Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  12 V - 24 V  (läst 2889 gånger)

Suresh

• Gäst
12 V - 24 V
« skrivet: 17 aug-06 kl 12:18 »
Hej, här kommer en fråga som är så enkel att det krävs minst 20 p i elektronik för att inte förstå den.

Jag vill ha två pumpar i växthuset , en på 24 V och en på 12 V.

Kan jag nu seriekoppla två 12-V batterier för 24 Voltaren och sen parallellkoppla 12 Volts -pumpen över det ena batteriet i serien. Eller kommer de störa varandras funktion?

Jag tycker inte att de borde göra det,  om inte strömuttaget från någon av dem är exceptionellt stort. Någon som har erfarenhet?

« Senast ändrad: 17 aug-06 kl 12:19 av Suresh »

ollebolle

Re:12 V - 24 V
« Svar #1 skrivet: 17 aug-06 kl 14:46 »
Håller med om att det går bra.

Dock kommer ett batteri att få lite större strömuttag så egentligen skulle du flytta 12 V-pumpen så att båda batterierna får samma laddningsstatus.

T.ex varannan gång ligger 12V-pumpen över den ena batteriet och varannan gång över det andra batteriet.  

Suresh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 aug-06 kl 14:53 »
Tack för svaren.

Då kommer vi till nästa fråga.

24 V - pumpen skall gå mer eller mindre kontinuerligt. 12V pumpen regelbundet men med
kortare intervall, någon timme per dag.

Batterierna måste alltså regelbudet laddas.

För att slippa springa ut och koppla på och av manuellt vill ajg ha någon form av automatisk styrning. Enklaste sättet är ju att låta en billaddare gå hela tiden, men finns det någon risk för överladdning eller extra strömförbrukning med en sån koppling. Bör man ha någon spänningsavkännare som slår på laddaren när batterierna börjar gå tomma?

Och kan man lägga 2 st 12 V - laddare över var sitt batteri. Eller måste man ha en 24 V över alltihop. Vad är bäst?

PowerMizer

• Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
« Svar #3 skrivet: 17 aug-06 kl 21:10 »
Tja!

Jaa, si... Finns det pengar kan du ju köpa två CTEC-laddare och nypa en på vardera batteriet... Dom är ju automagiska och då får du väl belasta batterierna hur du vill, egentligen.

Alternativet kan ju vara en automagisk 24 V-laddare. Ett av många sätt att belasta batterierna lika är ju att sätta ett växlande tidrelä på 12 V-pumpen så att den går t.ex. 2 min på batteri A och sen växlar om till batteri B i 2 min, och sen tebax. Om du då kör pumpen i nån timme så skiljer ju strömuttaget max 2 minuter, vilket kan ses som försumbart i praktiken. Detta är ju en vidareutveckling av Ollebolle´s idé....

Om det finns besvärande mycket pengar kan man ju smälla in en bra (=dyr) DC-DC-omvandlare (24->12 V).

Eller en transformator med likriktare som driver pumparna direkt är ett alternativ? Då slipper du batterierna. :)

Ha det gott!
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Suresh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 aug-06 kl 23:56 »
Tack för alla tips. Det var en hel del att bita i.

JAg ahr avsiktligt försökt hålla mig från 220-volten. Dels för att slippa blanda starkström och vatten alltför mycket, men också med baktanken att kunna driva det hela med solcell i framtiden. Mitt arbete förser mig dessutom med gratis batterier.

Som sagt, en hel del alternativ att se över...

PowerMizer

• Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
« Svar #5 skrivet: 18 aug-06 kl 10:29 »
Hej!

På ditt jobb borde du även kunna hitta en DC-DC-omvandlare, juh?! Brukar ju sitta till radion och sånt... Dom i fordon har ganska höga förluster, men det är ju nått att börja med...

Bara en liten tanke....
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #6 skrivet: 18 aug-06 kl 15:46 »
Jula har en DC/DC-omvandlare 24 till 12 volt för 249 kronor. De kallar den transformator, men det är inget att bry sig om. Verkningsgrad framgår inte, men man kan alltid maila dem och fråga om sådant.

http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=908205097&pf_id=SE-604064&dept_id=

Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser