Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isbildning i frysen  (läst 15199 gånger)

Hundens Husse

• Västergötland
Isbildning i frysen
« skrivet: 06 sep-11 kl 19:47 »
Jag har en fullhöjdsfrys modell något äldre (gissningsvis första halvan av 90-talet, en Electrolux TF 1041 enligt skylten inuti men jag får i stort sett bara kyrilliska träffar när jag söker på den modellbeteckningen, och jag saknar handboken) som följde med när jag köpte huset. Den har plötsligt börjat bete sig märkligt: jag får en enorm isbildning i överkant invändigt. Flera gånger de senaste veckorna har jag knackat bort nästan decimeterlånga istappar, och gissningsvis en tredjedel av "innertaket" (finns säkert något ord för det också...) i frysen är istäckt trots att jag försöker att försiktigt knacka bort så mycket som det rimligen går. Frysen körs i stort sett full och jag kan inte konstatera några otätheter kring tätningslisten i dörren. Den är ordentligt avfrostad för bara några månader sedan.

Är det kompressorn som sjunger på sista versen, så att jag i praktiken blir tvungen att mycket snart köpa en helt ny frys? Eller kan man tro att det är något som är lätt åtgärdat? Att jag kommer att behöva byta kyl/frys inom en inte alltför avlägsen framtid har jag hela tiden räknat med, men det vore trevligt (om inte annat ekonomiskt) om jag inte behövde göra det precis just nu.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

Cyklisten

• Gäst
SV: Isbildning i frysen
« Svar #1 skrivet: 06 sep-11 kl 20:02 »
Vad är temperaturen i frysen?

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 06 sep-11 kl 20:30 »
Vad är temperaturen i frysen?

Pang på rödbetan, digitaltermometern kunde inte riktigt bestämma sig mellan -17,9 och -18,0. Stämmer bra med att jag ställde in frysen (med icke temperaturgraderad termostat) att hålla ungefär -18 grader, med en helt annan termometer som referens.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 06 sep-11 kl 20:42 »
Om det blir mycket is i frysen och det inte beror på att man har ställt in blöta och/eller opaketerade saker för infrysning, så kan det inte gärna bero på något annat än att dörren är otät. Kolla noga att inte dörren har blivit skev, och att skåpet står jämnt på alla fyra fötterna så att inte det har blivit skevt. Kolla också att inte dörrgångjärnen har rört på sig eller börjat glappa så att dörren har hamnat för långt från skåpet på gångjärnssidan. Ofta sitter gångjärnen i avlånga skruvhål för att kunna justeras, och om skruvarna inte är hårt åtdragna kan de krypa utåt med tiden.

Ibland kan man hjälpa upp en skev dörr genom att trycka till den extra - inte bara på handtaget utan även längst upp och längst ned - varje gång man stänger den.

Cyklisten

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 sep-11 kl 20:47 »
Jaha, det var ju tråkigt, nej jag menar bra. Om det hade varit onormalt kallt kunde det ha varit en trasig termostat.

Jag tycker det verkar som överlisten är otät. Har du kollat tätheten genom att sätta ett papper mellan list och dörr och känna efter om pappret sitter fast?

Det kanske är vädret? Extra mycket fukt i luften?

JOW

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 06 sep-11 kl 20:51 »
Byt ut ditt gamla frysskåp mot en 5-8 år gammal frysbox från Blocket. Betydligt energieffektivare och kostar typ 500:-

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 06 sep-11 kl 21:16 »
Om det blir mycket is i frysen och det inte beror på att man har ställt in blöta och/eller opaketerade saker för infrysning, så kan det inte gärna bero på något annat än att dörren är otät. Kolla noga att inte dörren har blivit skev, ...
Jag tycker det verkar som överlisten är otät. Har du kollat tätheten genom att sätta ett papper mellan list och dörr och känna efter om pappret sitter fast?

Det var ju en idé. Nej, det hade jag inte kollat, men jag gjorde det nu och mycket riktigt så verkar det vara lite otätt i mitten av överkanten av dörren. Det stämmer rätt bra med var en stor del av isbildningen mot dörren är, så kanske är det i så fall bara tätningslisten som behöver bytas? Skev verkar dörren däremot inte vara, både öppen och stängd håller vattenpasset med mitt ögonmått om att den sitter helt rakt.

Infrysning hade jag kunnat tänka mig själv också att det var om det inte var för att det återkommer gång på gång utan att jag ställer in något nytt.

Byt ut ditt gamla frysskåp mot en 5-8 år gammal frysbox från Blocket. Betydligt energieffektivare och kostar typ 500:-

Förutom att jag inte har någonstans att göra av en frysbox till, då.

Fast att en bättre begagnad frysbox vore energieffektivare är nog ganska troligt, på skylten inne i frysen står angivet 225 W och i juli använde jag totalt 323 kWh enligt elnätsfakturan. Dvs i juli hade jag en snittförbrukning på 434 W. Nu tror jag inte att frysen står för en så stor del av förbrukningen, men att det finns energieffektivare alternativ är helt säkert. Som jag sa redan i första inlägget så räknar jag kallt (haha) med att byta ut kyl och frys inom en inte alltför avlägsen framtid ändå, det är just nu som jag gärna vill undvika större klumputgifter i den mån det går.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 07 sep-11 kl 16:20 »
Uppgiften på märkskylten talar om vilken effekt frysen drar då kompressorn är igång, men eftersom den normalt inte går hela tiden utan termostaten stänger av den ganska långa perioder, så blir medeleffekten betydligt lägre.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 23 sep-11 kl 22:18 »
Det blir bara frost när det är otätt eller om man upprepade gånger stänger in fuktig luft. Vi har haft mycket problem på jobbet med detta under de dagar (veckor alltså) då det regnade. Antingen så gör man nåt åt det eller så gillar man läget:

http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=356
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser