Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnader avverkning?  (läst 12361 gånger)

Gångtrött

• Gäst
Kostnader avverkning?
« skrivet: 16 maj-11 kl 01:02 »
hejsan
Jag har två mindre skogspartier som jag funderar på att "slutavverka".. Det är egentligen inte slutavverkningsskog men det ska bli betesmark så det får tas ändå. Intäkterna har jag skaplig koll på, men vad är kostnaderna?
Det ska alltså avverkas, skotas (runt 10-100 meter till väg) och så bort med riset.

De två skogspartierna är dessa:
0.7 hektar med 45-årig björk (medeldiamater 27 cm), c:a 100 m3sk

0.7 hektar med 45-årig asp (medeldiameter 20 cm), c:a 140 m3sk

Räknar man om det till fub blir det väl ungefär 80 kubik respektive 110 kubik vilket då borde ge ungefär 60 000 kronor, om det hela hade varit gratis.. Men så bra är det ju inte.. :) Någon som vet ungefär vilka kostnader man ska räkna på (avverkning, skotning och grot)?

Existens?

• Gäst
SV: Kostnader avverkning?
« Svar #1 skrivet: 16 maj-11 kl 07:05 »
Jag fick en avräkning just häromdan, och där var intäkten drygt 50 000, och sen gick det bort kostnader på 20 000. Då var skotningen något längre.
Vad sen nettot blir är ju en annan sak, det beror ju på vad för sortiment man får ut, det gäller ju att inte bara hugga massaved rakt av.
Södra ska ju t.ex börja såga ofantliga mängder lövtimmer, så det är ju värt att kolla om björken duger till. Och aspen då förstås tändstickor.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 maj-11 kl 07:31 »
Det är nog bara massaved i de bestånden, men det var massavedspriset jag räknade på. Björkmassa ger Holmen 350 kronor/fub för just nu och asp 310 kr/fub. Aspen kanske man skulle kunna få några kubik tändsticksvirke av men det är i så fall en ganska liten del så det spelar nog ingen större roll rent prismässigt.

Så om nu skogsbruksplanen stämmer så borde det ge ungefär 35 000 i intäkter då..

Men vad kostar det om man vill att de ska köra bort grot då? Vill ju helst slippa dra ihop allt ris för hand eftersom att det ska bli en hage av det..

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 maj-11 kl 08:47 »
Groten brukar gå ihop sig med några tusenlappar, förra året fick jag 6000 netto för flisen efter en avverkning på 300 m3. Men det var mest grov gran så det blev ju rätt mycket flis. Problemet blir kanske att få dom att vilja ta groten om det är en för liten mängd.
Man skulle ju kunna tänka att samma skotare som kört ut virket, kan samla riset direkt, men se så enkelt ska det inte vara, utan det kommer en separat skotare nån gång i framtiden, och här brukar det vara ett evinnerligt tjat innan dom dyker upp. Sålunda har jag just nu ris från förra året liggande på ett hygge, och det är aktuellt fram i augusti att få bort.
Ris-skotningen är rätt dyr tycker jag, det tar väl lite längre tid att lasta och blir inga rejäla lass.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 maj-11 kl 09:01 »
Ok.. Ska det bort ska det bort ganska omgående, annars kan det kvitta med hela avverkningen. Jag kan inte ha massa ris liggandes i ett års tid, då har det ju hunnit skjuta upp massa sly och dels är delar av avverkningen i vår "vinterhage" och där vill jag absolut inte ha massa ris liggandes i ett års tid.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #5 skrivet: 18 maj-11 kl 21:51 »

Så om nu skogsbruksplanen stämmer så borde det ge ungefär 35 000 i intäkter då..

190 fub och såpass kort skotväg inkl grot ska ge ett betydligt bättre rotnetto, även om massavedsutfallet blir högt
Ta in prislistor och begär sortimentnetto för jämförelse mellan aktörerna i ditt område.

Inga tankar runt vedförsäljning?,,,,

Gångtrött

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 maj-11 kl 21:56 »
190 fub och såpass kort skotväg inkl grot ska ge ett betydligt bättre rotnetto, även om massavedsutfallet blir högt
Ta in prislistor och begär sortimentnetto för jämförelse mellan aktörerna i ditt område.

Inga tankar runt vedförsäljning?,,,,
Ja ju mer pengar destå bättre.. Gudarna ska veta att det finns saker där de kan göra nytta..

Vedförsäljning har jag tänkt på ja.. Jag har velat fram och tillbaka mellan avverkning genom ett skogsbolag eller att avverka själv och sälja ved.. Men jag inser nu att jag helt enkelt inte har tiden att göra det själv. Att fälla manuellt, få bort riset, sedan kapa/klyva tar alldeles för lång tid och jag har inte rätt maskiner heller. Och att betala någon för arbetet och sedan kapa/klyva själv har jag inte råd med, kan inte lägga ut så mkt pengar innan vedpengarna kommer in.

Och betesmarken som ska bli på den där ytan är jag i desperat behov av, helst skulle den redan finnas på plats.. :)

Vargr

• Pass deg for Katla!
    • Norge
« Svar #7 skrivet: 18 maj-11 kl 22:11 »
Hvorfor ikke brenne opp riset? Det gir jo gjødsel.

trädman

« Svar #8 skrivet: 19 maj-11 kl 00:18 »
Alternativet att låta något bolag, exv Holmen, avverka och skota ut både virke och ris, men själv behålla exempelvis det som inte är björk brukar också finnas.

Du får naturligtvis betala för avverkningen och skotningen av veden du behåller, men får också en skaplig hög ved att kapa, klyva och sälja dyrt till frusna människor i vinter utan att lägga tid på avverkningen.

Slutavverkning brukar kosta 70-100 kr/fub (mycket grov uppskattning). Kostnaden är mycket beroende av medlestam och skotningsavstånd. Groten ska, som många redan påpekat, ge ett netto.

Lainde

• -
« Svar #9 skrivet: 20 maj-11 kl 15:21 »
Det är nog många "vedproducenter" som gråter när det läser detta, utan att göra några större fördjupningar i vidareförädlingsvärdet.

Jag hade helt klart kört kombinationen som du är inne på "Trädman", och kanske försökt att "kvitta" grotuttaget med tex nyodlingsfräsning av stubbarna via bolagets försorg,,,,dvs om det ska göras "brukningsbar jord" av dessa 1.4 ha?.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 20 maj-11 kl 16:08 »
Brukningsbar är väl kanske i överkant.. Betesmark ska det bli är det tänkt, fast jag vet inte om det är värt pengarna att avlägsna stubbarna då. Stubbrytning har jag läst lite om men det är väl förmodligen för små stubbar för att det ska ge några pengar.

Vedförsäljning är ju helt klart mer lönsamt, men dessvärre räcker inte tiden till.. Jag har inte ens hunnit kapa och klyva min egen förbrukning än.

Lainde

• -
« Svar #11 skrivet: 20 maj-11 kl 21:10 »
Vidareutveckla gärna vad du menar med "betesmark"?.
Räknar du med att kreaturen ska livnära sig på foderavkastningen från marken?, eller blir det hägn med utfodring?.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 20 maj-11 kl 21:46 »
Tanken är ju att det ska vara just betesmark, d.v.s. att de ska äta gräs.. Naturbete alltså.

Lainde

• -
« Svar #13 skrivet: 21 maj-11 kl 13:09 »
Ta väck stubbarna.

Även betesmark behöver kultivering/skötsel för att ge bra avkastning, men med dessa
kvar så lär du inte ens kunna slå ut "rator" med betesputs.

Skogsola

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 21 maj-11 kl 21:22 »
75 kr / m3fub eller något mer för drivningen. På en sån mark så går det med fördel att samla groten i samband med avverkningen.  Tänk inte tanken på att bryta stubbar om du inte har egen grävare och fritidsproblem.

Lainde

• -
« Svar #15 skrivet: 21 maj-11 kl 22:45 »
Rationellast är att ta stubbarna med en nyodlingsfräs och försäka kvitta "energiskogsuttaget" mot denna kostnad.

Mathias B

• Småland
« Svar #16 skrivet: 11 jun-11 kl 12:58 »
Jag är ny här och läser gamla trådar så det kanske är lite sent men jag vill varna för att använda skogsbruksplanen för "viktiga" beräkningar.
Skogsbruksplanen är till för att ge vägledning om lämpliga skötselåtgärder och tidpunkter. För det behövs bara grova uppskattningar av virkesvolymer och det kan skilja rätt mycket från verkligheten. Risken är att man tror att man skall få 100.000 och beställer en ny traktor och sedan blev nettot betydligt mindre. Om det är viktigt att veta på förhand exakt hur stor volym det blir så se till att göra en noggrannare volymuppskattning.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #17 skrivet: 11 jun-11 kl 13:39 »
Jag fick en avräkning just häromdan, och där var intäkten drygt 50 000, och sen gick det bort kostnader på 20 000. Då var skotningen något längre.
Vad sen nettot blir är ju en annan sak, det beror ju på vad för sortiment man får ut, det gäller ju att inte bara hugga massaved rakt av.
Södra ska ju t.ex börja såga ofantliga mängder lövtimmer, så det är ju värt att kolla om björken duger till. Och aspen då förstås tändstickor.

Är det någon som vet hur mycket tändstickor som tillverkas av allt asp-timmer som bolagen köper in? I min skalle rusar varningsklockor och så luktar det lite unket av lurendrejeri. Jag har en känsla av att det sågas mycket av "tändsticksvirket" och säljs dyrt.

Vänligen, rätta mig om jag har fel!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens?

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 11 jun-11 kl 13:42 »
Jag är ny här och läser gamla trådar så det kanske är lite sent men jag vill varna för att använda skogsbruksplanen för "viktiga" beräkningar.
Skogsbruksplanen är till för att ge vägledning om lämpliga skötselåtgärder och tidpunkter. För det behövs bara grova uppskattningar av virkesvolymer och det kan skilja rätt mycket från verkligheten. Risken är att man tror att man skall få 100.000 och beställer en ny traktor och sedan blev nettot betydligt mindre. Om det är viktigt att veta på förhand exakt hur stor volym det blir så se till att göra en noggrannare volymuppskattning.

Men jag tycker nog att vår skogsbruksplan har stämt väldigt bra, mycket bättre än jag själv trodde faktiskt. Men man får ju vara medveten om att den anger skogskubikmeter.

Är det någon som vet hur mycket tändstickor som tillverkas av allt asp-timmer som bolagen köper in? I min skalle rusar varningsklockor och så luktar det lite unket av lurendrejeri. Jag har en känsla av att det sågas mycket av "tändsticksvirket" och säljs dyrt.

Vänligen, rätta mig om jag har fel!

Det beror nog på vem man säljer till.. Säljer du direkt till Swedish-Match, så tror jag inte dom sågar upp virket sen, så gott om duglig asp är det inte.

Mathias B

• Småland
« Svar #19 skrivet: 11 jun-11 kl 14:25 »
Men jag tycker nog att vår skogsbruksplan har stämt väldigt bra, mycket bättre än jag själv trodde faktiskt. Men man får ju vara medveten om att den anger skogskubikmeter.
Det stämmer oftast bra men för att planen inte skall bli för dyr så tar man ett fåtal provytor lite snabbt. Det har hänt att det felat med 25% och att markägaren förlorat mycket pengar då han trodde att det var en noggrann värdering.

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser