Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  diarré efter hönsmat-orgie  (läst 6242 gånger)

vallar-elin

• Norrbotten
diarré efter hönsmat-orgie
« skrivet: 07 mar-11 kl 18:04 »
jaha.. Då kom jag ut i fårhuset i morse och finner att alla får tagit sig ut ur sin "fålla" dragit ut en massa halm och skit.. samt gett sig på tunnan med hönsfoder. Allt annat foder finns i eget foderrum med hasp för att förhindra att fårenskall komma åt det om de tar sig ut. Men hönsmaten hade ju ett smart sängningssystem för locket.. fåren var tydligen smartare än mig.
Minst 8 av dem har delat på en 2 tredjedelars fylld tunna (rymmer ca 20l, blandat allfoder och hel havre, samt snäckskal).
Nu är de dåliga i magen. Självklart.
finns det något jag kan göra? några tips? HUR orolig skall jag vara? för det känns inge kul alls...
Jag har lagt in ett nytt lager halm för att hålla lite koll på deras avföring. Har nu 5 konstaterade fall av diarré-får, en bagge och resten tackor som väntas ska lamma i slutet av April till Maj. De två äldsta verkar lite loja, skall hålla koll på hur de äter..
Antar att jag får tempa om de fortsätter se loja ut.
Det blir (självklart) inget kraftfoder idag utan hö och vatten.
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

bea

SV: diarré efter hönsmat-orgie
« Svar #1 skrivet: 07 mar-11 kl 18:11 »
Kan absolut ingenting om får  :-[
Men kan man inte ge dom någon typ av aktivt kol?

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 07 mar-11 kl 18:25 »
 ;D har hänt mej också! det är bara att avvakta lite.det tar ett par dagar.
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 07 mar-11 kl 22:06 »
;D har hänt mej också! det är bara att avvakta lite.det tar ett par dagar.
Ja jag såg att det fanns en liknande tråd sen tidigare med nästan samma namn :) så fler har haft problemet.. Ja fy, jag får avvakta och hålla koll. Ikväll är det nästan bara bajsiga fårrumpor, men det är ingen som ligger, de flesta går ut och knallar omkring som vanligt. Passande att jag igår fick ett infall att klippa baggen runt baken..
Jag hade 7(!) får i hönshuset på ca 3 kvadratmeter.. Så det är nog mest synd om de stackars hönsen. (Till hönsen gick de in när de länsat förrådet, det var där jag fann dem.. när de rivit ned foderautomaten där..)
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 08 mar-11 kl 11:13 »
Djur som förätit sig är inget man ska nonchalera... dödsfall är ganska vanliga.

Man ger jäst upplöst i vatten, 100 gram per djur i tre dagar.
(Dessutom kan man ge Bikarbonat för att höja ph-värdet i våmmen.)

Sjukdomsförloppet är
upphörd foderlust, slöhet, kraftig diarre, svaghet i benen, oförmåga att stå.

Hur går det för dina får vallar-elin ?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 08 mar-11 kl 14:48 »
Djur som förätit sig är inget man ska nonchalera... dödsfall är ganska vanliga.

Man ger jäst upplöst i vatten, 100 gram per djur i tre dagar.
(Dessutom kan man ge Bikarbonat för att höja ph-värdet i våmmen.)

Sjukdomsförloppet är
upphörd foderlust, slöhet, kraftig diarre, svaghet i benen, oförmåga att stå.

Hur går det för dina får vallar-elin ?

Nej, absolut inget jag ignorerar, men har inte gett något motverkande ännu. Jag håller koll på dem. De två som verkade mest loja igår kväll äter fortfarande sitt hö, men kanske inte med den vanliga aptiten. De knallar ut och in i utehagen som de vill och verkar rätt "normala". Har kollat på den avföring jag hittar och det ser ut att bli bättre, d.v.s fastare klumpar och inte lika mycket räserbajs.
Tack för tipset om jäst och bikarbonat. Är det någn särskild sorts jäst, och har du någon dosering för bikarbonaten? 

Just_me

• Småland
« Svar #6 skrivet: 08 mar-11 kl 14:57 »
Kan absolut ingenting om får  :-[
Men kan man inte ge dom någon typ av aktivt kol?

Vi ger det till alla våra djur vid olika händelser som det här :P (Katter, hund, höns)
Väldigt bra mot diare, äter de nått giftigt kan aktivt kol rädda livet på dem om man ger det snabbt.
Bra sak att alltid ha hemma!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 08 mar-11 kl 15:06 »
Mycket vatten är väl det man rekommenderar om de har förätit sig på kraftfoder. Minst ett par liter/tacka. Man tar det i en flaska och häller i dom. Se upp så att det hamnar i rätt strupe - lite åt gången :)
Jag minns en nyårsafton som jag upptäckte att mina djur hade tagit sig in i foderrummet. Jag visste inte vem det var som hade ätit mest, så jag var tvungen att behandla alla. Den natten stod jag och hällde vatten i hela tackgänget... tror att de var en 15-20 st på den tiden. Sicken nyårsnatt!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 08 mar-11 kl 16:55 »
Ja, aktivt kol borde jag införskaffa om inte annat så till hundarna, tack för tipset :)

Mycket vatten är väl det man rekommenderar om de har förätit sig på kraftfoder. Minst ett par liter/tacka. Man tar det i en flaska och häller i dom. Se upp så att det hamnar i rätt strupe - lite åt gången :)
Jag minns en nyårsafton som jag upptäckte att mina djur hade tagit sig in i foderrummet. Jag visste inte vem det var som hade ätit mest, så jag var tvungen att behandla alla. Den natten stod jag och hällde vatten i hela tackgänget... tror att de var en 15-20 st på den tiden. Sicken nyårsnatt!!

Av de två stora tackorna som verkat mest tagna av sin nattliga fest har båda nu ätit hö under dagen. Tant grå petar i maten och verkar inte så sugen de gånger jag kollat, men på eftermiddagen låg hon och idisslade. Tant vit forcerar sig fram till sin favoritplats vid foderrännan och äter bättre. Däremot verkar tant vit mer plågad av situationen och jag har inte sett henne idissla, däremot har hon fortfarande diarré och jag får nog ge mig ut med en vattenflaska och börja tanka.. Synd bara att det inte var en av de mindre tackorna, det är ett stort projekt att fånga in och hålla. och samtidigt inte stressa upp tanten mer än nödvändigt.

Har någon koll på vad för jäst jag kan använda, funkar det med vanlig torr-jäst för baking att lösa upp i vatten? 

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 08 mar-11 kl 17:14 »
Ja du kan använda torrjäst  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

vallhunden

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 08 mar-11 kl 18:40 »
Dom som idisslar är faran över på, deras magar fungerar ;D
Kom ihåg att inte ge NÅGOT kraftfoder till de tackor som du är det minsta tveksamma tilll!!! (:)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: kraftfoderförätning
« Svar #11 skrivet: 08 mar-11 kl 19:31 »
Mycket vatten är väl det man rekommenderar om de har förätit sig på kraftfoder.

Jag har lärt mig av min gamla Veterinär, och boken:Om kon blir sjuk och Erik Sjödins:Fårboken.
-Att vid kraftfoderförätning ger man: 100gram Jäst upplöst i ljummet vatten, när fåren har förätit sig!

Givetvis ska dom ha vatten också 2 liter till en tacka (och då har man ju redan gett en halvliter av det när man gav jästen) =)

Jag brukar ge Bikarbonat också varför kan jag förklara sen.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 08 mar-11 kl 21:28 »
Jäst it is then, hon ska bara få nån timme på sig att lugna sig efter 1 l vatten med saltbalans-pulver. Dvs lite bikarbonat bland annat.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 08 mar-11 kl 21:38 »
Jag har tittat in min Får-bok där jag har anteckant huskurer för olika åkommor. Där står. 0,5 dl matolja för att få ut det dåliga ur magen. Sen är det 20 ml B-vitamin i halsmuskeln för att hjälpa magen att komma igång igen. B-vitaminen gör underverk, det vet jag av egen erfarenhet!!! Men om man inte har det hemma så är ju det kört :(

Erik Sjödin rekommenderar 8-10 l vatten fördelat på 3-4 ggr/dygn... Suck, om jag inte hade mått dåligt innan, så hade jag gjort det efter den kuren :o

Dalton

• Dalsland
« Svar #14 skrivet: 08 mar-11 kl 21:43 »
Fungerar fårmagar så annorlunda mot människomagar? Jag menar, om jag äter alldeles för mycket så "sköljer" jag ju inte ut det genom att dricka massa vatten? Mat och vatten tar ju inte samma väg ut hos oss, trodde inte att det gjorde det hos får heller?
Kan inte ett dugg om får, mer än att de är väldigt söta när de är små, så jag är bara nyfiken och försöker lära.  :)

Just_me

• Småland
« Svar #15 skrivet: 08 mar-11 kl 21:48 »
Fungerar fårmagar så annorlunda mot människomagar? Jag menar, om jag äter alldeles för mycket så "sköljer" jag ju inte ut det genom att dricka massa vatten? Mat och vatten tar ju inte samma väg ut hos oss, trodde inte att det gjorde det hos får heller?
Kan inte ett dugg om får, mer än att de är väldigt söta när de är små, så jag är bara nyfiken och försöker lära.  :)

Kan inget om får men jag gissade på att det hade med vätskebrist att göra?
Kan inte för mycket kraftfoder skapa problem med magen så de slutar dricka vatten?

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 08 mar-11 kl 22:49 »
Vallhunden: Ja, huskurer är alltid bra att ha :)
Jag har i alla fall fått i henne ca 2 l vatten ikväll varav jästkur i den ena. Nu hoppas jag på förbättringar och så fortsätter jag imorgon. Skulle bara vara skönt att få se henne dricka vatten självmant. Ja, jag hade två tackor som i höstas drabbades av en (oförklarlig) diarré.. Veterinärerna här var inte direkt hjälpsamma mot mig i telefon och jag har varit rätt förbannad på dem sedan dess. Av fårhälsovårdens veterinärer fick jag höra att b-vitamin-spruta kunde göra underverk. Men då var det försent. Jag har en "dunk" från lantmännen hemma med oral lösning. Så jag kan ju ge lite av det, det gick visst inte att överdosera, utan överskottet åker ut i urinen. 

Dalbotös och Just_me: Jag är också rätt ny på får så det här är perfekta forumet att lära sig mer på om inte annat. Problemet hon fått av att käka så mycket mat är en rejäl diarré och det är därför vätskan är viktig, så att hon inte blir uttorkad av all vätska som inte tas upp utan försvinner ut direkt med avföringen. Sen är magen rätt annorlunda, dom har ju 4 magar :) och en massa mikrober och bakterier därinne som bryter ned käket. Så efter en överdos av mat får smågrejerna inne i magen en chock och då funkar inget som det ska. 

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #17 skrivet: 09 mar-11 kl 18:25 »
Hej och hå så glad man kan bli av att se en tacka stå och tugga :)
Nu har hon börjat idissla så magen är väl på gång igen, fast jag fortsätter hålla ett vakande öga. Fick stå och kolla ett tag så jag inte stod och tittade på en tacka som gnisslade tänder..  Vilket hon tack och lov inte gjorde.
Väntar med kraftfodret tills avföringen är helt som den ska (De övriga som haft lite rännskita har gått över till sitt vanliga bajs av kulor). Tack för alla tips och råd  :-*

Gångtrött

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 09 mar-11 kl 18:32 »
Jag har hört att man kan ge dem raps- eller olivolja om de idiot-ätit av kraftfoder, för att undvika att de ska få exempelvis trumsjuka. Någon av er som har hört om den varianten?

Jag fick det tipset när några ungar i byn gått in till tackorna, jagat omkring dem i boxen och sedan hällt en hel säck med hönsfoder + kornkross inne i boxen. Hällde ned olivolja i alla tackorna, och bra blev de, men jag vet ju i.o.f. inte om det var oljan eller om de ändå hade blivit bättre av sig själva. En tacka fick missfall ganska snart efter, vet inte om det var stressen av jagandet eller om det var p.g.a. maten..

The Game

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 09 mar-11 kl 18:35 »
Fy fan att det finns sånna jävliga ungar.
/majsan

Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser