Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Häst som äter bark  (läst 22288 gånger)

calle336

• Västmanland
Häst som äter bark
« skrivet: 04 jul-11 kl 09:15 »
Jag har en lite fråga ang hästar som äter bark.
Vet ju att det är vanligt att de äter barken från aspar och det smakar väl gott antar jag.
Men nu har jag sätt att de har gnagit bort baeken från en stor gran. Varför har de börjat med detta? Nån som vet vad det kan bero på ?
Mvh Calle

Halte

• Gäst
SV: Häst som äter bark
« Svar #1 skrivet: 04 jul-11 kl 09:21 »
Någon mineralbrist kanske?

hustran

« Svar #2 skrivet: 04 jul-11 kl 09:28 »
Hästar är sådana. :) De kan även äta upp hus,kanske de har tråkigt.Om du har fina träd som du är rädd om så kör dit stora stenar och lägg runt så de inte kan stå under och" roa" sig. Ett tips jag fått.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 04 jul-11 kl 09:36 »
Såhär på sommaren äter de av barken på granen och gnider sig mot stammen..... bästa flygfä-medlet..... men ett helsike med kåda i hårremmen :-X

Asp-bark är bra mot inälvsparaciter och de avmaskar sig själva nr de äter barken.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

calle336

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 04 jul-11 kl 10:17 »
Jo kådig va han kan man ju lungt säga :) Men är ju en ardennner så de hör ju till ;)
Men lustigt då han inte gjort så förut. Å inte någon annan häst heller som gått i den hagen.

FM

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 04 jul-11 kl 10:58 »
Gran och tall mummsar mina hästar i sig. Iblad är de mer begivna på det än vid andra tillfällen. Till ex vintertid då de har lite mer trist i hagen så är det mer roligt att gnaga trä, även endel tryckimpregnerad stolp  >:D  Sedan kan hästar få 'smak' för något som exempelvis ekollon, vilket inte är bra utan giftigt. Hade en ponny som fick smak för det och kunde inte ha henne i hagar med ek... Det man ska se upp med är Idegran som är dödlig men även smakar gott i hästmun. Ädelgranar ska man också se upp med. Mineral eller metallbrist tror jag inte så mycket på kanske det stämmer att det finns en relation... Har även hört att huvudvärk skulle leda till barkgnag... Har hästarna ett bra mineral och bra grovfoder och är friska så tror jag inte det handlar om brist... Men man vet alldrig ;) När vi bodde i uppsala hade hästarna ett specialställe där de slickade och grävde i jorden, antagligen för mineral. Gräva, gnaga och sådant är naturligt, kan bero på brister kan bero på att de har tråkigt etc... Ex, behöver de salt gnager de på saltstenen, sedan har jag en häst som gnager för mycke salt han tycker det är underhållning, han var boxkonvalecent som ung och hade 'gnaggodis' som underhållning vilket han nu tycker saltsten är. Jag är dock ingen expert inom detta område, bara mina funderingar :)

MVH/FM
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

calle336

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 04 jul-11 kl 11:21 »
Vi har haft dem i hagen i 1v snart och kom på nu att jag inte ställt in nån saltsten. Då jag inte flyttat dit vattentunnan som denna sitter på. Kanske kan vara det som är problemet?

FM

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 04 jul-11 kl 11:28 »
Svårt att se att det skulle handla om salt... Prova en mineralsten och en saltsten, jag brukar ha det uppdelat ej blandsten. Sedan är det ju inte alltid de gillar mineralsten... Men salt behöver de ju spec i värmen :) Och mineral kan oxå behövas då de inte har tillfälle att uppsöka mineralrik mark om inte de finns i hagen. Så som ovanst skrev så kan det va för mygg och sådant oxå :)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #8 skrivet: 04 jul-11 kl 16:05 »
Asp-bark är bra mot inälvsparaciter och de avmaskar sig själva nr de äter barken.

Det där är väl en skröna?! Har för mig att en hippoligstudent på Wången gjorde en undersökning på ett tiotal hästar, aspbarkspelletsen visade sig inte ha någon effekt alls på inälvsparasiter. 

Till ts; nog kan det vara saltbrist som leder till trädtuggning. Jag ger lite salt i fodret (utan tillsatt jod) under väldigt varma sommardagar även fast de har saltsten.
Våra unghästar gnagde för två år sedan ner en björk och det har jag inte hittat någon anledning till. Uträknad foderstat, fri tillgång till grovfoder etc. Men det var bara de unga som gnagde, inte de äldre hästarna.

Luff

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 04 jul-11 kl 18:14 »
Här knapras det björk helt plötsligt. Ska lägga ut mineraler och se om dom slutar. Saltsten har dom.
//Luff

Katharina K

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 04 jul-11 kl 18:41 »
Mina äter också bark och jag tror bara de tycker det är gott för jag tror inte de har brist på något, eller har du väldans tråkigt och "roar sig" med detta. jag låter dom hållas och så får vi väl se om trädern överlever eller om de får bli ved sedan.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 04 jul-11 kl 18:48 »
Precis som KatarinaK tolkar inte jag barkätande som något fel eller någon brist. Jag ser det som ett tillskott och ett naturligt beteende. Bark innehåller en massa fibrer och annat bra. Vilket det nu e skrönor eller inte ;) Mina hästar har altlid tillgång till rent salt, samt separat mineralsten..... trots detta kan man ibland tro att någon korsat in bäver i dem ::)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Kira

• Småland
« Svar #12 skrivet: 05 jul-11 kl 10:15 »
Mina gillar också att barka träd. Speciellt de yngre hästarna gnager på allt, tom inpregmerade trästolpar kan vara smaskens, vet precis hur nära eltråden de kan gnaga. Mina fina små vildkörsbärsträd var kanon goda men smårönnarna lämnar de. De ger sig på bokträd och även en och annan gran om den står i skuggan. Jag målar trätjära på stammarna  >:D då får de vara ifred. Det verkar mest vara ett tidsfördriv att sysselsätta sig med under varma dagar där i skuggan under grenarna. Björk har de aldrig bitit på kanske gillar de inte barken. Vintertid brukar jag ge dem aspstammar det uppskattar de. Några av hästarna gräver i jorden kanske finns det något smaskigt där, de har saltsten och tillgång till mineraler men nåt är godare där nere i marken :) Jag oroar mig inte för jag vet att jag har fodrat med bra foder och mineraltillskott under hela vintern, vi människor har också underliga saker för oss ibland ;)

Zickan

• Jämtland
    • Djuren på Höjda
« Svar #13 skrivet: 05 jul-11 kl 11:46 »
Jag var också lite brydd över detta när jag såg att min Haflinger Valack började tugga på en stor björk!! :P
Men är det nåt dåligt som finns i björk? :S Såg nämligen att det var nån som skrev om vissa gransorter som inte var så bra...
Min blogg - http://zickan.se
Min o min grannes hemsida: http://djurenpahojda.wordpress.com

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 05 jul-11 kl 22:25 »
Unghästar kan ju vara benägna bävrar när dom byter tänder oxå .
Annars så hade jag reagerat om nån vuxen individ helt plöttsligt började äta träd . Kankse den behöver mera fibrer dvs ett grövre grovfoder eller mer mineraler trotts en korrekt giva . Dom är ju trotts allt individer .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

FM

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 05 jul-11 kl 22:50 »
http://www.atl.nu/hast/hall-koll-pa-hast-som-ater-lov

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/vallfoder.cfm?Call=foder

Två artiklar om bete, den översta lite om träd den undre redig redogörelse om häst och bete från slu, har bara skummat den ;)

FM

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 05 jul-11 kl 23:20 »
http://www.chronofhorse.com/article/why-do-horses-eat-weird-things

Här är en annan hygglig artikel skriven på engelska. ´Gjorde lite snabb sök på nätet efter vetenskapliga artiklar, hinner dock bara småskumma dem lite nu. Vad jag snabbast kunde se är att de ofta äter bark och sådant, dels för har tråkigt dels för att dom tycker det är det godaste som just nu bjuds på i hagen. Hästar vill överleva och letar ständigt efter föda tar då det godaste de kan hitta. Bark och löv inehåller mycket fibrer. Läste att förr drygade man ut högivorna med löv, tror det var björklöv som var på tal där jag läste. Somsagt detta är bara lite snabbforskning och har inte riktigt kolla källorna till vad jag läst. Men hästar sätter även i sig giftiga saker såsom idegran och så, så man bör ha koll på vad som växer. :D MVH F/M

Luff

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 05 jul-11 kl 23:58 »
Jag tror det är för att ha något att göra nu när bromsarna tvingar dom att stå still i skuggan. Jag har 3 ha blandat bete med diverse löv, barr, vatten, sand, lera, vass osv - finns inte något som en häst skulle sakna.
Men snart har dom ringbarkat dom bästa skuggträden...
//Luff

Kira

• Småland
« Svar #18 skrivet: 06 jul-11 kl 07:27 »
Jag tror det är för att ha något att göra nu när bromsarna tvingar dom att stå still i skuggan. Jag har 3 ha blandat bete med diverse löv, barr, vatten, sand, lera, vass osv - finns inte något som en häst skulle sakna.
Men snart har dom ringbarkat dom bästa skuggträden...

Kan du inte ta ner några aspar eller rönnar och lägga till dem , det behöver inte vara så grovt bara de får något att plocka i skuggan. Trätjära på trädstammarna räddar livet på träden och smakar blärk >:D

Znibban

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 06 jul-11 kl 07:37 »
Jag har en lite fråga ang hästar som äter bark.
Vet ju att det är vanligt att de äter barken från aspar och det smakar väl gott antar jag.
Men nu har jag sätt att de har gnagit bort baeken från en stor gran. Varför har de börjat med detta? Nån som vet vad det kan bero på ?
Mvh Calle
Ursäkta att jag hoppar in så här utan att läsa alla inlägg, men kan det inte vara något med tänderna. När raspades hästens tänder senast. De kan ju få "vargtand" ???, kan det vara infektion i munhålan :P
Om hästen äter bark från energiskog så kan förklaringen vara att det finns acetylsacylsyra - huvudvärksingrediens- innanför skalet.
Det var bara några små tankar :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 2 användare
William, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser