Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oljebrännare  (läst 7460 gånger)

Imp

Oljebrännare
« skrivet: 22 feb-11 kl 18:37 »
Jag vet väldigt lite om dessa saker.
Men jag har en Riallo MEC 3L  som inte funkar som en ska. Den tänder och brinner i några minuter som bäst sen slocknar den. Den sitter inte längre i en panna utan den används på en gammal varmluftskanon från 60-talet, byggtork. Nån som har nån ide om vad som kan vara fel?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Oljebrännare
« Svar #1 skrivet: 22 feb-11 kl 20:19 »
Om den har någon slags fotocell för att känna av att lågan har tänt, så kolla först av allt att den inte är igensotad och att den är vänd så att den kan "se" lågan. Säkerhetsrelät har en funktion för att med hjälp av fotocellen stänga av brännaren om den inte verkar tända inom rimlig tid, detta för att man inte ska riskera att fylla pannan med brännbara oljegaser.
En del riktigt gamla brännare hade istället för fotocell en s k pyrostat, dvs en termokontakt som känner av rökgastemperaturen.

Imp

« Svar #2 skrivet: 24 feb-11 kl 17:26 »
Bytte till ett gammalt munstycke från mitten av 60-talet. Det blev en betydligt större låga(nästan en meter lång istället för ca 2-3dm) och det funkar som det ska. Men jag skulle vilja ha ner storleken på lågan. Misstänker att byggtorkar från 60-talet och villabrännare från sent 70-tal har olika tryck osv. Men munstycket jag tog ur står det bla 2,08l/h och 60° S, vad är det sista för något?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 24 feb-11 kl 23:43 »
Anger inte gradtalet på munstycket hur stor spridningsvinkeln på oljedimman är? Om det hade varit en temperatur borde det ju stå °C eller °F.

Så vitt jag vet brukar det inte vara några större skillnader i bränsletryck mellan olika oljebrännare, det finns en tryckreglerventil i pumpen som sköter om den saken. Om man byter till ett större eller mindre munstycke måste man ställa om luftspjället (oftast en strypning vid luftintaget till fläkten) för att få rätt bränsleblandning.

Imp

« Svar #4 skrivet: 26 feb-11 kl 15:05 »
vad är rätt blandning då? Luftspjället har jag flyttat, men märker inte så stor skillnad.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 26 feb-11 kl 21:15 »
vad är rätt blandning då? Luftspjället har jag flyttat, men märker inte så stor skillnad.

Det ser man på hur lågan ser ut. Om den är kritvit och "stripig" så får den för mycket luft, om topparna blir rödaktiga och den har tendens att sota så får den för litet luft.

Imp

« Svar #6 skrivet: 14 mar-11 kl 18:52 »
Det ser man på hur lågan ser ut. Om den är kritvit och "stripig" så får den för mycket luft, om topparna blir rödaktiga och den har tendens att sota så får den för litet luft.

Hm. Jag ser aldrig lågan då den är monterad inne i en byggfläkt. Då måste jag köra brännaren lös, vilket jag iofs kan göra.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 14 mar-11 kl 22:36 »
Finns det inte ens någon liten inspektionslucka eller titthål?

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 3 användare
Henåanne Sweden, defiantwhim, Nannanas

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser