Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken allmogeras passar oss?  (läst 2397 gånger)

Annie27

• Gästrikland
Vilken allmogeras passar oss?
« skrivet: 19 maj-11 kl 09:43 »
Har planer på att bli getägare  :).

Då betessutrymmet är begränsat (ca 8000 kvadratmeter, blandad ängsmark, stenbumlingar och branta "klätterbackar") blir det bara två getter, som sälskap och slyröjare. Räknar med att få stödmata, förstås.

Hagen ligger i Gästrikland, angränsande mot kusten, så gott om blåst finnes...

Skulle vilja bidra till bevarandet av gamla utrotningshotade raser, och funderar på att skaffa jämtget eller lappget (med tanke på det något nordliga klimatet) med genbanksintyg. Ev ta en avkomma ibland för försäljning.

Vad är skillnaden mellan dessa två raser, och vilken av dem skulle trivas bäst under dessa förutsättningar?
Har läst in mig på att getter generellt är rymningsbenägna - gäller det även vattenledes..?

Mvh Annie

Sussilo

• Gäst
SV: Vilken allmogeras passar oss?
« Svar #1 skrivet: 20 maj-11 kl 18:53 »
Tycker du gör helt rätt som funderar på allmogegetter och du kan i princip ha vilken som av de två raserna du nämner  :)! Skillnaden består mest i deras anpassning till bete och klimat i de olika landsändarna. Jämtgeten är anpassad till betet på fäbodarna och de har aningen spensligare/tunnare kropp än t.ex. göingegeten. Det finns både behornade och kulliga (hornlösa) individer bland jämtgetterna.
Lappgeten är anpassad till det kargare betet i renbeteslandet, är oftast något mindre men robust och har ett litet bredare huvud och har alltid horn, har jag för mig. Titta in på allmogegeten.se  :).

Svårigheten att stängsla in getter överdrivs ibland. Din mark låter idealisk för getter, så bygg riktigt stadigt från början så går det säkert bra.  Normalt avskyr getter vatten, men läste någonstans om getter som simmade hem efter att ha lämnats på sommarbete på en ö  ;D! Regn och blåst gillar inte dessa djur, så ett torrt regn/vindskydd måste de ha. Lycka till med planerna!

Annie27

• Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 23 maj-11 kl 20:09 »
Vet inte om man kan kalla vår tomt för varken renbete, kargt eller fädbodbete..
Men kanske att Lappgeten klarar blåst bäst.. ???
Visst blir det tätt regn/vindskydd. Men det vore ju roligare för getterna, att inte behöva kura där nästan hela tiden..

Ah, typiskt. Verkar som det blir till att stängsla in även kustremsan också, då  :-\.
Stort tack för svar!

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 26 maj-11 kl 22:05 »
Normalt avskyr getter vatten, men läste någonstans om getter som simmade hem efter att ha lämnats på sommarbete på en ö  ;D!

Va?!?!  :o Det måste vara fruktansvärt ovanligt! Eller så hade dom det väldigt kargt på sin ö.... mina getskrällen tycker till och med att vattenpölar är vallgravar och näst intill omöjliga att ta sig över...  ;D

Sussilo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 maj-11 kl 08:46 »
Minns inte var jag läste detta. Här på forumet ??? Men det berodde inte på dåligt bete, utan getterna ville helt enkelt hem till människorna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser