Till en likströmsgenerator kan man inte använda laddningsregulator avsedd för en växelströmsgenerator. Och det är stora skillnader mellan olika generatortyper så man ska inte tro att man kan ta vilken gammal laddningsregulator som helst och få det att fungera.
Om generatorn är en s k treborstgenerator så är det inte frågan om någon laddningsregulator utan bara ett s k bakströmsrelä, som har till uppgift att bryta förbindelsen mellan generator och batteri när motorn står stilla, så att inte batteriet laddas ur via generatorn.
Men treborstgeneratorer har varit sällsynta på engelska fordon utan på den här traktorn är det troligen en "riktig" laddningsregulator som har tre olika funktioner - spänningsreglering, strömreglering och bakströmsrelä. Regulatorn för en växelströmsgenerator sköter bara om spänningsregleringen, eftersom en sådan generator begränsar strömmen själv och bakströmsrelät ersätts av likriktarbryggan.
Strömregleringen måste vara avpassad för den generator det är frågan om.
Dessutom kan generatorns fältlindning vara inkopplad på två olika sätt - antingen mellan jord och anslutning F eller mellan utgående spänning från generatorn (kallas ofta D på engelska generatorer) och F. Laddningsregulatorn måste stämma överens med fältlindningens inkoppling, annars kommer den så att säga att reglera åt fel håll. Antingen kommer generatorn inte att ladda alls, eller också reglerar den aldrig ner utan bränns sönder, om man tar fel.
När det gäller laddningsregulatorer till likströmsgeneratorer så brukar det vara enklare att reparera dem än att få tag i en av rätt sort att ersätta med.
Vad har hänt med originalregulatorn i det här fallet?