Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras ska jag välja?  (läst 6024 gånger)

Dagen

• I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
Vilken ras ska jag välja?
« skrivet: 14 apr-11 kl 21:57 »
Vi har funderingar på att skaffa två gotlandsruss för diverse gårdsarbeten (skogen, åkern, vagn mm.). Insåg nu även att fjording skulle kunna vara ett alternativ.
 Jag undrar hur mycket de äter. Hur stor yta behövs till bete och hur stor yta behövs till hö? Hur mycket kraftfoder behöver dem? Är det rimligt att själv odla även kraftfodret till dem? Och hur mycket skiljer sig gotlandsruss från fjording i mängd mat? Har nämligen hört att russen ska vara mycket billigare i drift.??

Slutligen, är det någon som vet vart man får tag på lite grövre modell gotlandsruss eller fjording och hur mycket kan man förvänta sig att de kommer att kosta?
« Senast ändrad: 14 apr-11 kl 22:16 av pelrik »

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Hur mycket äter två gotlandsruss?
« Svar #1 skrivet: 14 apr-11 kl 22:12 »
För mig så skulle det inte vara några problem att odla kraftorder till mina ponnys då dom inte äter något kraftfoder  o:)

jag har fyra hästar 1 D-ponny och 3 B-ponny (motsvarar russ) dom äter en rundbal hö i veckan ungefär, lite broende på väder och vind.

1 hektar tror jag räcker men har du mer och kan växelbeta med andra djur så är det bra.

Glöm inte mineraler, vaccinering, veterinär, verkning (skor) och försäkring

skillnaden mellan nordsvensk och russ i drift är inte så stor då de stora kostnaderna är hovslagare, utrustning, vaccinering, stall, trö, försäkring, veterinär mm som inte beror på hästens storlek. 
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hur mycket äter två gotlandsruss?
« Svar #2 skrivet: 14 apr-11 kl 22:16 »
Vi har funderingar på att skaffa två gotlandsruss för diverse gårdsarbeten (skogen, åkern, vagn mm.). Jag undrar hur mycket de äter. Hur stor yta behövs till bete och hur stor yta behövs till hö? Hur mycket kraftfoder behöver dem? Är det rimligt att själv odla även kraftfodret till dem? Och hur mycket skiljer sig gotlandsruss från nordsvensk i mängd mat? Har nämligen hört att russen ska vara mycket billigare i drift.??

Slutligen, är det någon som vet vart man får tag på lite grövre modell gotlandsruss och hur mycket kan man förvänta sig att de kommer att kosta?
Russ behöver mkt sällan kraftfoder alls.  Dom äter nog ungefär 5 kilo dygnet i hö .Bete till två ca 2hkt .Hur mkt du behöver till vall vet jag inte . En nordis käkar ca 15-20kilo hö om dygnet .Självklart är dom billigare i drift dom är ju små ponnysar o nordisen en stor kallblodshäst.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dagen

• Småland
SV: Vilken ras ska jag välja?
« Svar #3 skrivet: 14 apr-11 kl 22:21 »
Tack för era svar, observera att jag ändrade frågan lite..
Vilka mineraler behöver dem? Har tänkt växelbeta med getter.
Vad är det för lagar som gäller angående exempelvis stall och andra saker som man kanske inte tänker på??

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 14 apr-11 kl 22:25 »
Hästmineraler samma oavsett stl på häst . Fångrisken är hög på dessa raser men om dom går med getter så kanske du inte har så kraftigt bete i åtanke då .
Under 10 000kr kostar bägge raserna .
Fjordingar tycker jag att man kan få tag på ganska så billigt faktiskt .
En fjording äter ungefär 7kilo per dygn men det beror mkt på stl , det finns både stora o små fjordingar .
Vi hade en bjässe här förut .Fördelen med fjording är att en normal vuxen kan rida dom , russet tar en liten vuxen på ryggen.
Lagen säjer att dom ska minst ha vindskydd med bädd och mat , vatten , hovvård vetvård när det behövs.Sen ska man ha nånstanns där man kan ställa in en sjuk häst  i närheten.
« Senast ändrad: 14 apr-11 kl 22:27 av Travelerhorses »
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dagen

• Småland
« Svar #5 skrivet: 14 apr-11 kl 22:59 »
Jo, betet kommer att bestå av en vall som tidigare bestått mestadels av rödklöver, inte så bra då va?
Men vi ska försöka göra om vallen lite sucsesivt till att få in mer örter och andra gräs, några rekommendationer kanske?
Angående mineraler, kan man inte hitta örter mm. som hästarna gillar istället för att köpa ett mineralfoder?

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 apr-11 kl 23:05 »
Jo, betet kommer att bestå av en vall som tidigare bestått mestadels av rödklöver, inte så bra då va?
Men vi ska försöka göra om vallen lite sucsesivt till att få in mer örter och andra gräs, några rekommendationer kanske?
Angående mineraler, kan man inte hitta örter mm. som hästarna gillar istället för att köpa ett mineralfoder?

Börja med att låta bli att gödsla vallen. Ju magrare desto mer arter, men det gäller att ha tillräcklig areal då.

Då gäller det att örterna har växt på mark som innehåller tillräckligt av alla erforderliga mineraler, samt att de är kapabla till att ta upp dessa. Tänk på att beten i mindre, begränsade hagar är ett modernt påfund.
« Senast ändrad: 14 apr-11 kl 23:31 av Lopt »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 14 apr-11 kl 23:32 »
Även om du har toppenhö med bra blandning så finns det saker som ändå inte kommer med .
Selen finns knappt i svenska jordar o det måste hästar ha , magnesium har jag märkt oxå inte blir tillräkligt av .På sommaren ger jag inte mineraler eller vitaminer till mina hästar alls men dom går på väldigt stora naturbeten oxå .
På vinterhalvåret = den period man fodrar dom då behöver dom tillskott men på två ponnysar så går det kanske en säck om året som kostar runt 4-500kr ungefär.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #8 skrivet: 15 apr-11 kl 08:48 »
Det finns mineralhinkar man kan köpa och sätt ut i hagen, så väljer dom själva hur mycket dom behöver (glöm inte saltsten också)

Ytan på en box för en B-ponny är 5 kvadratmeter en fjording 7 och nordsvensk 8-9, räkna samma om du ska ha lösdrift + att man måste ha en plats inne som går att ha en sjuk häst (en plats på 10 hästar)

Jag rekommenderar att du läser på på jordbruksvekes hemsida om häst http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar.4.389b567011d9aa1eeab80008.html det är den baskunskap alla måste ha innan man skaffar ett djur.

för 10 000 får du inte mycket häst, 15 000-25 000 är mer rimligt om du vill en som inte är andra sortering och ta god tid på dig att leta häst och ta med någon riktigt duktig + gör en grundlig veterinär undersökning innan köp med en veterinär du väljer.
Länk till mina lamm 2012

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 15 apr-11 kl 19:50 »
Priserna håller jag inte med om alls. O jag har varit runt i hästbranchen i många år nu ,
Russ 5-7000kr o fjordingen nån tusenlapp till .
Men ska man inte ha ridhästar då funkar ju faktiskt vilken av dom som helst .

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 apr-11 kl 19:57 »
Priserna håller jag inte med om alls. O jag har varit runt i hästbranchen i många år nu ,

Beror väl på lite hur utbildade de är också..

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #11 skrivet: 15 apr-11 kl 20:23 »

Nej du då får man inte några bra hästar för 5-7000kr men vist det finns en del andra sortering, köp billigt betala resten till veterinären, typ.

fjordingar http://www.hastnet.se/hastmarknad/sok/adv.soklistan.php?start=18&inriktning=&typ=&region=&order=inlagddatum&frmsok=fjording

russ  japp där finns en del till låga priser, frågan är vad du får en problem ponny för 5000 OK något som gnäggar och går i en hage  :-* kanske inte så prisvärt i alla fall  ;)

Länkarna bökar för mig så sök själv på raserna.
« Senast ändrad: 15 apr-11 kl 20:43 av Lorita »
Länk till mina lamm 2012

Dagen

• Småland
« Svar #12 skrivet: 15 apr-11 kl 21:32 »
Tack för svaren. Jag kan tänka mig att man kan hitta bra hästar billigt också, men då ska man kunna avgöra vad som är en bra häst också. Så det skulle jag behöva lite uppslag på. Vad ska man titta efter?

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #13 skrivet: 15 apr-11 kl 22:27 »
Man måste vara väldigt duktig för att hitta en bra häst billigt, billigt blir ofta dyrt, jag betalar gärna mer vid inköp, framför att sen behöva lägga massa pengar på "reparation"

kan man häst då kan man komma över billigt för då kan man utbilda själv, en 3-5 femåring som inte ägaren klarat av att rid/köra in, men som sagt då måste man veta vad man gör. Billigaste är en något dyrare häst som är utbildad, trevlig och har all papper och som inte är för gammal + frisk.

Sen ställer jag väldigt höga krav på att mina hästar ska vara rätt byggda, för är dom inte det då går dom lättare sönder och en behandling av veterinär kan gå på åtskilliga tusen.
Länk till mina lamm 2012

Broberg

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 15 apr-11 kl 23:08 »
Sen ställer jag väldigt höga krav på att mina hästar ska vara rätt byggda, för är dom inte det då går dom lättare sönder och en behandling av veterinär kan gå på åtskilliga tusen.

Eller får de bli korv. Det är ett svårt avgörande det där.

Luff

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 16 apr-11 kl 00:00 »
Tack för svaren. Jag kan tänka mig att man kan hitta bra hästar billigt också, men då ska man kunna avgöra vad som är en bra häst också. Så det skulle jag behöva lite uppslag på. Vad ska man titta efter?
Du ska titta efter någon som kan häst...det går inte att lära sig på ett internetforum hur en bra häst ska se ut eller vara. Det beror på er kunskap - en bra häst för mig är långt ifrån en bra häst för alla (jag gillar hästar med mkt motor tex - inte så lämpligt för er kanske till en början).
Hitta någon hästmänniska som kan hjälpa er leta - dom finns - här på alternativ dyker det upp lite träffar då och då där någon visar brukskörning och man kan få tips och prova på.

Det finns mycket att ta reda på innan man producerar "rätt" foder; fång är en foderrelaterad sjukdom som är ett gissel på russ o fjord och som kräver kunskap. Hittar man då tex en gammal lärobok där faktan är föråldrad kan man lätt stå med en häst med en livslång sjukdom som sätter ner arbetsförmågan och är dyr att medicinera.
//Luff

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #16 skrivet: 16 apr-11 kl 09:19 »

Eller får de bli korv. Det är ett svårt avgörande det där.

tyvärr är det få hästar som blir korv och även korven blir dyr om man köpt livdjuret för 5-10 tusen det är inte så många kilo kött på ett russ och ofta är dom behandlade med div mediciner vilket gör att köttet inte duger som föda.

Du skulle se hästfolks blick när jag säger att om någon av mina skulle få fång så slaktar jag direkt, det är som att svära i kyrkan, även om jag säger det för att jag inte vill att mina hästar ska lida så som många fång hästar får göra.

Därför sälja också många hästar billigt med skador och sjukdomar som är dolda eller ner förminskade, då slipper ägaren ta kostnaden för avlivning som är en hel del tusen lappar. Många av dom hästarna säljs och fraktas till Italien och kommer tillbaka hit i form av salami, några säljs till blåögda som tror dom gjort ett billigt fynd.
Länk till mina lamm 2012

Jan-Olsgården

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 19 apr-11 kl 08:33 »
Vi har funderingar på att skaffa två gotlandsruss för diverse gårdsarbeten (skogen, åkern, vagn mm.). Insåg nu även att fjording skulle kunna vara ett alternativ.
 Jag undrar hur mycket de äter. Hur stor yta behövs till bete och hur stor yta behövs till hö? Hur mycket kraftfoder behöver dem? Är det rimligt att själv odla även kraftfodret till dem? Och hur mycket skiljer sig gotlandsruss från fjording i mängd mat? Har nämligen hört att russen ska vara mycket billigare i drift.??

Slutligen, är det någon som vet vart man får tag på lite grövre modell gotlandsruss eller fjording och hur mycket kan man förvänta sig att de kommer att kosta?

Jag har en nordsvensk bruks och en shettis. Jag kan verkligen rekommendera en stor häst till tyngre saker och större shettis till lättare jobb som att släpa ris i trädgården m.m. Kruxet me många ponnies är att de lätt får fång. Klöverrikt bete och hö innehåller högt med protein och då kan lättfödda hästar bli dåliga. Bätte med gräshö. På www.slu.se har du en sida som heter hippocampus, deras foderstatsuträknare brukar jag använda, men då måste du ha ett analyserat hö. Prata med Granngården, där finns påsar och blanketter för analys av hö. Det finns också flera rasföreningar för hästar, där kan du läsa mer och få tag på folk som kan rasen och kan ge dig tips. Kolla t.ex. på www.nordsvensken.org
Lycka till med hästköpet!

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 2 användare (1 dolda)
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser