Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stor hund när man har små hundar  (läst 6266 gånger)

Kira

• Småland
Stor hund när man har små hundar
« skrivet: 07 okt-11 kl 11:09 »
Hej
Jag har två små hundar (3-4kg lurviga saker) och skulle vilja skaffa en större gårdshund. Är det möjligt att kombinera stor hund med småhundar och hur gör man då? Båda mina hundarna är hanar, den ena kastrerad (kastrerades pga av att han kissade inne då tikarna i byn löpte),  oftast leker de och kommer bra överrens men det händer att de ryker ihop. Den ena hunden är 11 år och den andra (okastrerade) är 2.  Jag har tänkt mig en hund av storlek Leonberger eller Rhodrizian Ridgeback, men de är kanske helt olämpliga i kombination småhundar och katter? Finns det några hundraser som är att föredra med tanke på mina småttingar?

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
SV: Stor hund när man har små hundar
« Svar #1 skrivet: 07 okt-11 kl 11:23 »
Vi har riesenschnauzer samt en dvärgschn och en liten blandras. Här finns även katt och det har inte varit något problem alls med de olika storlekar. Hundarna är tikar allihop, kanske är det lättare? Katten är våran, tillhör flocken, och bestämmer över sig själv och sin mat medans andra katter är till för att jagas bort.
Det enda vi behövde tänka på var när stora hunden var vuxen och vi skaffade en liten valp. Då fick vi övervaka för att lillan inte skulle bli skadad vid lel, men nu är även den lilla hunden vuxen och det problemet försvann ganska snart. Men vi har nog haft det ganska lätt med våra hundar. Du får andra praktiska och bra svar snart också.

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
« Svar #2 skrivet: 07 okt-11 kl 11:28 »
Funkar alldeles utmärkt att ha både stor och liten hund. Själv har jag en borzoi samt en dvärg pudel blandis :)

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #3 skrivet: 07 okt-11 kl 11:34 »
vi har 2 karelare, en newfoundland och en dv tax och det går bra. man får hålla ett litet öga bara ner dom er ute allihopa så dom stora inte er för hårdhent med taxen.
något man måste tenka på er att inte lemna en liten ensam med 2 stora eller fler tex i rast gård. uppstår en konflikt så kan dom stora skada den lilla. men har du bara en stor så er det ju inte så stort problem. skafar du den stora som valp så ler den ju sig ner den vexer upp att ta det varsamt med småhundarna.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #4 skrivet: 07 okt-11 kl 11:46 »
En vän till mig har flera hundar, både små papillon (väger bara några kg) och vita herdehundar (bortåt 40-55kg). För henne fungerar det utmärkt, men hon har vissa regler. Hon lär de stora hundarna direkt från att de är valpar att det är HELT förbjudet att leka med småhundarna. De får inte brottas, jagas eller ha dragkamp med de små. De får inte ens svara på lekinviter från småhundarna. Tråkigt, kan man tycka, men troligen nödvändigt för att det ska fungera.

Hmm...men det är klart, jag har för mig att det har hänt enstaka olyckor (när t.ex. en stor hund har sprungit omkull en liten), men vad jag vet så har det inte skett något allvarligt.

Irmelinis

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 okt-11 kl 12:03 »
Det skulle nog gå bra, det enda är att jag inte skulle låta den stora hunden leka jakt-lekar med de små... om de ligger på golvet och leker lugnt går bra.. men inte jaga varandra ute eller inne.

En väns briard fick något ryck och jagade ikapp en pappillon när de lekte inne, och tog den lilla som ett byte i munnen och skakade om den. Den lilla hunden blev allvarligt skadad.

Har hört flera som varit med om samma sak.. att det slår om till instinkt i huvudet på större hundar och de ser de små pyttehundarna som leksaker/bytesdjur.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 08 okt-11 kl 16:54 »
ja just nu söker jag valpkurs med bara småhundar.
Har inga bra erfarenheter av stora och små blandat.
hur ska den stora förstå att man måste ta det varligt med en liten .
Spec då de är valpar och leker.
Hedemorahöns

Snoken

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 okt-11 kl 09:41 »
Min erfarenhet är att hundar med större storleksskillnad leker sämre, "lika barn leka bäst" liksom. När min relativt lilla Parson umgås med större hundar som kommer galopperandes så lägger han sig flatt på marken för att inte bli översprungen, men själva lekandet går ganska stappligt då han bara blir biten över ryggen och han själv får hålla till godo med den störres ben. Han har betydligt roligare med hundar i sin egen ögonhöjd och isynnerhet med såna av samma ras.
Nu har jag skaffat en labradorvalp som nyss vuxit om honom, och det börjar märkas att det påverkar deras lek. Men så länge man ser till att både den lilla och den stora hunden (eller hundarna) har sina egna kompisar i samma storlek att leka med ensamma ibland, och man har kontroll på det vardagliga livet hemma med olika stora hundar, tycker jag väl det borde funka. Det är ju trots allt hundar allihop, har samma språk och behov av sin flock. Bara man tillgodoser allas individuella behov också, kanske en större hund av bruksras kräver mer än en liten sällskaps-duntoss. På det viset är det kanske enklare att ha alla hundar av någorlunda samma ras/behov, om man inte har mycket tid och engangemang förstås!  :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 14 okt-11 kl 10:09 »
Jag har haft både stora och små hundar ihop. Det går bra men man måste tänka på vissa saker. Bland annat att dämpa lek och försöka undvika situationer där det kan bli rusningar. Enda olyckan jag har haft när jag hade stor och liten hund samtidigt var just i en rusningssituation då min lilla hund blev översprungen ramlade och slog av korsbandet  :(

Om du ska skaffa stor hund och väljer mellan Leonberher och RRB så skulle jag säga att det förmodligen blir lättare med en Leonberger då dom är lite mer sävliga i sin natur. Därmed inte sagt att en RRB behöver bli ett problem  ;)

Men det är mindre risk för att det blir olycksfall om man har en stor ras med sävligare läggning än om man har ett stort "popcorn"

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Kira

• Småland
« Svar #9 skrivet: 14 okt-11 kl 16:29 »
Jag har haft både stora och små hundar ihop. Det går bra men man måste tänka på vissa saker. Bland annat att dämpa lek och försöka undvika situationer där det kan bli rusningar. Enda olyckan jag har haft när jag hade stor och liten hund samtidigt var just i en rusningssituation då min lilla hund blev översprungen ramlade och slog av korsbandet  :(

Om du ska skaffa stor hund och väljer mellan Leonberher och RRB så skulle jag säga att det förmodligen blir lättare med en Leonberger då dom är lite mer sävliga i sin natur. Därmed inte sagt att en RRB behöver bli ett problem  ;)

Men det är mindre risk för att det blir olycksfall om man har en stor ras med sävligare läggning än om man har ett stort "popcorn"

Låter som jag skulle skaffa en leonberger då, är de svåra att fostra?

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser