Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Purjolök  (läst 4399 gånger)

Skånelantis

• Skåne
Purjolök
« skrivet: 30 maj-11 kl 08:44 »

Har i år frösått purjolök för första gången. Planterade ut dem för några veckor sen, och de växer rejält på höjden, men är fortfarande smala som grässtrån. När ska man kupa för att de ska bli vita och fina nertill? Svårt att kupa när det bara är 1 dm mellan lökarna, och jorden liksom inte räcker till...ska jag fylla på mer jord i hela sålådan, eller väntar man med det till senare?
Något annat jag ska tänka på?

lady jack

• Blekinge
    • boasjö.se
SV: Purjolök
« Svar #1 skrivet: 30 maj-11 kl 08:49 »
spara tomma toalettrullar och trä över dem, lättare än att hålla på att kupa  :P
skånska med sambo i den blekingska skogen... renoverar gammal gård, odlar ekologiskt och strävar efter att bli självförsörjande....
delar tillvaro med tre katter, tre dvärggetter och ett gäng skånska blommehöns...
www.boasjo.se

ankfarm

• Halland
« Svar #2 skrivet: 30 maj-11 kl 12:52 »
Purjolök vill ha mycket näring, jag brukar kupa upp som kring potatis, det vill säga runt hela raden, i ditt fall kanske det är enklare att fylla på mer jord, sedan täcker jag med gräsklipp ett par gånger så blir de grova och fina.
Bor på landet i Halland med myskankor, katter och diverse höns.

Skånelantis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 30 maj-11 kl 14:38 »

Tack för tipsen! Då kanske jag kan kombinera båda varianterna...fylla på med jord nu snart, och sedan gräsklipp, och sen när de blivit grövre, trä toarullar över?

ankfarm

• Halland
« Svar #4 skrivet: 31 maj-11 kl 08:41 »
Borde nog bli jättebra!
Bor på landet i Halland med myskankor, katter och diverse höns.

Utekanin.

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 11 jun-11 kl 12:54 »
Ska göra så med mina oxå :) Är mina första i år.

Utekanin.

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 jun-11 kl 13:34 »
Mina purjolökar står ganska tätt så det blev svårt att kupa. Har lagt på halm istället, hoppas att det går bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 1 användare
karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser