag man blir kallad hjälte  :-[ :) :D ;D jag gillar mina klövsjöfår  ;)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #8 skrivet: 17 okt-11 kl 18:36 »
Det är inte varje dag man blir kallad hjälte  :-[ :) :D ;D jag gillar mina klövsjöfår  ;)
Klövsjöfår is da shit!
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

peppz

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 17 okt-11 kl 18:45 »
Haha, Vad kul att fler har ryatussar hemma. klövsjöfåret är väl de kanske vackraste bland allmogeraserna, för att inte nämna hur friska och härdiga lantraser är, verkligen fantastiska hälso och modersegenskaper...
Och så finns det väl ingen som har så mysiga Rya-fällar hemma som klövsjöägare...    här ligger dom överallt, i bilen, soffan, pulkan, under sadeln på unghästen, ovanpå sadeln den tiden på året som det är kallt om ändan:)   ÄLSKA Klövsjöfåret :D

Kennel SweetCaileanz

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #10 skrivet: 17 okt-11 kl 21:10 »
Följer med på tråden och undrar vidare: Vid vilken ålder köper man lammen?

Vilken ras är lämpligast som husdjur i barnfamilj?

Jag har resonerat som så att jag inte vill ha djur med horn (eftersom vi har små barn som umgås med djuren) så jag har haft Helsingefår där även baggarna ibland saknar horn. Jag har haft bagge med horn men man behöver ju ändå hålla koll på baggarnaså det viktigaste för mig är att inte hondjuren har horn så att barnen kan leka med dem utan att ha allt för stor risk att skadas.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #11 skrivet: 18 okt-11 kl 09:40 »
När jag hade bestämt mig för att skaffa får så var jag inställd på Klövsjöfår eftersom jag bor i Jämtland och de ju kommer härifrån. Dock ville jag inte transportera djur land och rike runt. Jag hittade inga på tillräckligt nära håll så jag köpte istället Åsenfår som det finns rätt många besättningar av runt om mig. Det blir då enklare att hitta baggar osv.

Så mitt tips är att skaffa nån allmogeras för att hjälpa till med bevarandet, men titta i trakterna vad som finns.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

peppz

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 18 okt-11 kl 20:01 »
ja, betsla har kanske en poäng där...   om man inte håller sin grupp intakt då och inte rekryterar eller utökar sin besättning...  en grupp tackor + bagge kan ju gå i många år utan att man måste köpa in djur utifrån om man avyttrar även hondjuren som föds.  nån gång vart 5:e-10:e år kan man ju unna sig att åka och hämta en bagge nån annan stans, även om det är långt... 
Ska man däremot öka på gruppen och behålla sin a hondjursuppfödningar så kanske det är tacksammare att ha andra i sin närhet som oxå har samma ras...
Kennel SweetCaileanz

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
« Svar #13 skrivet: 20 okt-11 kl 22:01 »
Ja, jag tycker att det är underbart att folk bevarar gamla raser av olika djur.  :D Så eloge till dom som gör det.  o:)

Kanske blir jag även en av dom med i framtiden.  ;) Underbart med detta!!
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

gnällvis

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 21 okt-11 kl 10:49 »
Allmogefår kan inte hyllas nog, tycker jag. Har haft våra i många år och upplever dem som problemfria och trevliga landskapsvårdare. Håller med om att man bör ha en äldre lugn och klok tacka som leder flocken och visar hur det ska vara, annars kan man få problem med utbrytare som trivs bättre på andra sidan stängslet. Är inte så populärt bland grannar plus att djuren kan komma åt och äta av sådant som är direkt olämpligt.
Är man rädd för hornen så kan man satsa på hornlösa eller ha baggen skild från tackorna för utom under den tid som han skall betäcka. Han kan ha yngre baggar eller en häst som sällskap. Då fåren är väldigt fertila så är det bättre att skilja dem åt och koncentrera parning och därmed även lammning till bestämda tider på året.
Lycka till med den blivande flocken.

Birger_rödskägg

• Värmland
    • www.asenfolkets.se
« Svar #15 skrivet: 22 okt-11 kl 07:52 »
Vi skall flytta upp till Värmland snart och skaffa oss får till våren. En ett problem är att det finns varg där uppe.
Hur skall jag bygga bäst så vargen inte tar sig in?
Huset är ljudskyddat så jag kommer inte höra om något händer på natten.
tror inte ens hunden vår kan höra något ute.

Funkar något som fågelskrämma som skrämmer bort dom?
Vore tråkigt om vargen tog våra får.
Det man sår får man skörda.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #16 skrivet: 22 okt-11 kl 09:21 »
Vi skall flytta upp till Värmland snart och skaffa oss får till våren. En ett problem är att det finns varg där uppe.
Hur skall jag bygga bäst så vargen inte tar sig in?
Huset är ljudskyddat så jag kommer inte höra om något händer på natten.
tror inte ens hunden vår kan höra något ute.

Funkar något som fågelskrämma som skrämmer bort dom?
Vore tråkigt om vargen tog våra får.

detta kanske kan vara en bra börjanhttp://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/stangsel_for_att_forebygga.pdf] [url]http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/stangsel_for_att_forebygga.pdf[/url] hade det funnits en vargskrämma då hade den sålt som smör i solen  8)
Länk till mina lamm 2012

peppz

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 22 okt-11 kl 10:30 »
Jag kommer inte in på länken Lorita postade, men jag tror vi är inne på samma spår.   elektriska rovdjursstängsel!  och snåla inte, ska det fungera så räkna rekommendaionerna som ettt minimum, man har bara att vinna på att kosta på sig ett par extra trådar och lite högre staket än vad som räknas som nödvändigt...

Och så placera ut jordspett längsmed staketet, det ÄR värt besväret och den extra tråden.   Jag avänder el-fårnät runt fåren, och för stunden har jag faktiskt för hundarnas skull elnät runt huset med,   nu var det iof flera år sedan vi hade björn här, men det känns skönt att vata att både får och hundar går säkra för varg även om man inte vakar över dom dag och natt..
« Senast ändrad: 22 okt-11 kl 11:16 av peppz »
Kennel SweetCaileanz

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #18 skrivet: 22 okt-11 kl 10:46 »
Det är en PDF fil, är det det som är problemet?

Jag lägger den en gång till för att se om du kommer in då

http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/stangsel_for_att_forebygga.pdf
Länk till mina lamm 2012

peppz

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 22 okt-11 kl 11:27 »
Nu kom jag in :)

Jo, det var precis så jag menade..  Snygga stängsel dom visade där.. men dyra...   jag gillade kombinationen med nät/trådar, men jag hade nog satsat på minst 4 trådar istället för två...  två på utsidan, en på insidan och en ovanför nätet...

Och kom igåg att en kedja är aldrig starkare än dess svagaste länk.
En hungrig varg kan stryka utan för hagen i veckor och månader med för den delen, metodikt sökande efter en svag punkt,  om det finns någon kommer den bli upptäckt...
Ofta när rovdjur  (varg iaf, vad gäller de andra så vet jag inte) går igenom "säkra" stängsel så är det grinden som varit undermålig,  JA det ÄR krångligt att ha 5-10 trådat att öppna för att komma in i fållan, men det ÄR värt besväret, annars är pengar och arbete på överigt stängsel helt bortkastat...
Man kan lösa det enkelt och säkert med riktiga grindar, bäst är enligt mig att bygga i trä, dels för att det blir billigt och dels för att det är lättast att komplettera en trägrind med eltrådar...
Kennel SweetCaileanz

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser