Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ff  (läst 1905 gånger)

Pussgurkan

• Gäst
ff
« skrivet: 29 jul-06 kl 23:28 »
Hejsan! Jag har några frågor som jag hoppas att någon av er erfarna hönsägare kan besvara. Det tar 21 dagar för hönsägg att kläckas så när ska man sluta vända äggen? Har läst att man bör öka luftfuktigheten de sista dagarna före kläckning, är det fel att göra detta genom att spruta vatten direkt på äggen? tack på förhand /Emelie
« Senast ändrad: 30 jul-06 kl 15:31 av Pussgurkan »

Dagoyurt

• Gäst
Re:ff
« Svar #1 skrivet: 30 jul-06 kl 16:32 »
Spruta inte vatten direkt på äggen utan öka luftfuktigheten genom att ställa in extra vattenkärl. Fuktar man äggen direkt kommer kycklingen att ha svårare att torka och kan ha "klibbigt" dun i flera dagar efter kläckningen. Sluta vända äggen på dag 18, kycklingarna kläcks vanligen mellan dag 19-22 räknat efter andra dagen man la in dem i kläckmaskin eller under ruvhöna.'

Bra substrat är småkornig/Rundkornig sand som håller värmen bra och hjälper kycklingarna att komma igång med krävan och tarmsystem. Det är viktigt att sanden är rundkornig för att annars kan det fastna och det leder till förstoppning och det är inte bra för något djur.

Bra foder till nykläckta kycklingar är kokt äggula, uppblött havregryn och kycklingfoder som kan köpas hos lantmännen. Det är även bra att mata dem med proteinrikt animaliskt fett som insekter och larver.

Detta är enligt min erfarenhet och andra har säkert ¨åsikter om detta.

Ett tips som har funkat väldigt bra för mig är att om man har en kyckling som är trött eller är dålig kan man vätska upp denna med en blandning av vatten, druvsocker och utspädd hårdkokt ägggula.

Hoppas det går bra!/Daniel

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser