Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kolla masken  (läst 3648 gånger)

Kira

• Småland
Kolla masken
« skrivet: 20 apr-11 kl 09:01 »
Blir inte riktigt klok på hur och var jag ska kolla om mina får har mask. Var inne på SVA:s sida och hittade ett sampletest men också tester på lungmask och på leverflundra samt andra som tex hårmask, piskmask och andra saker jag aldrig hört talas om. Jag har fyra tackor med nyfödda lamm vad tycker ni att jag ska ta för tester? Är Vidilab bättre, vad använder ni för tester?

vallhunden

• Västergötland
SV: Kolla masken
« Svar #1 skrivet: 20 apr-11 kl 10:16 »
Vidilab är jättebra och blixtsnabba. Du ska skicka proverna idag (onsdag eller vänta till söndag, så att de är "färska" när de får dom ;)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Kira

• Småland
« Svar #2 skrivet: 21 apr-11 kl 08:16 »
Vidilab skriver så här:
 "proven kontrolleras mängden av ägg från mag-tarmmask samt eventuella koccidier. Analysen ingår i priset.
Andra undersökningar som t.ex. Fasciola (stora leverflundran), lungmask, Giardia eller kryptosporidier kan begäras som tilläggsanalys och faktureras då i efterhand."

Gör ni tilläggsundersökningarna?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 21 apr-11 kl 10:40 »
Bara om det misstänks...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 21 apr-11 kl 10:55 »
Jag har mailat lite med de på Vidilab och de är väldigt tillmötesgående. Eftersom mina får har haft symptom som kan bero på antingen stora magmasken eller leverflundra, så tyckte de att jag skulle skriva när jag skickar in träckprovet att om de inte hitter tecken på stora magmasken i grundtesterna, så kan de göra en sökning efter leverflundra, vilket koster mer.
Men de har en duktig veterinär där som man kan ringa till. Leverflundran är inte så vanlig uppe hos mig, så därför kan jag nog "vänta" med att kolla den tills de sett om fåren har stora magmasken..
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

tigeremma

• Närke
« Svar #5 skrivet: 11 feb-14 kl 12:33 »
Vad gör jag som har ETT! får som varit lös i magen och ser nu blod i avföringen. Kontaktade vet. som rådde mig att köpa KOLLAMASKEN för får och getter. Jag måste köpa för en hel besättning, 20-50 får som går på 750 kr!!
Min besättning består av tre får.
Till häst kan man köpa för en individ, var finns logiken. Finns ingen svarade vet.
Råd från någon?

Kira

• Småland
« Svar #6 skrivet: 11 feb-14 kl 13:53 »
Det är inte läge att kolla maskar nu, många av inälvsparasiterna kapslar in sig över vintern inne i djuret och blir aktiva först till våren. Avmaskningsmedel biter inte på de som är inkapslade. Just nu sker ingen spridning via betet heller då vi har frusen mark här där jag bor. Fråga din vet vad för inälvsparasiter han misstänker att du ska hitta så här års?

olivia.k

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 11 feb-14 kl 14:26 »
Till häst kan man köpa för en individ, var finns logiken. Finns ingen svarade vet.
Råd från någon?

Då har vet fel eller så missförstår jag dig. Jag hade ETT lamm med lös avföring och skickade in träckprov till vidilab och fick svar på eftermiddagen dagen efter. Fakturan som kom gick på 418kr inkl moms, och detta var i höstas så det är antagligen samma pris idag.

tigeremma

• Närke
« Svar #8 skrivet: 13 feb-14 kl 16:09 »
Tack för din upplysning! Borde tagit kontakt med vidilab och inte vet. alltså.

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 1 användare
Trollsmultron

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser