Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Projekt Lill-Vicke  (läst 41019 gånger)

Radar

• Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #60 skrivet: 17 sep-13 kl 15:21 »
Nu börjar jag vela mellan en massa olika motiv på knopparna. Det kanske är bäst att låta det lugna ner sig över vintern med dessa. Jag kanske hittar något lämpligt färdigt, som är lätt att modifiera till att användas som knoppar. Det vore enklast.

Det verkar som min kompressor är lite för vek för kapmaskinen jag köpte. Den går använda bara några sekunder med fullt tryck i tanken, sen orkar den inte längre. Vi ska se om vi kan hitta någon större tank att koppla till.

I lördags blev det lite svetsat. Enligt vad jag kunde förstå är högra sidan under golvet nu klart. Hoppas att han hinner med vänstra sidan innan vintern. Jag tänker inte stressa på honom, men hoppas lite kan man ju göra.

Jag har jobbat lite i bagaget igen. Anledningen till att jag inte gjort färdigt i de bakre hörnen är att jag varit lite snål med plåten. Jag ansåg att det var viktigare att använda den till rostlagningen. Men nu tog jag mig i kragen och köpte en plåt till och behöver inte snåla längre. Vi behöver ändå plåt till lite annat på gården.

Bild ett visar hur hur det ser ut utan plåt i hörnen.

Därefter med plåt som täcker. På ena bilden syns även kartongbiten jag använde som mall. Nu ska plåtarna bara finjusteras lite innan jag lägger på lite grundfärg.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

blizzard

« Svar #61 skrivet: 26 sep-13 kl 23:14 »
Kanske ett hål att stoppa i ett finger och dra ut skivan,istället för en knopp som sticker ut kan vara smidigare.
Annars räcker det ju egentligen med en liten legobit för att kunna få grepp och kunna öppna.Kan ju vara av trä också.

Har du övervägt att göra sidorna i tex masonite eller tunn faner/plywood ist för i plåt?

Jag har en känsla av att det skulle bli tystare och inte så "vasst",förstår du hur jag menar?

Det låter ju bra att rostlagningen går framåt, skulle vara roligt att se lite bilder på plåtjobben ;)

blizzard

« Svar #62 skrivet: 08 nov-13 kl 20:00 »
Hoppas att det går bra med ditt projekt :)
Ser fram emot ev bilder på framsteg så småning om...
Men jag vet hur det är,rom byggdes inte på en dag så... ;)
Ge inte upp :)

andtol

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 08 nov-13 kl 20:02 »
Bra att du lyfter detta projekt!

Mer bilder! :)

Radar

• Jämtland
« Svar #64 skrivet: 10 nov-13 kl 16:19 »
Förlåt mig, ty jag har slarvat.
Jag har haft en hel del annat att tänka på, på sistone så jag har glömt att uppdatera.
Bl.a har jag klantat till det för två veckor sedan. Ni kommer ihåg att jag körde av vägen med saaben?
Jag körde av igen!! Bara några hundra meter ifrån samma ställe, utan personskador den här gången.
När allt stannat av kollade jag av hur det gått för mig, och om bilen gick att starta. Sen ringde jag upp växeln:
-Tjenare, det är Radar. Jag blir sen idag. Jag har kört av vägen.
Vx -När tror du att du kan vara igång då?
-Men ingen aning. Först och främst ska jag försöka ta mig upp ur diket.
Vx -Fram till sju är det ganska lugnt, så det vore bra om du kommer ut till dess.
Det var dåligt med sympati där minsann. ::)
Den här gången gick det galant att ta sig upp ändå. Körde en Nissan Terrano -88, så på lågettan var det bara att köra upp sedan jag tittat lite på hur terrängen såg ut. Men den drog kraftigt åt höger, så det var till att ta det väldigt lugnt. Nu blev jag inte så sen ändå. 05:20 var jag inloggad och i trafik.
Faktiskt hade jag helförsäkrat så jag fick några tusenlappar kvar när självrisken dragits av. Men det har varit ett pusslande för att ta sig till och från jobbet ett tag. I går fick jag tag på en Ford Mondeo kombi från -00. Ingen 4-hjulsdrift, men något att åka i iaf. 5 000:- tyckte jag den kunde vara värd. Några småbucklor, men i övrigt i skapligt skick. Aningen rost i skärmkanter naturligtvis. Lite slipande och ny färg så är det fixat.

OK, Lillvicke igen.
Sidorna i bagaget är i plywood, men de bakre hörnen måste böjas ganska kraftigt, så därför fick det bli plåt där. Allt ska ju kläs med samma matta och kanske någon gummilist, så jag tror det kan bli ganska bra. De dolda utrymmena kan nog komma att kläs med kanske liggunderlag eller nåt för att slippa lite skrammel från sånt som förvaras innanför.

Lite mer rostjobb hanns med innan vinteridet:
Golvet på förarsidan bortkapat.

En plåt lätt punktad på plats. Det blir inga pressningar i golvet. Det får i så fall någon framtida originalrenoverare fixa.

Taunusen utrullad för att rullas in i den andra garageporten. Vi kan behöva den första under vintern för eventuella småfix på någon bil eller bara för att slippa sopa av snön innan man ska iväg.
Tyvärr var detta en mulen dag, så färgerna kommer inte till sin rätta.

Nu lär det knappast bli något mer gjort förrän björnen krupit ur sitt ide och isarna gått från mina fiskevatten.

Tompas11

• Västmanland
« Svar #65 skrivet: 16 nov-13 kl 11:51 »
Radar - du måste vrida på ratten när vägen svänger. ;D

Det är en väldigt läcker modell på Taunusen, man ser ju tydligt varifrån inspirationen kommit.
Ser fram emot vidare renovering när solen återkommer... ;)
If it doesn't work, chrome it!

Radar

• Jämtland
« Svar #66 skrivet: 23 nov-13 kl 16:48 »
Kanske jag vrider för mycket på ratten :-X
Det är ett avsnitt av 45:an där det ofta är bilar som kör av.
I dag var det en ny olycka i omedelbar närhet. Jag känner igen dikeskanten.
http://op.se/nyheter/blaljus/1.6522525-tre-till-sjukhus-efter-singelolycka med en filmsnutt.

Angående Mondeon jag köpte, så visade det sig att grannens vrak är samma modell, fast en -97:a. Den Skulle jag få gratis om jag transporterar bort den därifrån. Dessutom samma färg som min. Där har jag en hel del reservdelar. Om någon behöver något kan jag säkert sälja för en billig penning. Han har även en likadan grön han vill bli av med. Min är vit, båda kombi.

Radar

• Jämtland
« Svar #67 skrivet: 02 feb-14 kl 20:12 »
Nu har jag bestämt mig.
Om knopparna till luckorna alltså i bagaget. Det får bli den enklaste varianten. Helt enkelt magnetlås och några passande möbelknoppar.
Kanske något i den här stilen?

andtol

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 03 feb-14 kl 09:11 »
Kul att se liv i tråden igen!

Jag funderade på din bil häromdagen när jag blev sugen på en gammal Saab... ;)

Coola knoppar!

Radar

• Jämtland
« Svar #69 skrivet: 04 feb-14 kl 11:39 »
Lite liv i tråden blev det kanske, men i garaget blir det inget liv än på ett några månader. Den här veckan är det väl dräglig temperatur ändå, med bara några minusgrader. Till helgen förutspås till och med en plusgrad. Men vi får säkert några kallperioder till innan björnen tittar ur sitt ide.

En gammal Saab V4 vore kul att ha. Speciellt en kombi.
För ca 2 år sedan fick jag nys om en engelsk kusin till min Taunus. En -65:as Cortina till ett bra pris och vad det verkar i bra skick. Visserligen snikmodellen, men vore kul ändå. Senast jag åkte förbi stod den kvar, var väl i början på december. När ekonomin tillåter blir det nog ett bud på den.

I går var jag och tittade om mina mattor kommit ut i handeln ännu. Det verkar vara lite för tidigt på säsongen ännu.
I övrigt  blir det bara drömmar och planering på hur det fortsatta arbetet ska utföras.

andtol

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 04 feb-14 kl 11:49 »
Japp, en kombi. Likadan som vi hade när jag "var liten". Lastade full med barn, packning och skidor på taket och sen till fjälls. Roligast var att sitta i bagaget.

I övrigt  blir det bara drömmar och planering på hur det fortsatta arbetet ska utföras.

Drömmar är nog så viktiga! :)

Radar

• Jämtland
« Svar #71 skrivet: 06 feb-14 kl 12:04 »

Drömmar är nog så viktiga! :)

Det kan jag hålla med om. Drömmar skapar idéer.
Det tyska smeknamnet på Taunus P2-modellen var "Barockenwagen". Det gör att jag lite diskret skulle vilja smyga in något sådant mönster på olika ställen.
En sökning på "mönster barock" och väljer bilder ger en massa intressanta träffar
https://www.google.se/search?q=m%C3%B6nster+barock&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=A2TzUumWD6qC4gSgwYCIDQ&ved=0CCoQsAQ&biw=1280&bih=636
En sökning på "mönster tatoo" och bilder ger också en del uppslag.
https://www.google.se/search?q=m%C3%B6nster+barock&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=A2TzUumWD6qC4gSgwYCIDQ&ved=0CCoQsAQ&biw=1280&bih=636#q=m%C3%B6nster+tattoo&spell=1&tbm=isch

Radar

• Jämtland
« Svar #72 skrivet: 21 jul-14 kl 16:31 »
Nu har vi faktiskt jobbat lite igen. Några timmar torsdag, fredag och lördag.
Några bilder där man kan se lite olika ställen där det sitter ny plåt. Jag orkar inte räkna upp alla ställen. Allt som är bytt är heller inte med på bilderna.
I balkarna är det isvetsat 1,5 mm plåt och golv och andra plåtytor 0,75 mm.
Lite mer än två m2 0,75-plåt har det gått åt och några dm2 1,5.

Radar

• Jämtland
« Svar #73 skrivet: 21 jul-14 kl 16:52 »
Vad vi vet ska alla 2-or på grund av rost nu vara åtgärdat. Tjohooo!!!
Mer finns att göra, men det får bli senare. Några avgasdetaljer måste förstås köpas och monteras, men sånt är bagateller i jämförelse.

Nu ska golvet målas och behandlas både under och över.
Har jag frågat tidigare om vilka bitumen-mattor som kan vara lämpligast? Om inte så gör jag det nu, det finns ju massvis att välja på.

Helt sysslolös har inte jag varit heller. Jag har ordnat ett par bromsrör och monterat.

Plockat ihop stötfångaren med nya skruvar, brickor och muttrar. Rostfria.
Höger och vänster bromsrör bak sitter där.
Långa, längsgående bromsröret ska bytas. Än så länge sitter anslutningarna fast lite väl hårt. De lär ju ha suttit sedan bilan var ny misstänker jag. Det påminde mig om att jag glömt köpa bromsrörsnycklar. Jag har sprayat på kryp-olja så får jag försöka ge mig på det i veckan.

Och på lördagskvällen tog vi ett långt besök på relaxavdelningen. Då kunde vi unna oss några väl valda drycker och slappna av ordentligt.

Radar

• Jämtland
« Svar #74 skrivet: 25 jul-14 kl 17:12 »
Förra sejouren i garaget gjorde jag faktiskt lite mer än bromsrören.
Luckorna kapades till och rundades i hörnen. Längst till höger kan man även skymta en plåt klädd med matta. Där använde jag spraylim. Sprutade ett lager på mattan, ett lager på plåten och ett lager till på mattan. Väntade några minuter och tryckte ihop dem. Som det verkar sitter det bra. Hur det blir en stekhet dag i solen återstår att se. Mattan ska trimmas in lite mot plåten.
Jag har mätt in och ritat var luckorna ska sitta.

Först borrade jag i hörnen och sågade sen med sticksågen några mm innanför riten. Därefter fräste jag bort överskottet. Man får ta det försiktigt när man fräser så där på fri hand. De småmissar som ändå blev borde döljas när skivorna blir klädda.

Skivorna återmonterades provisoriskt igen för att se resultatet. Jag kollade även att luckorna passar någorlunda. Lite finjustering måste det nog bli.

Jag började pilla lite under bilen med långa bromsröret, men jag blir tvungen att kapa intill muttrarna och försöka med en sexkanthylsa i stället. Jag mår fysiskt dåligt i värmen under bilen så jag nöjde mig med att lossa på klammren.
Det är fortfarande 30 grader varmt i skuggan här, så jag väntar några timmar till innan jag börjar pyssla igen.
Jag förstår inte att man överlevde när man som grabb hjälpte olika grannar med höskörden. Det måste väl ha varit sådana här perioder även på den tiden.

Radar

• Jämtland
« Svar #75 skrivet: 25 jul-14 kl 21:16 »
När temperaturen sjönk under 27 vågade jag mig ut en stund igen.

Mattorna till skivorna skars ut och monterades provisoriskt med tejp. Nu är det inget fusk med bildbehandling längre.
Nu börjar man äntligen kunna ana hur det kommer att se ut i bagaget. Det har fastnat mycket skräp under hanteringen, men det ska nog gå borsta bort så småningom.

Plåtbiten inne i bakhörnet. Jag tror det kommer att bli utmärkt när det väl är klart.

Det som återstår nu är att svetsa fast plåtvinklar lite här och där, så det går att fästa alla skivor i något. Någon sorts hakar nertill på luckorna ska göras. Någon form av ram som luckorna ska ligga an emot när de är stängda. Klädseln runt lucköppningarna och runt luckorna ska kantsys och fästa kantband som ska gå runt och fästas på baksidan. Magnetlås och knoppar ska monteras.
Som tur är bor jag ihop med en kvinna som har körkort på symaskinen, så nu ska även hon få pyssla lite.  :)

Tompas11

• Västmanland
« Svar #76 skrivet: 25 jul-14 kl 22:14 »
Ja värmen ställer till det. Det är mycket man vill göra men orken räcker liksom inte till.
Det där ser väl ut att bli riktigt bra du Radar. :)
If it doesn't work, chrome it!

Radar

• Jämtland
« Svar #77 skrivet: 25 jul-14 kl 23:52 »
Du har varit med hela resan hittills Tompas med mycket peptalk. Det tackar jag för.

Om ekonomin och tålamodet räcker till skulle det faktiskt finnas möjlighet till ett besök hos besiktningen fram mot höstkanten. Men det är nu det börjar kosta pengar.
Dichtung Ansaugkrymmer & Auslasskrymmer  15,40 €
Radbremszylinder hinten (Bremsleitung-Anschlussed 14 mm) 85 €
Radbremszylinder hinten Bremsleitungsadapter (M10 auf m14) 6,90 €

Fyra nya året runt-däck ca 570 kr/st (däckonline.se). Omläggning och balansering fixar en kille i grannbyn till ett billigt pris.
6 V bilbatteri tippar på 1400-1500 kr nånstans

Restbetalning rostjobb 2000 kr

Ljuddämpare och olika rör har jag inte tittat på vad det kan kosta.

Säkerligen något mer som måste köpas.

Hmmm. Det där blir ju en slant. Nja, besiktningen får allt vänta till våren.

Radar

• Jämtland
« Svar #78 skrivet: 31 jul-14 kl 17:40 »
I går investerade jag i en billig multicutter. http://www.jula.se/multiverktyg-260w-010638
Tanken var att det skulle gå att skrapa bort gammal underredsmassa på ett enkelt sätt med den. Jag har inte provat skrapan än, men ser ingen anledning till att det inte skulle fungera.
Sågen som följde med använde jag till att göra ett handtag i trä till ett bågfilsblad. Hur enkelt som helst att såga ur en skåra i en träbit och trä in bladet i. Borrade ett hål i höjd med hålet i bladet och snodde några varv svetstråd igenom och runt handtaget. Kalasbra.
Sedan sågade jag av bromsröret och försökte lossa nippeln. Det sitter fortfarande fast. Nästa steg blir väl att försöka värma loss anslutningen mot slangen. Anslutningen längst fram lossade enkelt, så nu är röret bortplockat.
Jag funderade på bromsslangen. Brukar det vara någon sorts standardanslutningar? Det lär väl finnas olika grovlekar, men om man hittar en med rätt grovlek och någorlunda rätt längd, kan man använda den? För i så fall tror jag att jag skrotar den som sitter där nu.

Jag skulle förstås kunna smita in på Mekonomen och kolla själv någon dag, men om någon vet vore det bra.

PS. Kompisen som svetsat åt mig, nämnde härom dagen att han gärna tar på sig att skrapa och lägga på ny underredsmassa. Jättegärna sa jag. Vi får väl se hur det blir. Han hade fått sig ett par snapsar innanför västen då. Jag tänker inte påminna honom.  DS.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #79 skrivet: 31 jul-14 kl 20:04 »
Jag funderade på bromsslangen. Brukar det vara någon sorts standardanslutningar? Det lär väl finnas olika grovlekar, men om man hittar en med rätt grovlek och någorlunda rätt längd, kan man använda den? För i så fall tror jag att jag skrotar den som sitter där nu.

På moderna bilar (typ 90-tal och framåt) är bromsnippelgängorna ganska standardiserade (nästan alltid M10 x 1 eller M12 x 1), men förr i tiden fanns det en uppsjö av olika gängor och nippeltyper. Metriska fingängor, UNF, UNEF, rörgängor av olika slag (ISO eller amerikanska, cylindriska eller koniska) , osv osv.  Med skjutmått, gängmått och en gammal Karlebo handbok brukar det dock gå ganska lätt att identifiera de konstiga gängor man råkar på.

Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 1 användare
JoeDirt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser