Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  torksåps bygge  (läst 6969 gånger)

pålle

• Gäst
torksåps bygge
« skrivet: 11 jun-11 kl 20:10 »
 Att bygga frukt och svamp tork av ett torkskåp  kan det gå  ?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: torksåps bygge
« Svar #1 skrivet: 11 jun-11 kl 20:35 »
Det borde gå alldeles utmärkt men det går åt en del energi. Man behöver en hel del att lägga in för att det ska gå ihop sig. I alla fall om det är ett vanligt varmluftskåp.

Så finns det ju kondensskåp också, det blir billigare i drift.
En väg att gå är ju en bastard, ta ett vanligt tokskåp och mata med en luftavfuktare, om sådan finns tillgänglig.

Eller fylla ett par rejäla strumpbyxor med kantarellerna och så in i tumlaren på skonprogram / låg temp............. ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

pålle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 jun-11 kl 20:47 »
Det borde gå alldeles utmärkt men det går åt en del energi. Man behöver en hel del att lägga in för att det ska gå ihop sig. I alla fall om det är ett vanligt varmluftskåp.

Så finns det ju kondensskåp också, det blir billigare i drift.
En väg att gå är ju en bastard, ta ett vanligt tokskåp och mata med en luftavfuktare, om sådan finns tillgänglig.

Eller fylla ett par rejäla strumpbyxor med kantarellerna och så in i tumlaren på skonprogram / låg temp............. ;D
Haha den sista var ju best  ;D .Ja det klart att det ska laddas fullt det var ju vitsen det hela  med tanke på alla svamp man plockar  och givet vis  en massa anat godis. var för ja fråga är att ja tycker dom som man kan köpa är både små och dyra men är öppen för andra tipps  att på något billigt och bra sätt torka  grönsaker och  bygga på.
« Senast ändrad: 11 jun-11 kl 20:52 av pålle »

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #3 skrivet: 11 jun-11 kl 21:41 »
Är det ett torkskåp som kan hålla låg värme går det utmärkt.

pålle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 jun-11 kl 21:44 »
Är det ett torkskåp som kan hålla låg värme går det utmärkt.
Vet ej än såg ett skåp för 200 på blocket  och ett för 600  tack för tipps
« Senast ändrad: 12 jun-11 kl 15:09 av pålle »

_ingemar_

« Svar #5 skrivet: 12 jun-11 kl 15:05 »
jag har sett en frukt bär tork , som fungerade som en luftsolfångare du kan ju kolla om du hittar nåt liknande å bygga

Misse

• nr 9424
« Svar #6 skrivet: 13 jun-11 kl 06:20 »
Jag har ett torkskåp som aldrig har använts. Tror det har termostat också så man kan ställa in värmen :)
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 13 jun-11 kl 10:26 »
Jag har provat att använda vår avfuktare till att torka med och det funkar väldigt bra. Ingen onödig värme men snabb torkning.

En liten avfuktare och en gammal garderob eller liknande är inte nån jätteinvestering.

Resultatet blir väldigt bra.

Hur funkar ett torkskåp? Är där nån kondensor/avfuktare eller blåser den fuktiga luften bara ut?

Luftsolfångar varianten är intressant, finns massor av varianter på det men det kan bli ganska varmt plus att man är beroende av soligt väder efter skörden.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #8 skrivet: 13 jun-11 kl 10:31 »
Vanliga torkskåp värmer luft och blåser in, vidare ut genom imkanal. Tar mycket ström men är billiga.
I hyreshus, på brandstationer etc. står oftast kondens-skåp, fungerar som en kondenstumlare, kan jobba på lägre temperatur eftersom luften torkas/avvattnas via kondensor. Dyra men energisnåla.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

pålle

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 jun-11 kl 10:53 »
Jag har provat att använda vår avfuktare till att torka med och det funkar väldigt bra. Ingen onödig värme men snabb torkning.

En liten avfuktare och en gammal garderob eller liknande är inte nån jätteinvestering.

Resultatet blir väldigt bra.

Hur funkar ett torkskåp? Är där nån kondensor/avfuktare eller blåser den fuktiga luften bara ut?

Luftsolfångar varianten är intressant, finns massor av varianter på det men det kan bli ganska varmt plus att man är beroende av soligt väder efter skörden.
Joja är fullt medveten att man kan bygga sol driven torkare  men då är man ju sol beroende  och det är ju lite svårt fram på hösten ja är ute efter något som ja inte är beroende av solen  utan kan torka när hällst ja vill och behöver . Har lite funderingar om man kan göra något att använda över ved spisen för det klart att det är ju det bästa att slippa använda dyr ström och att va beroende sånt är inge bra.Går det att torka typ tomater på det sätter i en garderob ?
« Senast ändrad: 13 jun-11 kl 11:01 av pålle »

pålle

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 jun-11 kl 10:58 »
Vanliga torkskåp värmer luft och blåser in, vidare ut genom imkanal. Tar mycket ström men är billiga.
I hyreshus, på brandstationer etc. står oftast kondens-skåp, fungerar som en kondenstumlare, kan jobba på lägre temperatur eftersom luften torkas/avvattnas via kondensor. Dyra men energisnåla.
Då gäller det att komma över ett sånt då så man slipper dyra elräkningar   om man ska ha något .

kurt

« Svar #11 skrivet: 14 jun-11 kl 11:48 »

pålle

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 14 jun-11 kl 12:13 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser