Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till gräsmatta?  (läst 10005 gånger)

Ossa

• Värmland
Alternativ till gräsmatta?
« skrivet: 17 apr-11 kl 21:18 »
Vi håller på och dränerar runt huset så allt är lervälling. Naturligtvis är den första tanken att så gräs när arbetet väl är klart, men jag tycker inte om gräsmattor och jag tycker definitivt inte om att klippa gräs...

Det måste finnas något alternativ! Tidigare hade vi en blandning av gräs, maskrosor, ögontröst (tror jag det heter) och ett stort inslag av mossa. Själv vill jag gärna ha tillbaka mossan men det är ju inte något man direkt köper nere på Granngården... Har sett sedummattor, men de verkar mest vara till för tak.

Finns det någon som har några bra ide'er vad man göra i stället?

Djinn

• Gäst
SV: Alternativ till gräsmatta?
« Svar #1 skrivet: 17 apr-11 kl 21:21 »
Äng. Slå med lie när det blir outhärdligt långt, nån gång om året. Måste du ha snabbt resultat så köp "sommarblommor" i fröpåse och släng ut. Annars bara att vänta och se vad som kommer upp!

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #2 skrivet: 17 apr-11 kl 21:43 »
Solrosor
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 17 apr-11 kl 22:11 »
Vad ska du använda ytan till?..... börja i den ändan ;)

Sedum-mattorna tål tyvärr inte att man går på dem något vidare och de trivs dessutom där det är riktigt torrt, annars är de helt klart ett alternativ.

Är det skogsmiljö tycker jag träflis är ett trevligt och underhållsfritt underlag.

Sommaräng är verkligen fint i ett mer öppet bondelandskap, men du kan inte spela kubb på ängen. Själv tycker jag det är trevligt med klippta gångar i ängen och en liten rund klippt fikaplats :P

Revande smultron bildar ganska ogenomträngliga mattor..... kanske är det ett alternativ ;) Grönsaksodlingar ett annat, men arbetskrävande val ;D

Håller helt med om att gräsmatta är för tråkigt, men helt suveränt för ungarna att spela fotboll på och göra kullerbyttor och leka tafatt..... det är enda anledningen till att det klipps här ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

senior61

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 apr-11 kl 22:13 »
Grön asfalt, kanske?

mt_knot

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 17 apr-11 kl 22:34 »
Jag har läst om att man kan använda lågväxande timjan, ska dessutom lukta gott när man går på det eller klipper det :)

Johan

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #6 skrivet: 17 apr-11 kl 22:43 »
finns ju en växt som heter krypen som ska gå att gå på, den är marktäckare och växer fort
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Ossa

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 17 apr-11 kl 22:51 »
Revande smultron är en tanke, timjan likaså... Krypen har jag inte hört talas om men man kan ju söka runt lite på nätet!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 17 apr-11 kl 22:54 »
Krypenen är trevlig, men jag skulle nog inte vilja gå på den..... även om den skulle tåla det ;) Timjan är mycket trevlig :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 17 apr-11 kl 23:28 »
Har ni lagt undan matjorden för sig? Så bred ut den ovanpå igen, och efterhand som det spirar (för det gör det) så sköter du det som du gjorde förut, så får du nog tillbaka samma gräs-blom-ört-vegetation som ni hade, om inte dräneringen gjort stor skillnad i fuktighet. Sedum är väl för torrare mark. Det verkar som er mark är hyfsad trädgårdsjord om maskrosorna trivs där, och inte alltför torr. Ögontröst tyder dock på något åt det lite torrare och magrare hållet, tror jag. Men vill du gärna ha Sedum kan du ju testa. Dräneringen kan ju ha gjort det torrare. Eller ta vara på om Sedum kommer naturligt, tycker jag egentligen. Dock låter det som du helst vill ha tillbaka som det var.

Om ni inte lagt matjorden för sig så är det lite knepigare. Kanske läge att så något slags frö i så fall. Kanske går det ändå. Du kan också låta de önskvärda växterna gå i frö på intilliggande mark, slå detta med lie och bre ut över den omgrävda marken, så fröar de av sig.

tinna.m

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 18 apr-11 kl 00:46 »
Potatisland
Sandlåda/grusgrop
Pool
Hönsgård
Hinderbana
Bra-att-ha-upplag
Dansbana
Tennisplan
Djungel  :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 18 apr-11 kl 00:48 »
Hägna in o sätt dit höns  ;D dom lär bli överlyckliga.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #12 skrivet: 18 apr-11 kl 02:07 »
ts här ser du vad jag menar, men som sagts. tror inte det är skönt att gå på men möjligt och du slipper underhåll =)

http://www.google.com/images?um=1&hl=sv&client=safari&rls=en&biw=1559&bih=1062&tbm=isch&aq=f&aqi=&oq=&q=Juniperus%20horizontalis
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #13 skrivet: 18 apr-11 kl 09:32 »
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #14 skrivet: 18 apr-11 kl 12:50 »
Mossa är så mycket mysigare än gräs!

christelle

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 18 apr-11 kl 13:23 »
Vi håller på och dränerar runt huset så allt är lervälling. Naturligtvis är den första tanken att så gräs när arbetet väl är klart, men jag tycker inte om gräsmattor och jag tycker definitivt inte om att klippa gräs...

Det måste finnas något alternativ! Tidigare hade vi en blandning av gräs, maskrosor, ögontröst (tror jag det heter) och ett stort inslag av mossa. Själv vill jag gärna ha tillbaka mossan men det är ju inte något man direkt köper nere på Granngården... Har sett sedummattor, men de verkar mest vara till för tak.

Finns det någon som har några bra ide'er vad man göra i stället?
Man kan lägga vackra stenar i olika storlekar runt huset och sedan plantera kryddväxter, ätbara blommor och revfria smultron mellan stenarna eler olika sedumarter mellan och på stenarna :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Ossa

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 18 apr-11 kl 18:16 »
Grön asfalt, kanske?

Vilken humorist!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 18 apr-11 kl 20:21 »
Höll ju på att glömma murgröna :D.... Den blir riktigt marktäckande, men man får gå med trimmer runt träd, gångar och annat så att den inte börjar klättra iväg ;)

senior61

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 18 apr-11 kl 20:39 »
Vilken humorist!

ja...och vad tycks om alla andra förslag?  ;D

kattfot

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 18 apr-11 kl 20:47 »
Om kirskål växer bra i din jordmån så kan man anlägga en kirskålsmatta.
Det är faktiskt väldigt vackert och lättskött, men om man har trädgården full av "ofrivillig kirskål" så kan det ta ett tag att vänja sig.
En kirskålsmatta är också mycket uppskattad av kaniner.
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser