Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utombordare med solcellsladdare  (läst 7536 gånger)

Seneca

• Gäst
Utombordare med solcellsladdare
« skrivet: 16 aug-06 kl 13:23 »
Tjena, nu kanske sett min tidigare post ang. en eldriven pontonbåt? Hursomhelst så blev det inte av i år (men jag ska hålla ögona öppna för material ;) ).

Jag köpte istället en gammal Selco 17-18fots sportbåt från '67, en väldigt lätt plastbåt. Jag hade sen tidigare också en 28hk's Suzuki som jag satte på, funkar jättebra, planar och klarar 25knop.

Jag fick den ganska billigt och jag tänkte rusta upp den lite, lacka om den och bättra på lite plastskador. Tänkte också dra el i den (den har inge el _alls_, inte ens lanternor).

Hur som helst, den 12v utrustningen jag tänkte köra kommer att dra mycket ström. En stor skurk i dramat är en 12v kylbox. Och generatorn i motorn kommer inte att leverera tillräckligt med kräm för att ladda batterierna och köra boxen samtidigt.

Mitt resonemang är att jag kör bara i 20minuter sen ligger jag stilla i 8h, sen 20minuter åkande igen...Värsta scenariot (eller skönaste, beror på hur man tänker ;) ).

Så jag tänkte "bygga in" en tunnfilmssolcell i kåpan för utombordarn. Som sedan när båten står still ska ladda batterierna tills nästa gång jag ska köra. Hittat en kandidat på clas i sjön. (Jag ska ta ur cellen ur den där plastförpackningen.)

Det jag undrar över är om solcellen kommer att ta skada av värmen som kommer att utvecklas under kåpan? - Det är förvisso ventilation där, men inte mycket.

Zigge

• 24volt.eu
Re:Utombordare med solcellsladdare
« Svar #1 skrivet: 16 aug-06 kl 22:54 »
Solceller tappar effekt vid ökad temperatur, så att kyla dem är bättre, exempelvis med vatten på baksidan av panelen.

Seneca

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 aug-06 kl 10:45 »
Under körning så spelar det ingen roll vad den levererar, jag menar... 125mA är en loska i havet jämfört med ca 30W som generatorn spottar ut. Det jag menar är om solcellen kommer att ta skada av värmen - permanent.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 17 aug-06 kl 10:55 »
Hej seneca (intressant nick förresten, jag bor granne med Senecastammen som är huvudstammen i Seneca Six Nations).
Varför tar du inte bara och lyfter av kåpan när du kör snurran?
Det borde väl vara den enklaste lösningen om överhettning är orosmomentet?

mvh/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #4 skrivet: 17 aug-06 kl 15:14 »
Jag skulle välja att placera solcellerna på fördäck och batteriet till kylboxen (och kanske en stereo) under fördäck.
alltså separera motorbatteri och extrautrustningsbatteri. om du bara använder båten på helgerna så bör veckans sol vara nog för att ladda batteriet för den användning du har det till.
Om du nu kör en motorbåt, så kanske vinterns projekt skulle vara att byta munstycken och ändra tändinställningen för att få motorn att gå på E85 istället för bensin.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Seneca

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 aug-06 kl 15:54 »
Hej seneca (intressant nick förresten, jag bor granne med Senecastammen som är huvudstammen i Seneca Six Nations).
Varför tar du inte bara och lyfter av kåpan när du kör snurran?
Det borde väl vara den enklaste lösningen om överhettning är orosmomentet?

mvh/Fred

Kåpan ska vara på. Det låter gräsligt mycket mer när kåpan är av, så det är inte ett  alternativ. Ang mitt nick, jag har valt det efter en romersk filosof som jag gillar mycket, men Indianerna verkar trevliga dom också ;)

Sprithitler: Att placera solcellerna på fördäck känns inte bra, inte när solcellerna är oflexibla samt små, skulle estetiskt se konstigt ut. Men ur energisynpunkt så är det rätt tänkt. Batteriet skulle man nog antagligen kunna sätta under fördäck, är bara en fördel när man får mer tyngd fram. Dock måste jag lägga grova kablar till motorn... :/
Men jag kommer enbart att ha 1st batteri i den här båten, mer än så känns överdrivet. Kan om inte annat öka kapaciteten vid ett senare skede.

Men att konvertera motorn till E85? Hmm... hur funkar det med 2taktare (från '87 dessutom)... Låter intressant iofs. :)

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #6 skrivet: 17 aug-06 kl 17:26 »
Korkat av mig!  Naturligtvis blir inte motorkåpan varm när båten bara står "parkerad". :o)

Jag har sett siffror på det där och det finns säkert att hitta på nätet. Jag vet inte, men 175° dyker upp i huvudet på mig...att den temperaturen ska de klara. Oavsett om det stämmer, eller inte, har jag svårt att tänka mig att kåpan får någon högre temperatur, för då skulle man bränna sig på den. Jag tror att det funkar och själv hade jag testat.

ollebolle

« Svar #7 skrivet: 17 aug-06 kl 21:18 »
Det nya är att på båtar montera solpanelen vertikalt. Det ger mer än horisontel placering - nästan lika bra som vinkelrätt mot solen.
En undersökning som gjorts på SXK.

http://www.sxk.se/tekniska/btf/el/solpan.htm

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #8 skrivet: 18 aug-06 kl 00:39 »
E85 och tvåtaktare ska funka ihop, det har varit vissa frågetecken kring tvåtaktsoljors blandbarhet, men vill minnas att man på etanol.nu har löst frågan genom att hitta oljor som fungerar bra.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Hankey

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 aug-06 kl 01:41 »
Hej Seneca! :)
Hur mycket laddar du i ditt batteri på 20 min?
Du säger 30watt=2.5a timme=0.83a 20min!
Räcker detta för kylboxen under 8 timmar?

Hankey

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 aug-06 kl 01:48 »
Jag tror att värsta scenariot är att
du får köra 8 timmar ligga still 20 min!

Seneca

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 11 sep-06 kl 10:38 »
Jag tror att värsta scenariot är att
du får köra 8 timmar ligga still 20 min!

hehe, kanske, om kylboxen körde direkt från batteriet utan underspänningsskydd....

Om man inte hade underspänningsskydd så skulle det nog vara som du säger ;)

Det jag menade var att solcellen kunde ladda upp batteriet under veckan när man _inte_ åker båt. Så man inte behöver kånka på ett batteri för att ladda det.

Gammel Smurf

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 sep-06 kl 20:30 »
När du bygger om sol grunkan, tänka på att skydda den ifrån fukt och luft och de föroreningar som finns där.
Elaka grejer som olje film, NO2SO2 och ozon m.m.

Värmen e ju en del av problemet, sol cellerna i sig kanske blir en 60-80 grader och motorkåpan 50-60 adderat och med hänsyn till emissionsförlluster så skulle sol cellerna kunna få en temp på 100-130 grader, pallar de detta ?

Så kanske "bara" rigga upp den på durken när den ligger vid bryggan kanske e grejen.

Ha de gött !

magic

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 19 okt-06 kl 13:53 »
För de flesta människor går gränsen för att tycka att något bränns strax under 60°c.
Varmare än så kan jag inte tänka mej att din kåpa blir, min blir det iaf inte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 4 användare
Mussa, Victorias, gronesmyg, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser