Jag har aldrig gjort detta, men jag har läst om det och minns ungefär. Du ska förhindra att honblomman pollineras fram tills den är mogen för pollination. Det kan du göra genom att knyta fiberduk el dyl kring den. Jag tror jag också sett en beskrivning där man knyter ett snöre eller sätter en tejp kring övre delen av blomman så den inte kan öppnas. Vet inte om detta är säkert. Sen gäller det att veta när det är lagom dags för pollinering. Hur noga detta är vet jag inte. Jag tänker mig att det är när honblomman öppnar sig eller skulle öpnnat sig (om man inte hade förhindrat detta) eller möjligen lite senare. Då bryter man av en ståndare från en hanblomma, öppnar honblomman och penslar pistillen med ståndaren. Pensling med pensel förekommer också tror jag, men då måste man ju göra ren penseln mellan varje sort. När pistillen blivit pollinerad vet jag inte om honblomman ånyo måste skyddas en tid, eller om ytterligare (naturlig) pollinering är förhindrad eller verkningslöst efter den genomförda konstgjorda pollineringen.
Jag hinner tyvärr inte leta litteraturuppgifter just nu.