Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillverka takspån själv - tips på maskiner/verktyg? + realitetsprövning  (läst 17300 gånger)

Dolvis

• Östergötland
Vi funderar på ett litet byggprojekt (ett lusthus - dvs självhushållen närproducerad lyx-umgängeslokal) som kommer att behöva ett vackert tak. Troligen kommer det även byggas i klassisk åttakantig modell, vilket ger många vinklar på taket.

När vi spånat  ;) kring takmaterial har vi kommit på att spåntak skulle vara väldigt fint och passa in bra. Jag har sökt på tidigare trådar och hittat en del info om läggning av spånet, men inte mycket om tillverkning. Har inte heller varit så lyckosam i googlandet på tillverkning.

Kan man spänta för hand? Vilka verktyg krävs då och hur svårt är det att lära sig?

Vet någon någon gammal hembygdsgård i södra sverige som har fungerande späntmaskin och kunskap där man kanske kunde få komma och spänta upp så det räcker till 10m2 ?

Andra tips kring hur man får tag på spån? (Har sett annonser på Gård & torps annonsmarknad, men det prisläget är lite för högt för detta projekt.).

Djinn

• Gäst
Det finns en tjej på Hantverkslaboratoriet/DaCapo som håller på med ett projekt kring takspån. Kommer inte ihåg vad hon heter nu, men det borde gå att få tag på henne via DaCapos hemsida. Låter som ett härligt projekt, men själv hade jag nog valt tjärat papptak istället. Lycka till!

Djinn

• Gäst

Humle

• Västerbotten
Ska du spänta är materialet a och o rakvuxet och kvistfritt. Inte så lätt att hitta men ett måste om du ska spänta spån. Lite inspiration från andra länder:

Splitting Shakes from Western Red Cedar Blocks by Hand

Shingle - Preserving the Old Skills

Hand Splitting Western Red Cedar Shakes
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Vitis

• Skåne
I Åters Bokklubb finns en bok som heter Stickspån. Både praktisk och historisk om stickspån. Väl värd att kolla närmare på.

Den finns under Bygga och Bo

Dolvis

• Östergötland
Tack för svar! :)
Jag ska absolut ta kontakt med spån-projektansvarig för att kolla om hon har kontakter i närheten av oss.
I filmerna såg ju späntandet nästan oförskämt lätt ut, beror det på ceder som träslag tro, rätt verktyg eller extra väl uppövad teknik?

Boken i bokklubben har jag tänkt försöka få tag på via bibliotek i första hand. Vet ni om där även står något konkret användbart om tillverkning av spånen?

Vitis

• Skåne
Tack för svar! :)
....

Vet ni om där även står något konkret användbart om tillverkning av spånen?

Där står mycket. Både om olika tekniker att spänta för hand (med yxa) och flera varianter på manuella hyvlar som man enkelt kan snickra ihop själv. Mycket information om träslag, hur det ska hanteras och hur man bedömmer kvalitet och väljer ut virket.

Det är absolut värt besväret att leta efter boken.

pyromanen

• Gäst
Att göra spånen för hand är slitsamt.
Det är inte helt ovanligt att hembygdsföreningar och en o annan äldre gubbe har spånhyvlar stående.  Testa fråga en byggnadsantikvarie på länsmuseet där du bor om dom kan tipsa dig om någon?
Det går åt mycket spån!  Eftersom de ju ligger mycket omlott behövs det fler än man kanske först tänker på.
Kan nog vara bra att prata med någon erfaren spåntaksläggare kring det med skarvarna om ni ska göra ett 8-kantigt tak. Det är nog inte det lättaste nybörjarprojekt :)
Du skulle även kunna kolla upp om det är något spåntaktsbygge på g i närheten som ni skulle kunna besöka?  Eller kanske till o med en kurs.
Här i länet har jag (i jobbet på Länsstyrelsen) anordnat några sticktakskurser och jag vet att det funnits även i andra län. Det går ju att kolla upp. Kurserna vi hade var gratis för deltagarna (EU-finansiering).
Inför våra sticktakskurser var det någorlunda lätt att hitta ställen med fungerande stickhyvel, men som någon annan i tråden redan nämnt är det inte helt enkelt att få tag i bra lämpligt virke.
Lycka till !

Dolvis

• Östergötland
Tack för fler svar! Jag har beställt boken på biblioteket och vi får se hur vi går vidare.

Vitis

• Skåne
.....
Det går åt mycket spån!  Eftersom de ju ligger mycket omlott behövs det fler än man kanske först tänker på.
....

Det vanligaste är att man gör en 3-lagstäckning, dvs 8m2 tak motsvarar 24m2 spån.

För att få alla åtta kanterna (i princip nockar) täta är nog det rimligaste att man fuskar med bockade plåtremsor eller tunna brädor.

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
Är det bara jag som tycker det ser för hemskt ut att killen som sitter och klyver cederträ slår eggen på klyvkniven i stenen gång på gång? Borde han inte koppla det till att kniven slutar bita i trät?

Tack för filmerna dock, det var skoj och lärorikt att se dem jobba.

Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
Visst är det slitigt att spänta för hand men de spånen har en livslängd som kan vara dubbelt så lång som de hyvlade spånen. Så vad som tar längst tid i slutändan är inte så säkert. Skönt att slippa lägga om taket efter 20 år. :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Svart

• Västergötland
Jag såg en film från en kursdag med Hantverkslaboratoriet på tuben härom dagen, ska se om jag kan länka in den här ikväll. De gjorde stavspån av furu för hand med klyvkniv, klubba och yxa. Läraren verkar mycket duktig men tid tar det ändå.

Är själv lite sugen på spåntak på ett bygge jag håller på med. Planen är att göra egna (tjocka) spån av tall med Gränsforskniv men det blir nog inte före sommaren. Har inte lagt syllarna ännu så det är en stund kvar :) 1600 spån räknar jag med att behöva och det känns som många.
Är lite oroad av brandrisken i torra tjärade furuspån som tak på en smedja... Klurar på det för tillfället. I vikingagården i Älvängen har de spänt upp ett jättestort skinn mellan eldstad och tak som fångar gnistor och samtidigt blir rökt. Det kan ju va en idé.

kurt

Man behöver använda något som verkligen klycer ut spånor (jämför skillnaden mellan en kvistyxa och en klyvyxa), jag är inte säker på att en Gränsforskniv  verkligen klyver ut spånor, utan man tvingas bruka mycket mera onödig kraft!

Svart

• Västergötland
Du tänker att kniven borde vara med kilformad så man slipper bryta så mycket med handtaget? Intressant! Jag har alltid sett Gränsfors som ofelbara :) Vad tycker ni andra?
Tittar jag på andra tillverkare och även utrikes (froe på engelska) så är det samma bladprofil på allihop. Som en kniv ungefär.

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
Jag använde en faxe vedklyv o klöv ek. Den hade legat ett tag så det gick fint.
 När de torkat klöv jag bort splinten o använde mej av rikthyveln för att få dem kilformade (den del som låg under den andre). Har lagt dem som lockpanel. Gick att få dem ganska breda. Borrade o skruvade fast dem. En del efterarbete uppe på taket. Blev inspirerad av ett kyrktak som togs ned här i bygden.
 Ligger snö på taket just nu men kan mejla bild när de töat.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

kurt

Du tänker att kniven borde vara med kilformad så man slipper bryta så mycket med handtaget? Intressant! Jag har alltid sett Gränsfors som ofelbara :) Vad tycker ni andra?
Tittar jag på andra tillverkare och även utrikes (froe på engelska) så är det samma bladprofil på allihop. Som en kniv ungefär.

Gränsfors Klyvkniv fungerar nog, när jag sökte såg jag bara Gränsfors bandkniv, och den klyver nog inte tillräckligt bra!

jörmundur

• Medelpad
Min morfars farfar eller liknande högg stora furor som växte nära myrkanten, av dem gjorde han 1 cm tjocka spånor som han lade på ett fjös.
det höll i 70 år ca...

smaka på den:)
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Ett svart får

• Bohuslän
Det borde gå att tillverka en sån där klyvkniv att ett fjäderblad från någon gammal bil tycker jag

Svart

• Västergötland
Hantverkslaboratoriets film om att göra stavspån:

https://www.youtube.com/watch?v=Bu9SkjfDivA

Ah då förstår jag hur du menade med Gränsfors. Och håller med :)

Jag är lite sugen på vedklyv jag med. Om jag räknat rätt behöver jag 1600 spån och då lär jag hinna tröttna på klyvkniven. Ibland får man ju fina vedträn som smäller till när de spricker och delarna faller undan, går det så bra är det ju riktigt roligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser