Hej alla!
En newbie här på forumet, även ny inom fårvärlden. Haft sex tackor sen i maj.
Nu har en av de mest sociala tackorna blivit halt.

När hon står stilla, då lyfter hon på benet så att hon står på tre ben. När hon går då lirkar hon verkligen illa på det benet. Framben det handlar om, de andra fåren mår fint.
Eftersom hon är så tam och mysig av sig har jag kollat av henne noga utan att hitta något. Hon känns lite varmt och svullen över det benet i kotleden och ner mot ballen. (heter det så på får också?). Benet är inte brutet iallafall - tack och lov för det!
Verkade klöven på det benet också - de blev alla klövklippta i maj/juni. Såg dock ut som det börjar bli dags för klippning igen snart men iallafall så verkade jag henne på det benet för att se om hon hade någon röta eller sår i klöven och det fanns inget att anmärka på - vad jag kunde se, och hon var lika halt efter verkningen.
Just nu gissar jag på att hon stukat benet, hon går(haltar) runt och betar med de andra så hon mår ju bra i övrigt. Som sagt så känns hon lite varm och svullen men det kan ju lika gärna vara det att jag verkligen letar fel och då tycker det känns som det är skillnad - det är alltså så liten skillnad.

Häst/hundmänniska som man är sen gammalt så tänker man ju genast "boxvila" "bandage" osv. Dock har vi beslutat att just nu avvakta tills i morgon och se hur det ser ut, hon får gå ute på betet med de andra med andra ord.
Min fråga är; hur ska man göra om hon inte blivit bättre tills i morgon? Ska jag stänga in henne och en väninna i fårhuset så att hon får vila benet? Ska jag lägga på bandage? Kylbalsam/kylliminment för häst har jag hemma - kan det vara något att smörja på benet om det är varmt i morgon med? Eller är det "bara bra om hon rör på sig" för att inte bli stel?