Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa tipsen mot sommareksem?  (läst 7781 gånger)

kirin

• Västerbotten
Bästa tipsen mot sommareksem?
« skrivet: 05 aug-11 kl 21:13 »
Har ett äldre sto som lider av sommareksem.
Har nu första sommaren jag haft henne kört med boett eksemtäcke, heltäckande flughuva, supershield (tror jag myggmedlet heter), anti itch salva och en sårsalva.
Trots detta ser det ut som att hon kommer att vara manlös innan sommaren är över, så nu tänkte jag höra om det är någon som har några bra tips mot detta utöver det jag redan testat?
Bor på gård i Växtzon 5/6 och har kallblodshästar, Bjurholmshöns, värmlandsfår, gotlandskaniner, hund och katt.

flax

• Halland
SV: Bästa tipsen mot sommareksem?
« Svar #1 skrivet: 05 aug-11 kl 21:37 »
Jag köper en salva som heter AVS14 hos Börjes/Granngården eller liknande. Smörjer enligt anvisningarna på flaskan redan från april och håller på till september....

Kombinerar med flugtäcke, samt inställning i box när ohyran är som värst vid sextiden på  kvällen.

Min exemponny håller sig oftast rätt så fin och klådfri med denna behandling.

Lycka till!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 05 aug-11 kl 21:52 »
Det viktigaste är att börja täcka redan när snön förvinner .
Om man är för sent ute så har det redan börjat klia o då är det för sent .
Ett enda knott gör katastrof för en kli-häst.

Nylanders tycker mina hästar om faktiskt och antiklåd tinktur .
Håll ghästen så ren som möjligt oxå , massa tvättar hjälper .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

kirin

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 07 aug-11 kl 08:45 »
Tack för tipsen!
Blir att slänga på eksemtäcket tidigare nästa år och införskaffa den där salvan.
I år gör jag mitt bästa för att minimera skadorna som redan är gjorda =/
Bor på gård i Växtzon 5/6 och har kallblodshästar, Bjurholmshöns, värmlandsfår, gotlandskaniner, hund och katt.

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #4 skrivet: 07 aug-11 kl 09:09 »
Vår rottweiler hade svår eksem. Gav henne kur med kalk+alger från Alg-Börje. All eksem försvann. Kom tillbaka då och då hjälpte då med liten dos för att det skulle avta igen. Finns kanske kur för häst oxå?/Y
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Jeanette Johansson

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 12 aug-11 kl 12:06 »
Vetriderm, en balsamspray, hjälper till att fukta. Det blir inte kletigt som med tjärsalva. Finns på apotek.

Hööks har ett mycket billigare eksemtäcke som jag provar i år och det har hållt jättebra. Köp två och tvätta ofta. Jag skippar huvan och använder vit nätmössa med öron i stället. Täcke konsekvent alltid utom om det blåser så knotten inte kan flyga alls.

Switch (apotek).

http://www.boleproducts.com/BOLEB2C/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?Key=1220557 en myggfångare vi satte i lösdriften i år. Från hysteriskt kringtöltande märr till lugn häst som står mycket inne i lösdriften under myggtimmarna.

Tjärsalva på tuttarna och ben/karleder.

kirin

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 12 aug-11 kl 22:34 »
ylvak; alger... ja, när du nämner det... vår hund hade också något eksemliknande som upphörde sen vi bytte till ett foder med alger i. I hästsammanhang vet jag dock inte, blir att googla lite ;)

Lorita; nej, alsikeklöver tror jag inte är problemet. Ganska säker både med tanke på att vi har väldigt lite klöver både på åkrarna vi tar hö ifrån och betet de går på, men även eftersom jag köpte henne i höstas och fick kontakt med hennes gamla ägare som berättat att hon eksemen började när hon var runt sex år (idag är hon nitton). Men tack för tipset!

Jeanette; tack för tipset om eksemtäcket! Har funderat på vilket jag ska köpa nästa år (årets är snabbt på väg att bli förbrukat), men svårt att veta vad som är bra och inte bra.
Myggdödare lät inte heller fel :)

Här laddar vi redan för nästa sommar!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 12 aug-11 kl 22:44 »
Jag har provat dom billigare o kommer inte använda dom igen ,dom går sönder aldeles för lätt o hasar snett osv .
Jag använer boetts bruna el liknande täcken.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

flax

• Halland
« Svar #9 skrivet: 12 aug-11 kl 23:04 »
Har provat alla varianter, tror jag...och det verkar inte sitta i priset, utan olika modeller passar olika hästar... huvudsaken det sitter bra runt hästen från början.
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 13 aug-11 kl 10:19 »
Ja så kan det säkert vara .

kirin

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 14 aug-11 kl 10:03 »
Angående det här med eksemtäcken. Täcket som mitt sto har nu är egentligen lite litet åt henne, men när jag googlade efter boett täcken hittade jag bara storlekar för islandshäst, där stor islandshäst var största storleken.
Finns det större boett täcken än så och vart hittar jag dem i såna fall?
Hon är ganska bra på att klia sig och har lyckats ha sönder täcket en del redan. Blir att sätta sig och sy snart...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 14 aug-11 kl 12:20 »
http://www.hastprodukter.se/productlist.asp?catid=8&gclid=COTenrvHzqoCFcUXzQodWm7B1w
Jag köpte det som ser ut som boetts bruna täcke o det är superbra !
Min häst har tidigare i sommar slaktat tre skittäcken pga att det har ju kliat ändå , insekterna har bitit igenom antar jag .
Men med detta täcke så är han helt lugn o jag har inte behövt rätta till det ens på en vecka .
Dom andra gled snett hela tiden .

kirin

• Västerbotten
« Svar #13 skrivet: 16 aug-11 kl 09:11 »
Tack för tipset!
Lär behöva två till nästa sommar.
Idag blir det att sy ihop den långa reva hon lyckas göra i sitt nuvarande boett täcke :(

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 16 aug-11 kl 21:57 »
Japp man får lära sej att sy eller limma när man har kli-häst  ;D

Nina W

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 22 aug-11 kl 10:40 »
Knotten biter där dom kommer åt, så om inte täcket täcker överallt, eller om du inte smörjer in ordentligt med insektsmedel där det inte täcker, så blir hon biten och får exem ändå. Så enkelt är det. Blesa hade exem i sexton år så jag hade tid att lära mig... Men var jag bara riktigt noga så höll hon sig exemfri och kliade inte bort det minsta av sin vackra man. Jag hade först Boett-täcken men hon rev sönder dom stup i kvarten, dessutom så täckte de inte ljumskarna. En sömmerska i Säffletrakten tog fram ett starkare täkte med korta ben på och ljuverskydd i samarbete med ett stuteri. Om du pm-ar mig så kan du få sömmerskans tele-nr. Hon borde kunna sy åt större häst än islänning också. För övrigt så fastnad jag för RB 86. Det står att man ska spä ut den men då blev den för svag. Jag använde den koncentrerad och smorde in utsatta ställen varannan dag. Jag köpte Fenuril i ettkilos pumpflaska på apoteket, finns bakom disk så man får fråga. Den är inte alltför fet så man kan gnida in man och svansbotten med den. Ekholms prob-shampo är jättebra, bra att duscha hästen en gång i veckan om möjlighet finns till det. Och så hade jag kortisonlösning -flytande. Bättre med lösning än salva till man och svans. Med hjälp av kortisonet och noggrann vård så kunde jag få henne att sluta klia sig än om hon börjat. Jag började inte med täckte direkt då snön försvann utan då första varma nätterna kom -brukar vara i början av maj här i Värmland. Det var lätt att se på Blesa då knotten kom också för hon visade det innan hon fick klåda! Hon hatade dom små odjuren. Och efter första frostnatten är dom borta! Jag jublade om det kom en järnnatt och kanske till och med snöblandat regn i böjan av oktober. Vad betyder frusna blommor om hästen kan gå täckesfri?! En varm höst fick hon dras med täcket tills i början av november. Lycka till.

Dillen

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 22 aug-11 kl 17:59 »
Hagmarkerna kan också spela stor roll, på en blåsig slätt är det ju inte lika mycket knott som i en halvsank skogsmark el. liknande =).

Det finns även flera alg - eller örtblandningar på marknaden, hur bra de är vet jag inte..
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #17 skrivet: 23 aug-11 kl 11:27 »
Har inte haft några mygg eller knott här nu på länge då nätterna är ganska så kalla , testar att låta min gå utan täcke nu några dagar *håller tummarna*

kirin

• Västerbotten
« Svar #18 skrivet: 23 aug-11 kl 15:55 »
Nina, har PM:at dig :)

Måste säga att det här är första gången jag längtar till hösten och frostnätterna, bara för Snärtas skull.
Det är ju inte så långt borta häruppe, kikade på termometern och det har redan varit nere i +1 grad sista veckan.
Kan alltid hoppas att de dör bort snart...

Lagningen av täcket gav då inget, nu rev hon upp allt igen...

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
« Svar #19 skrivet: 30 aug-11 kl 10:09 »
Jag har haft ett par eksemhästar på gården, inte mina men de har klarat sig bra genom bra foder, linfröolja ( det ska de ha minst 3 ,månader innan knottsäsongen börjar, de får ett pumpslag varje dag), Probimin och Biopromin-mineraler köpta på AME-produks, för magens skull. De har också haft hela eksemtäcken och huva, från början av våren innan första knotten ens syntes till sen höst då minsta lilla knott >:D var borta. De har även haft tillgång till ett knottskyddat vinsskydd i sommarhagen. Två dörrar täckta av plastremsor och inga fönster då det blir mörkt inne. Där är de gärna och slipper undan odjuren. Även de som inte har eksem.
 Smörjer med skillingarydsalva under magen och skapet, spraya med  Horse Shield och vanlig flugspray var och varannan dag. Använder Aloe vera på sår, Första hjälpen-spary är bra också.
Det är ett himla jobb att ha en ekesemhäst. Men det går att få dem att må bra. Men jag vill aldrig ha en eksemhäst om jag kan slippa.
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser