Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken fårras ska man välja?  (läst 14268 gånger)

Sangun

• Västergötland
    • Underbara lantliv
Vilken fårras ska man välja?
« skrivet: 25 apr-11 kl 09:43 »
Hej
Har tidigare haft Värmlandsfår och de var vi nöjda med. Har  varit utan får några år och tänker starta på nytt nästa säsong. Nu funderar vi över vilken ras vi ska välja den här gången, Värmlandsfår igen... eller kanske något helt annat. Vi kommer att slutligen ha plats för ca 30 tackor.
  • Vi önskar lugna, lätthanterliga får
  • Vi har tänkt att sälja lådor med kött vid slakt
  • Vi har tänkt att bereda skinnen
  • Vi vill att fåren så att säga betalar sina egna kostnader och gärna också ge en liten peng över
  • Vi vill att tackorna ska lamma lätt och vara bra mödrar
Finull kanske? Eller Värmlandsfår igen?
Fördelar, nackdelar?
Kom gärna med erfarenheter från er egen ras
Hälsningar Gunnel

Efter några år i "civilisationen" har vi nu återvänt till landsbygden, där vi hör hemma. Har Västgötaspets och snart har vi Värmlandsfår och Welsumer-hönor också. Bloggar på www.underbaralantliv.se

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
SV: Vilken fårras ska man välja?
« Svar #1 skrivet: 25 apr-11 kl 09:51 »
Jag har bara erfarenhet av Värmlandsfår, Roslagsfår och Gutefår.
Jag själv tycker att alla de tre raserna är härliga, lugna och lätthanterliga.
Sen beror det ju på själv hur tex stor fårras man vill ha, Roslagsfår tillhör ju de minsta av allmogeraserna, Värmlandsfåren är ju en mellanras och Gutefåren är ju en ganska stor ras, Gutefåren är ju även behornade.
Tycker att alla de raserna är trevliga, kan dock tycka att gutefåren är lite för sociala ibland. Alla dessa raser har lätta födslar och är bra mödrar.
Skulle jag själv ha får hemma så skulle de nog endå bli Roslagsfår :) Blir ju dock inte så jätte mkt kött på dem..
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 25 apr-11 kl 10:14 »
 Det bästa/(tråkigaste?) är att sätta sig ner och räkna....
Vad kostar det att få köttlådorna gjorda? Hur mycket kan ni ta betalt för köttet?
Mina uträkningar gjorda på de tre möjliga "återtagsslakterier" jag har i närheten visar att lammen inte bör väga under 18 kg för att jag ska gå med någon sorts vinst, så allmogefåren går bort....
 Gotlandsfår och Leicester har ju också fina skinn :)
                                                                                            Mvh
                                                                                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Sangun

• Västergötland
    • Underbara lantliv
« Svar #3 skrivet: 25 apr-11 kl 10:33 »
Glömde ta med punkten
  • sälja livdjur
Efter några år i "civilisationen" har vi nu återvänt till landsbygden, där vi hör hemma. Har Västgötaspets och snart har vi Värmlandsfår och Welsumer-hönor också. Bloggar på www.underbaralantliv.se

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 25 apr-11 kl 10:53 »
Gotlandsfår som är avlade på skinnen, förståss! ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

samaka

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 25 apr-11 kl 11:15 »
Bestäm vad som är er huvudlinje - skinn el kött och utgå därifrån.

Såg du funderade på finull, tycker själv inte att finull är någon toppenras. mer än två lamm/tacka är inte önskvärt i mina ögon, kan bli bestyr att få upp dem i vikt. Sen har de lite tråkig päls om man är intresserad av skinn. Men de är jättetrevliga får och duktiga mammor. Men det beror på vad man vill ha.

Mitt tips:

Gotlandsfår (om du går på skinnen)

Någon stor köttras typ texel om du vill ha mycket kött

Eller leicester om du inte kan bestämma dig och vill ha både och...  ;D

zeina66

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 25 apr-11 kl 11:32 »
Håller tummen upp för gutefår. Det blir fina köttlådor att sälja (kanske inte värt att sälja dom till slakteri) skinnen är lättsålda. Skaffar du mv-fria djur med genbank kan du sälja livdjur också.

Gutarna blir bara så sociala som du vill att de ska bli,jag har en del supertama medans andra är lite mer reserverade till sättet. De är oftast lättfödda.

Råder dig att köpa djur som gått på el-stängsel...för att slippa ev rymmare. Av erfarenhet kan jag säga att endast "fårnäts-djur" kan vara svåra att hålla innanför el-stängsel,rymmare lever inte länge hos mig.

Har djur till salu...
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

fårägare

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 25 apr-11 kl 15:18 »
Jag är ju partisk men älskar mina gotlandsfår. Suveräna mammor, lätta förlossningar, sociala, nyfikna, orädda. Köper du bra avelsdjur får du vackra grålockiga, glansiga skinn som du kan sälja för mycket pengar, bra slaktkroppar och du kan också sälja livdjur.

En del upplever att gotlandsfår rymmer, har man otur och får några sådana är det bara att snabbt slakta för annars lär sig de andra.

Leicester är en annan trevlig ras de har samma fördelar men ger ett vitt lockigt, glansigt skinn. Dock är det svårare att få tag på riktigt bra avelsdjur då det finns färre.

Vissa raser kan man få EU bidrag för och det kan ju hjälpa upp ekonomin, men jag bedömmer det som svårt att få någon lönsamhet på dessa raser, men trevliga kan de ju vara för det.

Rena köttdjur är inget alternativ om du vill ha vackra skinn.
Finullsfår ger en trevlig ull som du kan sälja och få betalt för, skinnen är OK men betingar inte samma höga pris som gotlands och leicester. Dessutom får de en massa lamm och det leder till extraarbete under lamning, fellägen mm. Dessutom är det svårt att få dem slaktklara på bara bete.

Vad du än väljer. Köp M3-status djur, annars får du svårt att sälja livdjur. Köp från en seriös uppfödare. Köp riktigt bra avelsdjur på en gång.

Birgit

« Svar #8 skrivet: 26 apr-11 kl 08:42 »
Eftersom ni har erfarenhet av värmlandsfår och är nöjda med dem, fortsätt på den linjen (mitt förslag). De ger hyfsat med kött (för att vara en lantras) har toppenfin ull + vackra skinn. Dessutom ska ni ju sälja köttlådor själva. Då är ni inte beroende av någon EUROP-klassning.
Livdjur av allmogeraser är lättsålda också.

Angående att gutar skulle vara så mycket större? Mer högbenta kanske, men roslagsfår fyller ut mycket tidigare än gutar och bli kompaktare även om totalvikten är lägre. Men ben väger också. Jag har både och (gute och roslag) de är som natt och dag. Roslag är lättflyktiga, medan gutar är "väl" avslappnade i vissa lägen. Båda går att få bra tama, men rosorna vinner där, då de aldrig blir påstridiga. En för tam gute, blir enligt min uppfattning, lätt odräglig. Naturligtvis finns undantag.
Värmlandsfår är lugnare än roslag och större, men fortfarande mer kompakta än gutar. Fast alla allmogeraser + gute är ju väldigt trevliga och lättskötta raser.
Finull, hade jag innan, kräver en hel del mer. Bättre foder, fler lamm, mer problem. Väldigt fin ull, men skinnen blir inte så lättsålda, enligt min erfarenhet.

Sangun

• Västergötland
    • Underbara lantliv
« Svar #9 skrivet: 27 apr-11 kl 12:20 »
Tack för alla svar! :)
Nu har vi kommit så långt i våra funderingar att det står mellan Gutefår och Värmlandsfår. Det är trots allt roligt med de inhemska, ursprungliga raserna (vi föder ju upp Västgötaspets också). Kanske ger Gutefår mer i kött? Vi fortsätter söka kunskap. Inköp är inte planerad förrän i början av nästa år, och då har vi tänkt försöka få tag i dräktiga tackor.

Hälsningar Gunnel

Sangun

• Västergötland
    • Underbara lantliv
« Svar #10 skrivet: 27 apr-11 kl 12:43 »
Sökte runt lite mer om Gutefår och blev väldigt fundersam eftersom det verkar finnas interna stridigheter inom rasen. Är det någon som vet mer? Det känns inte så roligt. :(

574Krusa

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 27 apr-11 kl 13:36 »
Ja, jag gillar finullsfåren eftersom jag valde dem tillslut efter mycket funderande. Jag tycker de är lätta att ha, väldigt sociala, har lätta lamningar och bra mammor överlag. De tar tid på sig att växa till sig för slakt vilket ju kan vara en nackdel. Skinnen blir fina också och du kan ju få dem att lamma året om. Jag har lamning i mars och juli. Och det går att sälja livdjur.

fårägare

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 27 apr-11 kl 17:43 »
Planerar du att köpa dräktiga tackor råder jag dig att komma överens med säljaren i god tid. Oftast betäcker man bara de tackor man ska behålla och är då inte intresserad av att sälja dem. Vet man att någon vill köpa kan man spara lite extra och betäcka dem åt köparen.

Lycka till!

Jan B

• Intresse djur och natur
    • Dalarna
« Svar #13 skrivet: 03 maj-11 kl 12:36 »
Om du söker lugna och lätthanterliga får, så bör du välja gotlandsfår!
Dom är så sociala och det är ett nöje, att få umgås med dom.

träsleven

• -
« Svar #14 skrivet: 05 maj-11 kl 10:26 »
Jag har finullsfår o trivs med dem. Har prövat både köttras o gute men där fungerade inte "personkemin" särskilt bra. Jag tror att olika raser har olika lynne precis som vi människor. Vissa raser passar helt enkelt inte vissa människor o tvärtom. Jag tror man får känna sig fram tills man hittar djur som man trivs med.

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #15 skrivet: 05 maj-11 kl 10:55 »
Klövsjöfår är vackra och har fantastisk ull! :D
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #16 skrivet: 07 maj-11 kl 03:10 »
Jag är väldigt nöjd med mina RYAfår. En lugn  och fin ras med jättebra ull till hantverk, fina skinn och lagom med kött. Lätta förlossningar har jag haft hittills.  De är mina hag-smycken!!  <3
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #17 skrivet: 07 maj-11 kl 07:57 »
Gutefår är härliga! Fin ull och hyfsat med kött. Snälla och sociala :)
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

makra

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 07 maj-11 kl 08:36 »
Har finulls får och de är mycket trevliga och ger mycket fina skinn om man vill gör vantar, tofflor, västar mm. Och bra ull om man är intresserad att tova, spinna.
Har själv bruna,svart och vita får och de är mycket bra mödrar men det är ju ett passande när de ska lamma då det oftast blir minst 2-3st  och då klara de uppfödningen själva utan problem.
Vi får bra kroppar på slaktlammen på bara naturbete, men skickar på slakt när de är 5-6 månader.
Har aldrig haft finull som rymmer från hagarna och vi har både elnät och fasta stängsel

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
« Svar #19 skrivet: 07 maj-11 kl 23:27 »
Har haft gutar under många år å varit ganska nöjd med lätta lammningar, lättfödda på ganska lite mat & framför allt med deras underbara temperament  :D

Tyckte att vi skulle förnya oss lite å bestämde oss för finull. Har bara haft dem i en månad men tycker att de är väldigt trevliga & så. Men kan tycka att de krävs ju en hel del mer mat & lite krångligare med att det brunstar "lite när som helst" & det är mer passning vid lammning. Men samtidigt väldigt trevliga.

Jag har ju som sagt haft gutar länge, även 3 st nu, å säga vad man vill men de går ju å fånga in dem så mycket lättare......Säger en som avmaskat, klippt klövar & skiljt ut bagglamm i dag på 29 får å lamm :P ;D
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 3 användare
Nataks, karsan, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser