Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkbensbehandling Tenutex/Salicylsyrevaselin  (läst 25035 gånger)

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Kalkbensbehandling Tenutex/Salicylsyrevaselin
« Svar #40 skrivet: 30 mar-11 kl 12:46 »
Tar man till gift så kan man inte äta äggen.
Hedemorahöns

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kalkbensbehandling Tenutex/Salicylsyrevaselin
« Svar #41 skrivet: 30 mar-11 kl 13:37 »
Hej!

Undrar hur ni resonerar med eventuellt kvarvarande missbildningar på fötterna.
Vår dv.kochin tupp hade ett kraftigt angrepp som vi kunde stävja med fotbad med yes, massage och salicylsyre vaselin. De stora förtjockningarna är borta, men någon tå är vriden och någon är halv. Det vet jag iofs inte om det beror på kalkbenet.
Men om jag sammanfattar, hur mår en höna med måttligt deformerade tår?
Förmodligen alldeles utmärkt om fötterna är läkta och kvalstrena är borta  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

tranicos

  • Inlägg: 264
    • Västergötland
SV: Kalkbensbehandling Tenutex/Salicylsyrevaselin
« Svar #42 skrivet: 04 apr-11 kl 20:43 »
En del av mina har fått kalkben igen! Hade problem förra sommaren och behandlade samtliga med tenutex & salicylsyrevaselin men nu har det kommit tillbaka. :(

Har bara höns med benbefjädring. Kan man klippa bort fjädrarna på fötterna för att underlätta behandlingen?

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Kalkbensbehandling Tenutex/Salicylsyrevaselin
« Svar #43 skrivet: 05 apr-11 kl 07:28 »
Alltid svårt att komma åt, när de har befjädring.
Benkvalster har lätt för att komma tillbaka.
Klipper man fjädrarana så blöder det.
Hedemorahöns

Spindel

  • Inlägg: 623
    • Bohuslän
    • Helenas mignon
SV: Kalkbensbehandling Tenutex/Salicylsyrevaselin
« Svar #44 skrivet: 05 apr-11 kl 08:28 »
skulle man inte kunna ställa dom i fotbad typ en liten kaninbur/marsvin så länge dom får plats på höjden bara sedan ljummet såpa vatten som dom får stå i en stund borde ju funka även på benbefjädrade sedan smörja in dom
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

tranicos

  • Inlägg: 264
    • Västergötland
SV: Kalkbensbehandling Tenutex/Salicylsyrevaselin
« Svar #45 skrivet: 05 apr-11 kl 08:31 »
Alltid svårt att komma åt, när de har befjädring.
Benkvalster har lätt för att komma tillbaka.
Klipper man fjädrarana så blöder det.

Då blir det inga fjädrar klippta här! Bara att ge sig påt igen. Ska jag behandla alla hönsen eller bara dem som visar tecken på kvalster?

Kanske behandla de som är drabbade först ett par gånger, och sen ta alla vid sista behandlingen för att vara säker? Tänkte göra en vårstädning snart där jag eldar upp den gamla inredningen, tätar skarvar och målar om. Hoppas jag blir av med eländet då...

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Kalkbensbehandling Tenutex/Salicylsyrevaselin
« Svar #46 skrivet: 05 apr-11 kl 09:27 »
Jag köpte en spray som heter Just for scaly legs och den tycker jag var superlätt att använda på benbefjädrade höns. De blir inte heller så kladdiga om benen som med behandling med vaselin och tenutex.

Har de mycket benkvalster skulle jag nog använda vaselin och Tenutex, för att sedan underhålla och förebygga med sprayen. Det går också mkt fortare att behandla hela gänget! ;D

Mina är nu jättefina, men jag tänker ta en sprayomgång till våren när jag har storstädat hönshuset för säkerhets skull.

Lycka till!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

tranicos

  • Inlägg: 264
    • Västergötland
SV: Kalkbensbehandling Tenutex/Salicylsyrevaselin
« Svar #47 skrivet: 05 apr-11 kl 10:17 »
Jag köpte en spray som heter Just for scaly legs och den tycker jag var superlätt att använda på benbefjädrade höns. De blir inte heller så kladdiga om benen som med behandling med vaselin och tenutex.

Har de mycket benkvalster skulle jag nog använda vaselin och Tenutex, för att sedan underhålla och förebygga med sprayen. Det går också mkt fortare att behandla hela gänget! ;D

Mina är nu jättefina, men jag tänker ta en sprayomgång till våren när jag har storstädat hönshuset för säkerhets skull.

Lycka till!

Låter toppen! Ska nog investera i en sådan spray! :)

fauve

  • Gäst
SV: Kalkbensbehandling Tenutex/Salicylsyrevaselin
« Svar #48 skrivet: 05 apr-11 kl 10:49 »
Funderar på en tupp som följde med köp av hönor tidigare..

Han har/hade benkvalster som behandlades under en period och kvalstren försvann utan att (mig veterligen) återkomma, men han ser fortfarande skrövlig ut om fötterna trots att jag fortfarande smörjer in fötterna lite nu och då ??? Ingen annan i den gruppen har heller fått benkvalster, vilket stöder min åsikt om att han är fri dem, för annars borde väl i af någon av de övriga råkat ut för det också eller?

Tänker inte på det dagligen dax, men tanken var att han skulle säljas i dag, vilket jag avstyrde när fossingarna fortfarande ser skrövliga ut och det är ju inte kul att sälja honom då, även om han omöjligtvis kan ha benkvalster nu (kan jag tycka). Vad beror detta på att han inte blir fin om fötterna igen?

Passade dock på att spraya och smörja fossingarna igen nu när jag ändå hade fångat in honom.

När han kom så hade han som sagt benkvalster och blev behandlad enligt spåvatten/skrubb & smörjmetoden + att jag sprayade in tigusspray i ben och fotfjädrarna under några veckor. Jag tyckte inte att han var speciellt hårt drabbad heller, så varför blir han inte fin nån gång? Eller är det så att det är benbefjädringen som bidrar till att han ser skrövlig ut? Eller får en del kroniska förändringar som inte är något att göra åt?

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Kalkbensbehandling Tenutex/Salicylsyrevaselin
« Svar #49 skrivet: 05 apr-11 kl 10:54 »
Hornplåtarna reser sig av kvalstren.
Tar väl ett tag för att det ska bli nya.
det är väl därför benen ser skrövliga ut.
Kolla texten på tenutex om  äggen är ätliga efteråt ???
Ställer mig frågande överhuvudtaget,
 om man ska äta ägg efter giftbehandlade höns .
Finns en gammal tråd om detta + en tråd till om samma ämne.
Vore kanske bättre att göra en tråd av båda.
« Senast ändrad: 05 apr-11 kl 10:56 av Lycka »
Hedemorahöns

fauve

  • Gäst
SV: Kalkbensbehandling Tenutex/Salicylsyrevaselin
« Svar #50 skrivet: 05 apr-11 kl 11:10 »
Nu värper ju inte tuppen ägg, tack och lov  ;)

Men om du menar ägg efter hönor som behandlats med frontline ex.vis, så finns ju inte den pyttiga mängd av medlet som appliceras kvar i huden för tid och evighet, så jag kan inte se några större risker med det såvida man inte sätter i sig abnorma mängder ägg.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Kalkbensbehandling Tenutex/Salicylsyrevaselin
« Svar #51 skrivet: 05 apr-11 kl 12:03 »
Antar att gift inte bara stannar i huden för att man behandalr där.
Men det är väl upp till var och en  Om de vill äta äggen.
Tycker att vi förgiftar oss med mycket som man kanske inte tänker på.
Vill bara ge en tankeställare.
Hedemorahöns

fauve

  • Gäst
SV: Kalkbensbehandling Tenutex/Salicylsyrevaselin
« Svar #52 skrivet: 05 apr-11 kl 12:09 »
Nu har ju inte jag behandlat hönor med frontline eller något annat iofs, men om nöden kräver det för att hönsen ska må bra, så ser jag inget mer fel/fler risker i det än att stoppa i sig något annat.

Allt är ju farligt i onormalt stora mängder liksom, men äter man normala mängder så är riskerna i det närmaste obefintliga som med så mkt annat.

Tror du att en droppe frontline finns kvar i djuret, köttet och äggen hela hönans/tuppens livstid??

Smidigt vore väl det eftersom inga höns efter en enda behandling skulle åka på några loppor, löss eller kvalster någonsin under hela sin livstid i så fall, men uppenbarligen är det ju inte så.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Kalkbensbehandling Tenutex/Salicylsyrevaselin
« Svar #53 skrivet: 05 apr-11 kl 16:55 »
Det sista du skrev vore ju verkligen  önskvärt.
Som när mina hundar fick rävskabb två ggr samma år.  >:(
Det var bara att behandla dem igen.
Tänk om man kunde spraya på silikon på benen så de kvävdes alltså
odjuren
och sen bra dra av  som en strumpa.
Vi får bli uppfinnare
Till dess äe det bara att kämpa på med benkvalster löss och loppor.
« Senast ändrad: 06 apr-11 kl 14:55 av Lycka »
Hedemorahöns

Djursam

  • Inlägg: 82
SV: Kalkbensbehandling Tenutex/Salicylsyrevaselin
« Svar #54 skrivet: 05 apr-11 kl 17:28 »
Jag badar deras fötter i rätt så varmt såpvatten, borstar och pillrar försiktigt bort det som lätt går och torkar.
Sen badar jag i hög smal bytta med ren veg. olja (billigasta varianten i dunk från mataffären dyger). Då hinner oljan krypa in ordentligt mellan de resta hornplåtarna... Oljan går att återanvända, bara fylla på det som går åt.
Detta gör jag 3 dagar i sträck, sen 1x per vecka som efterbehandling i ett par veckor, tills man ser att de är bra.
Något omständigt iofs om man har många höns.  :-\
Hönshuset gör jag rent med Molkosan (mjölksyra=desinfektion) utblandat i vatten.

Denna spray på LG, kan nån som har den skriva en innehållsförteckning här på forumet? o:)

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Kalkbensbehandling Tenutex/Salicylsyrevaselin
« Svar #55 skrivet: 05 apr-11 kl 23:16 »
Blomspruta + Rapsolja + Lite såpa = Effektiv Skabbdödare men behöver upprepas under en tid. Dödar även löss på sekunden, stryck på lite på fingret och peta på lössen. De reser sig på bakbenen och kvävs på störten. 
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

pita

  • Inlägg: 198
    • -
SV: Kalkbensbehandling Tenutex/Salicylsyrevaselin
« Svar #56 skrivet: 06 apr-11 kl 10:57 »
Får jag bara lägga till nått i den här tråden? Det här måste ju vara ett vanligt problem eftersom det alltid är så många visningar  :( Det här verkar ju vara lite rasrelaterat med, jag har både silkisar och brahma. I stort sett alla silkisar jag har/har haft, har problem med det. (Det är därför jag avvecklar dom) men inte en enda brahma. Jag har både egenkläckta och köpta utifrån, så där spricker ju den teorin om att djur kan bli resistenta.

Finns bara en sak att säga iaf, det är hopplöst tråkigt och jobbigt med kalkben :(
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Kalkbensbehandling Tenutex/Salicylsyrevaselin
« Svar #57 skrivet: 06 apr-11 kl 14:56 »
Molkosan lät intressant
« Senast ändrad: 06 apr-11 kl 14:58 av Lycka »
Hedemorahöns

Smic

  • Inlägg: 202
  • Sara. Men ibland är det Johan som skriver :)
    • Västergötland
    • Västergården
SV: Kalkbensbehandling Tenutex/Salicylsyrevaselin
« Svar #58 skrivet: 11 apr-11 kl 14:35 »
Men om jag sammanfattar, hur mår en höna med måttligt deformerade tår?

Vi hade en höna som var riktigt illa däran när vi köpte henne, och det tog ett par veckor innan vi förstod att benen verkligen (VERKIGEN) inte skulle se ut så. Och hon var då en äkta ragata, de andra hönorna fick passa sig noga för att störa hennes rutiner! Hon blev känd under namnet Bitchen här hemma....
Hon blev bra från kvalstren, vissa tår var rätt så deformerade, och blev sedan en riktigt trevlig och normal höna. Men det tog väldigt lång tid. Om vi har en höna som är riktigt så illa igen, så vet jag inte om jag tvingar henne att gå igenom detta. Men som sagt, hon blev bra och hon blev plötsligt trevlig -det måste ju betyda att hon äntligen mådde bra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

360 gäster, 2 användare
Tli, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser