Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "knöliga" ägg ?  (läst 13663 gånger)

Skojarbråten

  • Inlägg: 821
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #20 skrivet: 17 feb-07 kl 12:35 »
Fast det står inget om avlivning, utan att de ibland får följdinfektioner med bakterier som leder till ökad dödlighet.

Och sen:
"Flocken återgår sällan till normal äggproduktion efter ett IB-utbrott." Om det står så borde de ju kunna tillfriskna åtminstone? Och man kan se till att få bort smittan utan att behöva avliva alla, sanera och vänta i en månad innan man skaffar nya?

Det står också att "akut sjuka djur obduceras"... Ja, men vad är akut sjuk? Skrovliga ägg? Hönsen verkar det ju förövrigt inte alls vara något fel på? Hade det inte varit för äggen så hade jag aldrig kunnat gissa att något inte var som det skulle med dem.

Hur fasen ska man tolka detta? Och om man vaccinerar alla nu?
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #21 skrivet: 17 feb-07 kl 13:28 »
Vid konstaterat utbrott  rekommenderas att slå ut hela besättningen och sedan totalsanera innan nya djur sätts in.


Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Skojarbråten

  • Inlägg: 821
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #22 skrivet: 17 feb-07 kl 13:52 »
Hur är det med smitta till andra fåglar? Det står att den drabbar tamhöns, vilket borde betyda att anka och vaktel inte blir drabbade? Står heller inget om de fåglarna kan agera smittbärare.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #23 skrivet: 17 feb-07 kl 14:09 »
Hur är det med smitta till andra fåglar? Det står att den drabbar tamhöns, vilket borde betyda att anka och vaktel inte blir drabbade? Står heller inget om de fåglarna kan agera smittbärare.

SVA säger:
"Sjukdomen drabbar endast tamhöns (inga andra fjäderfän)."
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Florina

  • Gäst
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #24 skrivet: 17 feb-07 kl 15:12 »
Ja herregud va sjukdommar det finns :o Tänk va man lär sig saker av varandra här :)

Skojarbråten

  • Inlägg: 821
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #25 skrivet: 17 feb-07 kl 15:43 »
Knöliga ägg har dock funnits i alla tider verkar det som. Hos oss värpte någon höna då och då knöliga ägg som påminner om de på Rosas bilder.

Ja, det var väl något sådant jag trodde från början, och senare hoppades på... Jag får helt enkelt ringa några veterinärer samt SVA på måndag morgon. Samt konsultera några av de äldre "bönnera" här i närheten, kanske?

Ursäkta min dåliga franska, men FAN också.  :'(
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Anna.D

  • Inlägg: 278
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #26 skrivet: 17 feb-07 kl 19:29 »
men är det inte så att om en höna har äggledar inflamation så kan även äggen bli konstiga,mindre och lite knöliga?/Anna

Skojarbråten

  • Inlägg: 821
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #27 skrivet: 17 feb-07 kl 20:11 »
men är det inte så att om en höna har äggledar inflamation så kan även äggen bli konstiga,mindre och lite knöliga?/Anna

Det vore ju grejt i så fall! Får se om jag hittar nån vet på måndag som vet.

Nu i kväll låg det iaf några helt perfekta ägg i redena. Och alla mår bra, ingen hostar eller nyser och har inte gjort förut heller.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #28 skrivet: 17 feb-07 kl 21:47 »
Nu i kväll låg det iaf några helt perfekta ägg i redena. Och alla mår bra, ingen hostar eller nyser och har inte gjort förut heller.
Vuxna höns får inga såna symptom vid IB. Bara knöliga/åsiga ägg.
Men håll koll på dina ägg ett tag så ser du ju om det fortsätter. Kanske kan du skicka in ett knöligt ägg till SVA ?
Då får du ju veta säkert om det "bara" är Äggledarinflamation som orsakat defekter på skalen.

Lägg in en bild här förresten så får vi se ett av dina knölägg !
Alltid intressant.  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Skojarbråten

  • Inlägg: 821
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #29 skrivet: 17 feb-07 kl 22:11 »
Nej, jag läste mig till det, men jag har kycklingar som bor bredvid, och ingen av dem verkar andtrutna på något vis, tvärtom. (Hur länge är man förresten kyckling? Dessa är nu ganska precis två månader.)

I sammanhanget känns det som väldigt mycket bättre om en har äggledarinflammation än att jag måste ta bort alla. Ska försöka hitta en kamera och se om jag kan ta kort.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #30 skrivet: 17 feb-07 kl 22:49 »
Kyckling upp till -->6 veckor,
7 - 15 veckor är man unghöna,
och blir höna när man är 16--> veckor (4 mån).

i alla fall om man är en Värphybrid (som t.ex Lohman, Derco m.fl. )


« Senast ändrad: 19 feb-07 kl 21:41 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Skojarbråten

  • Inlägg: 821
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #31 skrivet: 18 feb-07 kl 09:12 »
Kyckling upp till 6 veckor,
7 - 15 veckor är man unghöna,
och blir höna när man är 16 veckor (4 mån).


Har kanske inget med smitta och symptom att göra, men de här blir ju inte vuxna förrän vid ca 10 månader? Fast höna kanske det kallas även innan de ev börjar värpa?
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

codo

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #32 skrivet: 23 mar-10 kl 12:50 »
Hej
Pardon my strange Swedish...I'm still learning...

Våra höns har  värpt skrynkliga ägg ännu sedan vi skaffade dem i höstas – typ vartannat ägg är konstig på något sätt. Vi skaffade 3 höns (Pia, Fia och Greta) och en tupp (Alfred) från början men Greta  fick jag avliva efter bara någon vecka för att hon var väldig hängig och stillasittande - hon värpta inga ägg heller och hade rätt kraftig med kalkben som blev inte bättre med behandling... löss hade hon också  ::). Det är mitt eget fel som var så ”grön” när jag köpte, fast jag har nästan lust att ”name and shame” hon som sålde stackars djuren.

I alla fall, förra veckan blev Pia hängig och en stor klump slem hängde från rumpen (såg ungefär ut som krossade ägg blandad med bajs. Hon tillfrisknade själv och verkar rätt pigg nu. Hon har dock inte värpt några ägg sedan dess... hon går och sätter sig i redet i ett par timmar men det kommer inga ägg. Fia blev också lite skitig vid rumpan förra veckan men inte särskild hängig. Sedan dess har hon värpt hyfsad normala ägg, om än mindre storlek än vanlig. Tuppen Alfred har varit pigg och frisk hela tiden.

Så till min fråga: vi hade tänkt att ta med hönsen till sommarstugan till påsken och senare över sommaren men nu undra jag om det är kanske dumt att göra så då det finns risk för att de smittar ner hönshuset där? Vi kanske flyttar ditt permanent i framtiden och i så fall vill vi har flera höns. Är det kanske bättre att börja om från början med en ny flock (från avelsägg den här gången)? Tuppen är dock väldig fin och det skulle vara synd att behöva ha ihjäl honom...

Vad tror ni?

codo

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #33 skrivet: 23 mar-10 kl 12:58 »
Knöliga ägg låter som infektiös bronkit.

http://www.sva.se/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Virussjukdomar/Infektios-bronkit-IB/

IB smittar inte via kläckägg. En av de många sjukdomar man undviker på det sättet.

codo

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #34 skrivet: 24 mar-10 kl 11:21 »
Hej Ulric

Tack får svaret! Du rekommendera alltså att jag börjar om med en ny flock från klackägg?

/codo

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #35 skrivet: 24 mar-10 kl 11:35 »
Eftersom IB "går i arv" kan man sända ägg till SVA och de tar ett prov på gulan och konstaterar ev sjukdom

May

  • Inlägg: 42
    • Skåne
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #36 skrivet: 31 mar-10 kl 11:04 »
Hej "Skojarbråten",
det låter som att dina hönor är av en ras som lägger många ägg. Oftast är det så att fde lättare får ägglederinflammation när de blir lite äldre. Det är inget farligt, men har att göra med alla ägg de lägger...så ta det lugnt, jag tror inte att det är någon fara i och med att alla dina andra djur mår bra. Det enda som det syns på är att äggen kan få lite ojämnheter i skalet, hönorna kan du passa på att ge lite fler essentiella oljor från frön, eks. undulatfrön. Det minskar risken för inflammationer och lugnar de inflammationer som redan finns. Ibland försvinner det av sig självt, ibland inte. Men vitaminer, mineraler och särskilt essentiella oljor brukar hjälpa väldigt bra på inflammationen och hönans hälsa. Ha en bra dag - Maybritt//
Har några härliga djur här på gården som hjälper mig att ta en lugn stund emellanåt bl.a. en dansk-svensk gårdshund, bondkatt, skånegäss, löpankor, höns, ko, linderödsgrisar och kaniner.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 1 användare
Henrik1983

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser