Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Laddningsrelä Nuffield ala 50-tal  (läst 11175 gånger)

Halte

• Gäst
Laddningsrelä Nuffield ala 50-tal
« skrivet: 03 jul-11 kl 17:32 »
Behöver byta ett laddningsrelä till en gammal Nuffield (12 volt).. Tror ni det funkar att ta något relä tillhörande en gammal Volvo, typ Amazon eller 140?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Laddningsrelä Nuffield ala 50-tal
« Svar #1 skrivet: 03 jul-11 kl 17:40 »
Längesen jag joxade med bilar nu *tänker t*  ::)
Nuffe är ju en engelsman och kan ju va +jordad. Det skulle ju isf. va enda haken. Borde väl gå att hitta en BMC, Jaguar, Rolls Royce  ;) el. alt. ......OM nu +jordningen skulle ha någon betydelse, electrical Lucas var ju lite egen.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

pålle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 jul-11 kl 20:03 »
Byt till en växelstömare så slipper du hela skiten  det är mitt råd.

Halte

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 jul-11 kl 20:32 »
Nej, inte +jordad.. Elen fungerar "normalt"..

pålle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 jul-11 kl 20:45 »
Nej, inte +jordad.. Elen fungerar "normalt"..
Ok då får man leta då tänkte det var både enklare och snabbare att laga så .

Halte

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 jul-11 kl 20:51 »
Jo.. Men rent spontant känns det ju som om vilket laddningsrelä som helst till en äldre bil borde kunna funka, den ska ju "bara" reglera spänningen till batteriet.. Men jag är lite osäker på detaljerna i dess funktion så jag är inte säker..

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 03 jul-11 kl 20:52 »
Behåll det gamla för syns skull. Köp ett modernt billigt digitalt som ni kan gömma under panelen. Men använd ett relä för att kompensera spänningsfallet över tänndningslåset.

pålle

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 jul-11 kl 20:55 »
Jo.. Men rent spontant känns det ju som om vilket laddningsrelä som helst till en äldre bil borde kunna funka, den ska ju "bara" reglera spänningen till batteriet.. Men jag är lite osäker på detaljerna i dess funktion så jag är inte säker..
Sa se om ja har kvar det gamla till daviden i morgon ananas sågförordar ja byte.

Halte

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 jul-11 kl 21:04 »
Behåll det gamla för syns skull. Köp ett modernt billigt digitalt som ni kan gömma under panelen. Men använd ett relä för att kompensera spänningsfallet över tänndningslåset.
Något gömmande för syns skull behövs nog inte på den traktorn.. :)
Men då stämmer mitt antagande att det går bra med "vad som helst"? I så fall är det väl bara pipa in till Mekonomen och be dem hyssta fram det billigaste de har i laddningsregulatorväg..

Halte

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 jul-11 kl 21:04 »
Sa se om ja har kvar det gamla till daviden i morgon ananas sågförordar ja byte.
Du menar byta till en nyare generator?

pålle

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 03 jul-11 kl 21:11 »
Du menar byta till en nyare generator?
Ja då slipper du ju allt  så gjorde ja på daviden   för gaska många år sen  och är bekymmerslös sen dess va det gäller elen det är en från en saab 99 a .
« Senast ändrad: 03 jul-11 kl 21:28 av pålle »

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 03 jul-11 kl 21:25 »
Men glöm inte reläet för att undvika att generatorn tar skada. Laddreläet kan bli lurad av spänningsfallet via tändningslåset. Även batteriet tar skada av att generatorn laddar max och bryter hela tiden.

pålle

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 jul-11 kl 21:36 »
Men glöm inte reläet för att undvika att generatorn tar skada. Laddreläet kan bli lurad av spänningsfallet via tändningslåset. Även batteriet tar skada av att generatorn laddar max och bryter hela tiden.
Är förvisso inte begåvad med el kunnig het men det sitter väll ihop växelströmmaren om ja inte miss miner mig?

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 03 jul-11 kl 23:09 »
Ett extra relä för att undvika ev. spänningsfall över tändningslåset som kan finnas på gamla maskiner kostar inte mycket. Likaså en modern ladregulator som inte är större än en tändsticksask.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #14 skrivet: 03 jul-11 kl 23:28 »
Till en likströmsgenerator kan man inte använda laddningsregulator avsedd för en växelströmsgenerator. Och det är stora skillnader mellan olika generatortyper så man ska inte tro att man kan ta vilken gammal laddningsregulator som helst och få det att fungera.

Om generatorn är en s k treborstgenerator så är det inte frågan om någon laddningsregulator utan bara ett s k bakströmsrelä, som har till uppgift att bryta förbindelsen mellan generator och batteri när motorn står stilla, så att inte batteriet laddas ur via generatorn.

Men treborstgeneratorer har varit sällsynta på engelska fordon utan på den här traktorn är det troligen en "riktig" laddningsregulator som har tre olika funktioner - spänningsreglering, strömreglering och bakströmsrelä. Regulatorn för en växelströmsgenerator sköter bara om spänningsregleringen, eftersom en sådan generator begränsar strömmen själv och bakströmsrelät ersätts av likriktarbryggan.
Strömregleringen måste vara avpassad för den generator det är frågan om.
Dessutom kan generatorns fältlindning vara inkopplad på två olika sätt - antingen mellan jord och anslutning F eller mellan utgående spänning från generatorn (kallas ofta D på engelska generatorer) och F. Laddningsregulatorn måste stämma överens med fältlindningens inkoppling, annars kommer den så att säga att reglera åt fel håll. Antingen kommer generatorn inte att ladda alls, eller också reglerar den aldrig ner utan bränns sönder, om man tar fel.

När det gäller laddningsregulatorer till likströmsgeneratorer så brukar det vara enklare att reparera dem än att få tag i en av rätt sort att ersätta med.

Vad har hänt med originalregulatorn i det här fallet?

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 03 jul-11 kl 23:40 »
Bra svar Torbjörn. Kan nog behövas en sakkunnig. Ja vad är det som inte funkar. Laddning - kol?

Halte

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 04 jul-11 kl 07:41 »
Generatorn fungerar, men batteriet laddas inte.. Vilket föranleder mig att tro att det är laddningsregulatorn som spökar.

Halte

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 04 jul-11 kl 14:11 »
Skaffade fram en ny generator istället så slipper man relä-krånglandet.. Ska bara hem och se om den går att fippla dit på något sätt.

Existens?

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 04 jul-11 kl 14:42 »
Skaffade fram en ny generator istället så slipper man relä-krånglandet.. Ska bara hem och se om den går att fippla dit på något sätt.

Det är oftast det enklaste alternativet..ja.

Halte

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 04 jul-11 kl 14:59 »
Jag hann aldrig kolla i morse innan avfärd till jobbet om traktorn var +jordad... Men jag hittade en instruktionsbok idag och där står det att den ska vara det, om det nu inte är omgjort senare. Ska det i så fall kopplas på något speciellt sätt till generatorn eller kanske det inte går alls?

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser