Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är vi grymma?  (läst 2012 gånger)

sannss

  • Inlägg: 4
    • Hälsingland
Är vi grymma?
« skrivet: 22 maj-11 kl 17:21 »
Hej.

I omgång efter omgång har våra dvärg cochin ruvat sedan februari, men inga kycklingar. Nu har en höna legat ca 2v på ca 8 ägg. Kan man flytta äggen nu till en plåthink inredd med handuk och en värmelampa som är inställd så det blir 35-37 grader, vända på äggen morgon och kväll? eller klarar dom inte ljuset på det viset? och fukten?
Är totalt novis på detta!


MVH
sandra

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: Är vi grymma?
« Svar #1 skrivet: 22 maj-11 kl 17:27 »
Jag tror att det är säkrare att låta dem ligga kvar under hönan faktiskt. Men det verkar konstigt att de inte fått fram kycklingar tidigare.
Hur är omständigheterna - ligger de ifred på eget ställe, eller är andra hönor där och rumsterar om så det blir rörigt med äggen? Sånt har gjort att vi fått dåligt kläckresultat när det  hänt.
Annars undrar man ju lite hur det är med befruktningen, om tuppen är fertil.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Är vi grymma?
« Svar #2 skrivet: 22 maj-11 kl 17:32 »
Det vore intressant att få veta av vilken anledning det inte har blivit kycklingar. Är äggen befruktade, ligger hönan tiden ut på dem eller blir hon störd? Har du knäckt nåt ägg och kollat ifall det har börjat bli nån kyckling?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

sannss

  • Inlägg: 4
    • Hälsingland
SV: Är vi grymma?
« Svar #3 skrivet: 22 maj-11 kl 17:36 »
Vi har ju inte varit så jätteinvolverade i hönornasruvande. utan mest bara satt in vatten och käk i redena, inte skilt dom åt eller så. Men tycker att det får räcka med ruvning nu för det måste väl slita på dom stackars hönorna.

Och jo, det har varit ganska långt utvecklade foster, en del med typ dun till och med!

Får väl ta och stänga in dom i redet kanske, eller bästa: köpa färdiga kycklingar!

Annars, är det öht möjligt att kläcka kycklingar på det viset jag beskrev, eller blir det för ljust?

Tack det snabba svaret!

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Är vi grymma?
« Svar #4 skrivet: 22 maj-11 kl 17:55 »
Bäst är nog hönan, men jag har haft ett gäng övergivna dv.kochin ägg under värmelampa de sista dagarna innan kläck, och det blev kycklingar av allihop! ;D
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

sannss

  • Inlägg: 4
    • Hälsingland
SV: Är vi grymma?
« Svar #5 skrivet: 22 maj-11 kl 20:58 »
Vad är den optimala värmegraden? 37?

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Är vi grymma?
« Svar #6 skrivet: 22 maj-11 kl 21:12 »
Jag är helt övertygad om att en värmelampa inte är bättre än hönan själv..... om det inte kläcks under hönan kommer det inte kläckas under lampan heller. Däremot vore det nog bra om hönan fick vara i lugn och ro.

Ljuset är inget problem, men luftfuktigheten och värmen är viktig att få rätt.

Det har varit en lurig vår. Tupparna här hos mig har varit senare än vanligt på att komma igång. Dvärgkochin-hönor är flickor som ruvar mycket..... bara för att du tar äggen ifrån henne är det inte alls säkert att hon reser sig. De är designde att ruva och de klarar det alldeles förträffligt ;)

Lycka till
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

sannss

  • Inlägg: 4
    • Hälsingland
SV: Är vi grymma?
« Svar #7 skrivet: 22 maj-11 kl 21:39 »
OK! Jag ger mig till tåls!  :) Ska försöka se till att hon får vara ifred! Stackarn ser så utmärglad ut trots man har erbjudit mat och vatten a la carte...

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Är vi grymma?
« Svar #8 skrivet: 22 maj-11 kl 21:48 »
Köp lite undulatfrön till henne :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Är vi grymma?
« Svar #9 skrivet: 22 maj-11 kl 21:59 »
Ja, lycka till. Det är klart att det är bättre att hönan får ruva fram sina kycklingar!  :)
Min lösning var en nödlösning då jag inte hade någon kläckare och hönan vägrade ligga kvar när det bara var ett par dagar kvar och jag såg att det var liv i äggen.
 
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

410 gäster, 3 användare
tuslus, Gamina, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser