Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsgårdsbygge - akuthjälp!  (läst 9456 gånger)

Mammut

• Gäst
Hönsgårdsbygge - akuthjälp!
« skrivet: 04 aug-06 kl 11:17 »
Hej!

Vi ska just ifärd med att bygga hönsgård och jag har några frågor!

??? Kan man köpa färdiga byggsatser på meter? Önskedröm  :-[
 ??? Exakt vilket fyrkantsnät ska man använda om man vill hålla alla rovdjur ute?
 ??? Var köper man nät och stolpar billigast/bäst?

Ja, det var nog det hela! Hoppas någon vill svara!

skogstomten

• -
Re:Hönsgårdsbygge - akuthjälp!
« Svar #1 skrivet: 04 aug-06 kl 11:39 »
Det går ju att köpa färdiga hundgårdssektioner med svetsat nät... men det blir ganska dyrt. Annars går det bra att använda vanligt gunnebostängsel som man har till hundgårdar. 180-200 cm högt gräv sen ner det 30-40 cm i marken så verkar det funka bra. Kolla runt på lantmanna och järnaffärer om du kan få tag i hyfsat billigt nät. stolpar finns oftast på samma ställe. Som tak använder jag blått bärnät billigt och bra.
Har bara hundarna kvar sen lagården blev skadad

Mammut

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 aug-06 kl 12:48 »
 :) Tack för svar!

???Fråga bara: håller hundstängsel/gunnebostängsel rovdjuren ute? Och har man då gården lika hög som stängslet? Hur går man då in och städar?

???Måste hönsgården vara hög eller kan man ha den "stakethög". Jag har Brahma och Faverolle.
« Senast ändrad: 04 aug-06 kl 12:59 av Mammut »

LEK

« Svar #3 skrivet: 04 aug-06 kl 13:01 »
Hej!
Jag har en begagnad hundgård som hönsgård. Nätet är regält, antar att det är det som kallas Gunnebostängsel. Det är över två meter högt men har en DÖRR ::) Kanske skulle vara något för dig med ::)
Titta på Blocket, det händer att hundgårdar säljs där då och då.
Lycka till!!!

Mammut

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 aug-06 kl 13:22 »
 :) Tack för svar!

??? Om man nu ändå bygger - vad ska maskstorleken vara på fyrkantsnätet och vilken tjocklek på tråden?

:D Om någon har en bra lösning på hönsgårdsbygge så kan ni kanske mejla mig den?!

LEK

« Svar #5 skrivet: 04 aug-06 kl 19:01 »
Hej igen!
Vilken maskstorlek det ska vara på nätet kan jag inte svara på men med mitt hundgårdsnät märkte jag snabbt att om man vill hålla kycklingar på insidan av gården bör man klä den med kycklingnät en bit upp. Kycklingar är fenomenala på att ta sig ut om de hittar ett hål. Kan vara förödande om man inte upptäcker det snabbt.
Ett litet tips bara ;)

Hej hopp!!!

skogstomten

• -
« Svar #6 skrivet: 04 aug-06 kl 22:27 »
hej
hundgårdsnät biter sig inte  räv igenom.... inte ens hundar....men glöm inte att gräva ner nät... annars kan dom gräva sig in...skall du sen ha kycklingar så klä nedersta delen av nöter med billigt kycklingnät så dom små inte kan smita ut.....
Har bara hundarna kvar sen lagården blev skadad

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 05 aug-06 kl 07:39 »
Som de säger, hundgårdsstängsel är jättebra! Ingen tar sig in, men sätt kycklingnät nedtill, så inte kycklingar tar sig ut.

Varför inte gräva ned slipers (byggtimmer eller vad det heter) och sedan fästa nätet i det. Då blir höjden fortfarande "normal" och man kan gå rak i hönsgården.

En grind är naturligtvis ett måste. Gör den inte för smal, för då kan du inte köra in med skottkärra om du behöver det.

Och du - gör ingen låg hönsgård!! Räven hoppar lätt över och ned genom bärnätet - och sedan fanns det inga höns kvar. **Vis av erfarenhet** ;)
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Amanda

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 05 aug-06 kl 07:51 »
PS!
Angående nedgrävningen av slipers/byggtimmer, så kanske det inte alltid räcker med en stock utan du får ha två på varann. Det är ju helt beroende på hur hård och svårgenomgrävlig ^nytt ord^ marken är.
Annars kan du också gjuta en låg "mur" och fästa nätet i den.

Som sagt; det finns olika metoder av vilka naturligtvis många är jobbiga och ganska dyrbara.
Men skall man ha djur flera år framåt, så tjänar man på att ha gjort det rejält! Då vet man att djuren kan gå trygga i sin gård.

Har du sedan möjlighet, så sätt grovmaskigt (snön faller lättare igenom) hönsnät över gården. Bärnät tar sig lätt hökar igenom varför det inte är något helsäkert nät.

Lycka till med det du har framför dig!

Du ska se så roligt det blir när allt är klart  ;)   :D
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Helenan

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 aug-06 kl 08:28 »
Rävar kan också hoppa upp på taket av en hönsgård även om den är 170 cm hög. Ska den vara helsäker måste man ha ordentligt nät även över.

Amanda

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 05 aug-06 kl 14:14 »
Ja, att rävar kan studsa rakt upp har man ju sett på gärden.
Men har man 2 meter i "tak" i hönsgården, så klarar det sig förhoppningsvis. Fast naturligtvis är ett riktigt nät som hundgårdsstängsel bäst även som tak. Men tungt! Då måste man ha massor av stöttor.

Susanne

« Svar #11 skrivet: 06 aug-06 kl 19:54 »
Gunnebostängsel och hundgårdsstängsel håller hundar och rävar ute.
Mink- och rävnät håller mink och mård ute. Måste vara fyrkantsnät 15x15 mm maskor och 1,5 mm trådtjocklek.
Hermelin hålls ute med minkvalpnät (vet ej om det finns att få tag på i Sverige) som har 6x6 mm maskor.
Taknät håller duvhöken ute.

Mammut

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 06 aug-06 kl 23:20 »
 :D Stort tack för alla svar!!!!

:)Nu är bygget igång och vi har byggt a la voljär - med spånskiva nertill (insynsskydd för rävar ;D....), kraftigt fyrkantsnät därefter och i toppen en spånskiva till. Utanför har jag dragit nät på spånskivan och laggt ut nätet 1m ut på backen. Över det har jag lagt tunga cementblock vi råkade ha efter att ha grävt ur källaren :D. PUST ;D!

???Så nu är det då taket - vad säger ni? Hönsnät eller fisknät? Vilket stutsar räven bäst på :P?! Varför har man tak egentligen? Stutsande rävar eller eller klättrar minkar och annat upp och in i taket?

???Jag har mina hönor inne på natten. På dagarna är det tänkt att de ska vara i hönsgården när vi inte är hemme och helt frigående i övrigt. HUr stor är risken för rovdjur under sådana omständigheter?

:DTack igen - jag är överväldigad av engagemanget!

Amanda

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 06 aug-06 kl 23:32 »
Spånskiva... skriver du ??? har du tak över den då, för den blir ju helblöt annars!?!? Den står väl inte emot fukt heller  ???

Mammut

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 06 aug-06 kl 23:35 »
 ::) Ah, det är någon skiva av något slag - jag kallar den spånskiva :-[ :D.... Den är pressad och vi har haft sådana i en fasanvoljär i 6 år nu snart och de är som nya :o :D!

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #15 skrivet: 07 aug-06 kl 08:11 »
Vi har ett svart plastnät, Allox, som tak och även på vissa sidor som komplement till hönsnätet. Det är jätteseeeeegt och finns i olika maskstorlekar, inte speciellt dyrt heller. Bärnät eller fisknät blir f-b trassligt.
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Mammut

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 07 aug-06 kl 08:19 »
 :D Tack - ett toppentips!

Mammut

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 07 aug-06 kl 11:30 »
 :) Hittade Allox hemsida och det ser ju bra ut! Har du tips på var man kan köpa nätet?

Neta

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 07 aug-06 kl 12:47 »
På hemsidan finns även en förteckning över återförsäljare! Kolla där!

Mammut

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 07 aug-06 kl 13:05 »
 8)Smart.... :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 2 användare (1 dolda)
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser