Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur få duvor att häcka?!  (läst 2478 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Hur få duvor att häcka?!
« skrivet: 22 aug-11 kl 22:55 »
I vår/sommar har jag gjort ALLT för att mina påfågelduvor ska häcka!
i vintras fick de fram en unge. Men sen dess INGET mer!

De har ruvat några gånger (3 ggr??) på marken i år, men varje gång regnet kommer blir boet förstört!
Jag har haft hyllor, korgar, lådor, kartonger, små hus m.m men det verkar inte locka!!!
har lagt in björkris och halm (som de bygger bon av) som jag läst gör att de blir mer sugna, men det verkar inte locka heller...

De är jämna par i buren.

Vad gör jag för fel?  ???  ::)  o:)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

shimibi

• Skåne
SV: Hur få duvor att häcka?!
« Svar #1 skrivet: 23 aug-11 kl 21:37 »
Skaffa några par brevduvor och byt ägg brevduvor är trogna ruvare

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 23 aug-11 kl 22:11 »
efter illerbesök i vintras så hade jag endast 5duvor kvar... nu är de 15st... tycker att duvorna löser förökningen bra själva. :)..
Fjäderfän och kaniner

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 23 aug-11 kl 22:36 »
efter illerbesök i vintras så hade jag endast 5duvor kvar... nu är de 15st... tycker att duvorna löser förökningen bra själva. :)..
Inte här iallafall :(
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 23 aug-11 kl 22:43 »
jag har mina duvor i grupp och låter dem föröka sig fritt... ett par lerskålar med tillhörande filtmatta..  har även en trälåda med en liten öppning på 10x10cm som de gärna häckar i... hö och pinnar bygger de bona av samt kaninhår.. de flyger fritt och plockar bomaterial runt kaninburarna hemma...
Fjäderfän och kaniner

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #5 skrivet: 23 aug-11 kl 23:18 »
jag har mina duvor i grupp och låter dem föröka sig fritt... ett par lerskålar med tillhörande filtmatta..  har även en trälåda med en liten öppning på 10x10cm som de gärna häckar i... hö och pinnar bygger de bona av samt kaninhår.. de flyger fritt och plockar bomaterial runt kaninburarna hemma...
Har mina i grupp
Låter de föröka sig hur de vill
Har skålar
Har ett trähus med en liten öppning, gissningsvis ca 10 cm x 15 cm
Har halm och pinnar

:P Får väl helt enkelt vänta tills nästa år igen och hoppas på bättre tur då!

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 2 användare
sökaren men hur, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser